TOP10 Nagy Feró

Hiába szerepelt reklámfilmben, zsűrizett tehetségkutatóban, korcsolyázott egy ország előtt, vagy égette magát valamelyik kereskedelmi tv gagyi műsorában, nem kérdés, hogy Nagy Feró életműve páratlan a maga nemében. Ha megvizsgáljuk a Nemzet csótányának életművét, nem találunk két olyan, 5 éves periódust, ahol ugyanabban a stílusban alkotott volna. A szubjektív lista ezúttal egy picit rendhagyó, hiszen nem csupán a Feró által előadott dalok találhatóak rajta, hanem mindaz a kulturális tevékenység, amiért lehet szeretni a letenyei születésű fenegyereket.

 



1. „Fekete bárányok" korszak (1978-1981)

Ahogyan elnyomták Ferót, valamint a Beatrice zenekar, nyilvánvalóan nem volt példátlan a szocialista rendszerben. A csöves rockbanda, nyilvánvalóan nem fért be sem a 3T politikájába, sem Erdős Péter ízlésébe, ám ők nem adták fel. Az ebben a korszakban született dalok (Jerikó, Motorizált nemzedék, és főleg a Nem kell) mind az egyik legbátrabb kiállásnak számítanak a magyar zenetörténelemben.(ÉS nyilvánvaló, hogy ennek a kiállásnak óriási tétje volt részükről.) A „Nem kell” nyilvánvaló, hogy a kor kirekesztettjeinek a himnusza lett, az autentikus szövege miatt, ám ezek a dalok cseppet sem veszítették érvényüket, az eltelt 35 év során.
Sokan vádolják hősünket azzal, hogy ez csupán egy póz volt a részéről (Hiszen mint tudjuk a „Ricse” 3 évvel korábban még diszkózenét játszott.), ám ő legalább kimondta, hogy nem érzi jól magát abban a rendszerben.
Nem kérdéses, hogy Feró ennek a korszaknak köszönheti a hírnevét, valamint azt, hogy már életében legenda lett.(Na meg azt, hogy megpróbálták ellehetetleníteni.) Utálom a retrót, de nyilvánvaló, hogyha 1980-ban lettem volna ennyi idős, ott tomboltam volna a Hajósgyári szigeten.


2. Ős Bikini (1981-1984 1999)

Semmi bajom a D Nagy Lajos nevével fémjelzett Bikinivel, de számomra egyértelmű, hogy a zenekar legjobb periódusa az Feró frontemberi időszakára tehető. Miután sikeresen kicsinálták a Beatricét, Feró új zenekart alapított, és folytatta a korábban megkezdett útját. „Mindössze” két lemez jött létre az együttes, valamint az énekes kapcsolatában, ám ezeket az albumokat nyugodtan tekinthetjük kortörténelmi dokumentumnak. 1984-es albumukat (XX. századi híradó) hallgatva az ember nem azt érzi, hogy avítt, érvényét veszített dalokat hallgat, hanem azt, hogy ezek a szerzemények megelőzték a korukat. Zeneileg is progresszív élményt nyújtanak ezek a dalok, nem is beszélve az előadásmódról, és a dalszövegekről. Külön kiemelendő a „Lángosképű” című szerzemény, amely már 30 évvel ezelőtt is, (Tehát a kapitalizmus” igazi” magyarországi megjelenése előtt.) brutálisan kritizálta a kapitalista világnézetet. Olyan akkor még itthon hallomásból ismert dolgokat bíráltak, mint a vevők terrorizálása, a fogyasztás elősegítése érdekében, vagy a telefonszex intézménye. Igazi élmény hallgatni ezt a dal, amely véleményem szerint megelőzte a korát.
Az Ős- Bikini 1999-ben újra összeállt egy fergeteges koncertre, amely megtalálható a Youtube.com-on. (Azért ezt a későbbi felvételt tettem fel, mert az 1984-es felvételen Angyal Tivadar énekel, Feró pedig csak vokállozik, és szájharmonikázik.)


3. Laborc nagyúr az István a királyban (1983, 1990,1992, 2015)

Nem hiszem, hogy mellé lőnék, ha az István a királyt, az elmúlt négy évtized legnagyobb hazai kulturális produktumának nevezném. Az eredeti felállásban a pogány oldalt a lázadó rockerek személyesítették meg, és nem volt kérdés, hogy az akkor éppen veszett kutyának tartott Feró is szerepet kapjon Szörényi Leventéék darabjában. Laborc nagyúr a mű leginkább elvetemült figurája, aki mindent megtesz a pogányság fenntartása érdekében, és ki is mondja, hogy neki bizony „Nem kell olyan Isten, aki nem tud magyarul” Ez a rövid szerep, igazi jutalomjáték volt a Nemzet csótányának, és Laborcot még több alkalommal is eljátszhatta az évek során. (Alföldi Róbert rendezésében Regősként is feltűnt.) Hiába szerepet 5 percet, figurája az István a király egyik legkultikusabb karaktere, amelyet az óta is számtalanszor idéznek. Úgy gondolom, hogy ő tipikusan olyan énekes, akit nem a hangja miatt szeretünk, ám itt azért bebizonyította, hogy egy ilyen szerepet teljesen helyénvalóan el tud énekelni. Már most szólok, (ha valaki még nem tudná), hogy Augusztus 18-án, a Királydombon pedig újra Koppány alvezérének szerepében láthatjuk majd Ferót. Ajánlanám a másik Szörényi rockoperát, az Attila isten kardja címre hallgató műve tis, amelyben szintén fontos szerepet kapott a Beatrice frontembere.


4. Hamlet (1986)

A Rock Színház társulatának célja volt, hogy megújítsa a színházi kultúrát, és ez (ha csak egy évtizedre is), de maximálisan sikerült. Sokak szerint Feró legprogresszívabb cselekedete volt színművet írni Shakespeare legismertebb művéből, és tény, hogy ez a megvalósítás teljesen autentikusnak hat a befogadó számára. Egyszerre követhetjük végig a dán királyfi tragikus történeté, és érezhetjük, hogy a szövegek érvényesek arra a korra, amelyben íródtak. Számomra, aki a 90-es évek gyermeke vagyok, néhány utalás nem igazán érthető, ám ettől függetlenül egy óriási élmény meghallgatni ezt a művet.
A teljes album megtalálható az indavideo.hu-n.

5. Ford Fairlane szinkronizálása (1990)

A magas kultúra megidézése után jöjjön a tömegkultúra egyik jelentős darabja. Sok minden miatt lehet szeretni a Rock and Roll detektív kalandjait, hiszen amellett, hogy egy teljes értékű krimiről és vígjátékról beszélünk, kritizálja a filmek sablonjait, valamint a könnyűzene világát is. Ez mind szép és jó, azonban mindhez elengedhetetlen volt Nagy Feró szinkronhangja is.
Tény, hogy nem egy profi szinkronszínészről beszélünk, így sokak szerint furcsa lehet őt hallani egy ilyen szerepben, ám itt nem is a teljesítmény volt a lényeg. A szinkronrendező egy olyan karaktert keresett, aki lehetne akár magyar Fairlane is, csípőből vágja a könnyűzene dolgait, valamint minimum olyan mocskos szájú, mint a főhős. Feró hangja egyszerűen telitalálat volt, dumájából csak dől a trágár, és suttyó duma, amin nem lehet nem vigyorogni, amellett pedig különös ízt a film hangulatának. (Nem is beszélve az azóta szállóigévé vállt dumákról.)
Hősünk a későbbiekben keveset vállalt szinkronszerepet, legutóbb Ozzy Osbourne hangját kölcsönözte az MTV valóságshowjában. (Ha valaki rendelkezik ilyen felvétellel, az legyen olyan jó, tegye fel az internetre.) A Ford Fairlane kalandjai teljes egészében megtalálható az Indavideo.hu-n.

6. Slágerek (90-es évek eleje)


A Beatrice 1987-es újraalakulása után, bizonyos mértékben konszolidálódott, és elkezdett egy fokkal (hangsúlyozom csak ennyivel) rádió kompatibilisebb zenét játszani. A csöves kultúra , valamint a vasfüggöny felszámolása után köszöntött be a slágerek időszaka. Ettől kezdve már országszerte is az egyik, ha nem a legnépszerűbb bandává vált az együttes, amelyet a slágerlistás dalaik is elősegítettek. Nyilvánvaló, hogy a korszakból két dal emelkedik ki: A Boldog szép napok egyértelmű, hogy a szovjet csapatok kivonulásáról szól allegorikus formában, a 8 óra munka pedig a legjobb „prolihimnusz” amit valaha összehoztak zene történelmében. Ezek azok a dalok, amelyeket tényleg az egész ország lakossága ismer, kortól, és nemtől függetlenül. Erre a korszakra datálható az „Utálom az egész XX. századot” című lemez is, amely a zenekar történelmének egyik legjobb, de mindenképpen legnépszerűbb albumává vált.


7. Cinizmusból előadott dalok (1980-napjainkig)

Nem kérdés, hogy a 80-as évekből két a két leginkább elkurvuló rocker, az Nagy Feró és Pataky Attila. Ez a két ember a rendszerváltás óta eltelt időszak óta, szinte bármilyen műfajban énekelt dalokat, ám van egy óriási különbség. Míg a magát táltosnak képzelő EDDA frontember komolyan gondolta, hogy ő Lou Bega slágerekkel érhet el sikereket, addig Ferónál egy nagyadag cinizmus van a dolog mögött. A Rock and Roll, de még inkább a Punk szeret gúnyt űzni, más zenei irányzatokból (Lásd Sid Vicious My Way feldolgozását.) és Ferü feldolgozásai is ennek az eklatáns példái. A Santa Mariától (Sánta Mária) a „Love is Allround Me” című csöpögésen át, a Pancsoló kislányig sok közismert, ám ízlésétől nyilvánvalóan távol álló dalt feldolgozott már, ám az Emanuelle előadását nem lehet überelni.
A szöveghez nem nyúltak hozzá, és aki nem ismeri Feró munkásságát, az azt is hiheti, hogy mindez komolyan van véve, holott ez maga a trash legjava. Az a fajta manírosság és giccsbe hajló pátosz mind-mind a tökélyére van fejlesztve, amely ezt a szerzeményt jellemezte. Nem is beszélve a „művész úr” táncmozdulatairól.

8. Berger a Hair című darabban (1985)

A budapesti Parkszínpadon 1985-ben a Rock Színház adaptálásában került bemutatásra, a hippizmust leginkább bemutató musical a Hair. A 30 évvel ezelőtti előadást nem kisebb név rendezte, mint Sándor Pál, a társulatban pedig olyan nevek kaptak szerepet, mint Kaszás Attila, Kováts Kriszta, vagy Nagy Feró.
Feró, nem személyesíthetett meg mást, mint Bergert, a lázadás szimbólumát, és nem is vitás, hogy kiválóan játszotta el ezt a kultikus szerepet. (Mivel egy másfajta lázadóról van szó, így azért nem tudta teljes egészében magát adni.)
Bár egyértelműen a filmváltozatot preferálom a színpadi változattal szemben (Legfőképpen a vége miatt.), természetesen ez az előadás is megér egy megnézést. Egyes warez oldalakon a mai napig letölthető a darab.

9. "A diszkós" Beatrice (1975-1977)

Érdemes meghallgatni az interneten fellelhető 1970 és 1977 közötti” Ricse” felvételeket is, hiszen ekkoriban még inkább a glam rock, majd később a funky dominálta az együttes zenei világát. Feró már ekkoriban is az együttes frontembere volt, ám ekkoriban még teret engedett akkori feleségének Csuka Mónikának is. A diszkós váltásra egyértelműen azért volt szükség, hogy végre lemeze legyen a Beatricének, és ezután megtörténhetett a rendszerből való kivonulás is. A belinkelt dal egyértelműen zenei alapjában erős, (szövege kicsit butuska), ám az vitathatatlan, hogy az évtized egyik legnépszerűbb magyar daláról van szó. Sokak szerint, más letagadná, hogy köze volt ehhez a hangzásvilághoz, ám Feró nem ebbe a kategóriába tartozik, ő a mai napig büszkén vállalja egyik legsikeresebb dalát. Megmosolyogtató egy picit, de tény, hogy nem ez volt a Nagy Feró életmű legsötétebb pontja.

10. "A köztársági elnökjelölt" (1990)

nagyfero.jpg
Ferót a 80-as években tanúsított kiállása miatt nem lehetett nem összehozni a politikával. Bár 1999 óta nem politizál, a „rendszerváltás” évtizedében mondhatjuk, hogy bejátszott az egész pályát. Liberálisnak indult, hogy aztán a Miép színeiben próbáljon meg polgármesteri címet szerezni Letenyén. 1990-ben Feró független jelöltként indulni szeretett volna a köztársasági elnökségért. Nem kérdés, hogy ez csupán egy hecc volt a részéről, ám vitán felül egy legendás húzásról van szó. A „Szakadt országnak szakadt elnököt” kampány ugyan (természetesen) nem járt sikerrel, de véleményem szerint egyértelműen megalapozta a Kétfarkú kutyapárt valamint a Milla alternatív köztársasági elnökválasztását.




Címkék: ZENE