F1: Az átigazolási lavina elindult
A ma reggeli bejelentés amely szerint Danil Kvjat váltja a Ferrarihoz távozó Sebastian Vettelt olyan hullámokat indíthat el az átigazolási piacon, amelyeket 2009 decembere óta nem tapasztaltunk. Akkor történt, hogy egy világbajnok (Kimi Raikkönen) állás nélkül maradt, hogy az aktuális világbajnok csapatot váltott, és, hogy a mezőny akkori talán legjobb pilótája Fernando Alonso végre átült a Ferrariba. Olyan átigazolások voltak ezek, amelyek egy évre is elegendő beszédtémát tudtak volna szolgáltatni, ám Michael Schumacher visszatérése mindent elhomályosított. Azóta a piac kissé megnyugodott, a bajnokok mind megtalálták a helyüket. egyedül talán Kimi visszatérése, illetve kissé botrányos csapatváltása kavarta meg az állóvizet. Ma azonban robbant a bomba, amely olyan átigazolási hullámot indíthat el, amelyre nemhogy 2009-ben nem volt példa, de még soha az F1 történelmében. Egy ötlettől vezérelve összeszedtem néhány lehetséges alternatívát a pilótakeringővel kapcsolatban, illetve néhány sorban kifejteném a már fix összeállításokról a véleményemet.
A Red Bull tehát 100 szálék, hogy a Ricciardo - Kvjat duóval kezdi a 2015-ös évet. A leosztás nagyon egyszerű, az igazi elitbe idén berobbanó ausztrál megkapja azt a szerepet, amelyről Webber csak álmodhatott, azaz ő lesz az első számú pilóta. A mindig mosolygós ausztrál alaposan rászolgált a bizalomra, hiszen egy olyan embert győzött le az esetek többségében, akit az elmúlt években csak megközelíteni tudtak. Ricciardo abszolút élt a tehetségével, és valószínűleg jó időre befogta a kétkedők száját.
Kvjat története valóságos sikersztori. 2 évvel ezelőtt a legnagyobb autósport fanok kivételével azt sem tudtuk, hogy ez a fiatal srác egyáltalán létezik, GP3-as bajnoki íme után pedig úgy gondoltuk éretlen még arra, hogy az F1-ben vezessen. Az első pár futamon bebizonyosodott az a tézis, amely szerint a kor csak egy állapot, az orosz fiú roppant céltudatosan és megbízhatóan vezetett, valamint hangyaszorgalommal gyűjtötte a pontokat. 3 év leforgása alatt Forma Renault Eurocup 2.0-ból a csúcskategória egyik legerősebb alakulatához került, ilyen karrier talán csak Kimi Raikkönen futott be. Az oroszt második számú versenyzőnek viszik a Red Bullhoz, ám nem annak a típusnak tűnik, aki megijedne Ricciardotól, vagy csapattársa növekvő nimbuszától.
Ha viszont nem tud élni a lehetőségtől, a következmények beláthatatlanok, az is lehet, hogy egy 21 éves fiatalember karrierjét látjuk majd derékba törni.
Torro Rosso: Ha Jean Eric Vergne marad a csapatnál, úgy egy személyben ő lesz az átigazolási mizéria legnagyobb nyertese, és vesztese a jelenlegi pilóták közül. Győztes, mert még egy évig biztosan a legjobbak között versenyezhet, és vesztes, mert immáron a második csapattársa került fel a nagycsapathoz, az ő esélyei pedig egyre csak halványulnak, hogy egy nagy formátumú istállóhoz kerüljön. Bár tehetsége elvitathatatlan, három éve közül mindössze idén teljesít úgy, ahogy azt várni lehetett tőle. Az igazság, hogy ideje lenne, egy másik fiatalnak megadni a lehetőséget például a tavaly parkolópályára (DTM) tett Da Costának, vagy a WSR bajnok Sainz JR:-nak. Abban azért biztos vagyok, hogy Vergne találna magának csapatot.
Max Verstappen leigazolása a bizonyítéka, hogy az F1 előszobája immáron nem feltétlenül a GP2 vagy a WSR, hanem a csapatok akár a "harmadik osztályból" is szerződtetnek, ha meggyőzi őket az illető. Az ő helye szinte bombabiztos, bár tavaly a Sauber is eljátszotta, hogy a siheder korú Sirotkint szerződteti, ám az utolsó pillanatban elálltak az üzlettől.
Ferrari: "Mintha de ja vum lenne!"- mondhatják magukban az idősebb Forma1 rajongók, hiszen ugyanaz történt, mint 1996-ban Akkor a gödörben lévő Ferrari leszerződtetett, egy 27 éves német világbajnokot, csakúgy mint most. Schumachernek 2 év kellett, mire egy világbajnoki címre aspiráns csapatot tudott faragni az istállóból, és 5 esztendő, hogy elnyerje a címet. Schumi nagy előnye volt, hogy azokat a szakembereket vihette magával, akiket csak akart, és Vettel valószínűleg ugyanezen opciót fogja választani. Bár a német pilóta 2008-ban csodákat vitt véghez a Torro Rossoval, a Red Bullnál töltött sikersorozata miatt önkéntelenül is belesétált abba a skatulyába, hogy csak az autó miatt volt sikeres, és ezen az idei éve sem változtat. A Vettel-Ferrari házasság tehát arról is szólhat, hogy sikerül-e legitimálni a német bajnokot az F1 történelmében, bizonyítván, kivételes képességeit, vagy 20-30 év múlva úgy emlékszünk rá, mint aki csak a bivalyerős Red Bullal tudott a csúcsra érni. Egy biztos egy Vettel kaliberű egzisztencia nem fogja kibírni azt, hogy a harmadik-negyedik helyekért csatázzon, vagy, hogy ne legyen esélye küzdeni a bajnoki címért.
Az ő leigazolása egyértelműen jelzi Alonso távozását, a spanyol nem lesz hajlandó együtt versenyezni örökös ellenfelével.
Nagy kérdés Vettel társának személye, az egész pilótakeringőt tekintve erre a posztra látom a legtöbb esélyest. Kimi Raikkönen idén árnyéka önmagának, a Jégember fásult, és teljesen motiválatlan, immáron bánhatják, hogy visszacsábították Maranellóba. Kérdés, hogy megkapja-e a bizonyítás lehetőségét 2015-re, és beáll a sorba barátját segíteni, vagy inkább elegánsan távozik, nem csekély lelépési díjjal a zsebében. Sokan rebesgetik, hogy Jules Bianchi lehet a finn pótlására kiszemelt versenyző, és a Marussia pilótájának megvan a tehetsége ahhoz, hogy ne csak egy szintet lépjen feljebb, hanem, hogy a legpatinásabb istállót szolgálja. Az ő leigazolása igazi tökös húzásnak számítana, hiszen a Ferrarinál nem bevett szokás másod, illetve harmadéves pilóták szerződtetése, ám ne feledjük Bianchi már volt a Ferrari tesztpilótája, így ismeri a csapat mechanizmusát. Ha Mattiachi nem meri meglépni ezt a húzást, de Kimitől meg akar szabadulni, akkor a döntést befolyásolhatja az, hogy Alonso tényleg a Mclarent fogja-e erősíteni jövőre. Tegyük fel, ha Wookingban Button munkáját köszönik meg, a Ferrari előtt ott a lehetőség, hogy egy stabil hátvédet szerezzen Vettel számára, aki egy jó autóval akár győzni is képes.
Mclaren: Ez az istálló, ahol minden kérdéses. Ha Alonso visszatér, hogy helyreállítsa a csapatnál 2007-ben elveszejtett becsületét, akkor értelemszerűen valakit elküldenek. Nagy kérdés, hogy az általuk pallérozott Magnussentől, aki meggyőzően teljesített az idén, vagy a rutinos, és a csapatnak rengeteg segítséget nyújtó Buttontól vállnak-e meg. Ha viszont igazak a pletykák, miszerint Alonso kihagyja a 2015-ös évet, akkor ismét változott a helyzet. Meghagyhatják a pilótapárost, vagy beigazolódik az a nyári pletyka, amely szerint a Mercedes vezetőséggel állandóan vitázó Hamilton visszatér korábbi sikerei színhelyére. Ez persze valószínűleg meggátolná Alonso visszatérési tervét, hiszen ősellenségével nem fog egy csapatban vezetni, az biztos. És a megüresedő helyre is számtalan jelentkező lenne, sokak szerint ez esetben Roman Grosjean kerülne a stuttgarti alakulathoz.
A sakkjátszma tehát elindult, egyenlőre négy csapat biztos részvételével, ám nagyon valószínű, hogy még jó néhány istálló érdekelt lesz az átigazolási körképben.