F1: 2008 november 2, avagy Massa 42 másodperce
Felipe Massa 11-szeres futamgyőztes versenyző a 2014-es szezontól a Williams istálló versenyzője lesz. Ha nincs a fent említett 42 másodperc, akkor ez a mondat ma így hangozna: Felipe Massa a 2008-as világbajnok a 2014-es szezontól a Williams istálló versenyző lesz. Ugye mekkora különbség! Ez a pár másodperc Massa életét örökre megváltoztatta. Sokan a 2009-es Hungaroringi balesetet teszik felelőssé Massa formájának hanyatlásáért versenyzéshez való hozzáállásáért. . Ám a az igazi kiváltó ok ez a futam volt, a 2008-as szezon utolsó versenye a brazil nagydíj, minden idők egyik legizgalmasabb, s egyik legtöbbet emlegetett futama. Lássuk mi történt azon bizonyos esős vasárnapon, Interlagosban.
Az egész visszanyúlik a 2007-es szezonzáróra, mikor is Kimi Raikkönen lehetetlen helyzetből megszerezte élete első világbajnoki címét. Abban az időben Kimit szinte mindenki a legjobb pilótának tartotta, s az év végén mutatott bombasztikus formája előrevetítette, hogy 2008-ban megismétli diadalát, ám jóval könnyebben. Ezt a tézist erősítette az is, hogy Fernando Alonso kibékíthetetlen ellentétekre hivatkozva ott hagyta a Mclarent, s visszaült abba a Renaultba, amelyet ő tett naggyá, s amely csapat 2007-ben meg sem tudta közelíteni azt a dicsőséget, amit a spanyol szerzett nekik. Így az év előtt a világbajnoki címre két versenyzőt tartottak igazán esélyesnek a "Jégembert" és Lewis Hamiltont. Massáról sokan megfeledkeztek, mondván sokat hibázik döntő helyzetekben, s már nem ő az első számú pilóta a Ferrarinál. Ilyen szellemben vágtunk neki a 2008-as évnek.
Az évnek mely a kaotikus ausztrál futammal kezdődött, melyet Hamilton uralt, Massa és Raikkönen is motorhiba áldozata lett. Sepangban a finn javított, a brit nem bírt Trulival, s végül 4. lett, a poleból induló brazil viszont egy óriási szamárság miatt kiesett. Senki sem gondolta volna, hogy Felipe ezután megtáltosodik, s behúzza a bahreini futamot, majd Barcelonában 2.-ként robog át a célvonalon csapattársa mögött. Raikönnen ellentmondást nem tűrő győzelme után, már sokan címvédésről beszéltek, ám mindenki tudta, ha Isztambul, akkor Felipe Massa a győztes, s ez így is történt, a "brazil pasa" harmadszor is megállíthatatlan volt Herman Tilke legnagyszerűbb pályáján. Ami ezután következett az a legritkább esettben történik meg az F1-ben: minden futam után más állt a bajnokság élén: Monaco után a szinte esőtáncot járó Hamilton, Montreal után a BMW-vel berobbanó Kubica, Magny Cours után pedig a csapattársa technikai hibáját kihasználó Massa. Véleményem szerint ez volt az a futam, ahol Massa elhitte, hogy idén végre megvalósítja saját, és a brazilok álmát., s mely után látszott, hogy Raikkönen ha nem kapja össze magát, akkor elveszítheti vezérbika szerepét a csapaton belül. Ezután Hamilton két fantasztikus győzelmet aratott,s úgy tűnt a maga javára fordíthatja a világbajnokságot, s elérkezett a 23.magyar nagydíj. Az a magyar nagydíj, mely úgy tűnt Massa tanári diadalát hozza, amihez a többiek csak asszisztálni tudnak, a tifosik lelkesedését csak növelte, hogy Hamilton defekt miatt visszacsúszott, erre a verseny vége előtt 3 körrel a Ferrari kileheli a lelkét, a brit pedig röhögve bejön 5.-nek. A futam amely a Ferrari visszavágása lehetett volna, lett az amely az első sebet ejtette az ágaskodó ló becsületén. Valenciában ugyan sikerült az olaszoknak a csorbát, de az igazán döntő momentum az a belga nagydíj volt. A 40. körig alig történt valami, a végre magára találó Raikkönen vezetett, mikor elkezdett esni az eső, s következett az F1 történetének legizgalmasabb öt köre. [Aki nem látta, mindenképpen nézze meg]. Raikkönen elszállt,a párbaj vb címért folyó csata 2 esélyesre csökkent. [Ott volt még Kubica is, de az ő autója nem volt alkalmas arra, hogy legyőzze a Ferrarikat, és a Mclareneket is, ő inkább a többiek hibájából profitált.] Hamilton tanári győzelmet aratott, Massa bekocogott 2.-ként. S jött az igazi fekete leves: Hamiltont 25 másodpercre megbüntették, s így a győzelem Felipe ölébe hullott. A két párbajhős végig szenvedte a monzai hétvégét, s örülniük kellett annak a 2, illetve 3 pontnak amit megszereztek. A mezőny búcsút vett Európától, s megérkezett a villanyfényes Szingapúrba, ahol megtörtént az F1 történetének egyik legmeghatározóbb bokszkiállása. A 13. körig a hétvégét domináló brazil vezetett, mikor Nelsinho Piquet falhoz csapta az autóját, s "balesete" miatt pályára küldték biztonsági autót. 4 körrel később a brazil a bokszba hajtott, ahol aztán megtörtént a dráma: Massát a lámpa [a Ferrari ekkor nem alkalmazott "nyalókás embert'] jelzése ellenére is tovább engedték, s elvitte a tankolócsövet. Tv nézők milliói hitetlenkedtek, a képsorok láttán, s persze azon is, hogy a szerelők milyen csigatempóban közelítik meg az autót. Hamilton befutott 3.-ként, Massa természetesen pont nélkül maradt. A Japán nagydíjon mindketten sokat hibáztak, ám a brazil járt jobban ő ugyanis zsebre vághatott 2 pontot. Kínában mindenki a Ferrari diadalmenetét várta, ahogy az az előző két évben történt, ám Lewis lehűtötte a kedélyeket, s ha Raikkönen nem engedi el csapattársát gyakorlatilag eldönti a világbajnokságot. 94:87 volt az állás, s így jött el november 2.-a.
Az időmérőt Massa nyerte nagy fölénnyel, Hamilton biztonsági autózással a 4. helyről várhatta ahogy kialszanak a fények. A hangulat leírhatatlan lehetett a brazilok amint meglátták hősüket artikulátlan üvöltésbe kezdtek, próbáltak a brit ellenfélre pszichikailag hatással lenni. A kulcs a pszichikai szón van, az volt a kérdés, hogy Hamilton el tudja-e viselni azt a terhet, amelyet egy évvel korábban nem tudott, s egy már megnyert világbajnoki címet ismét ki ad-e a kezei közül. A futam elméletileg magyar idő szerint 18 órakor rajtolt volna, ám, hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, elkezdett szakadni az eső. A rajtot késleltették 10 perccel, majd a rajtnál történt változás az élmezőnyt illetően. A pályafutása utolsó F1-es versenyét teljesítő David Coulthard azonban ütközött Kazuki Nakajimával, így pályafutása véget ért, az ütközés miatt azonban pályára kellett küldeni a biztonsági autót. 3 körrel később Massa meglépett, míg a brit vb aspiráns beragadt, ám tudta, 4. helye elég a hőn áhított vb címhez, s csapattársa vigyáz rá, mint a hímes tojásra. A pálya elkezdett szárazni, a Ferrari pedig a lehető legjobb ütemben hozta ki a brazilt, a Mclaren versenyző viszont beragadt a bokszlátogatást kihagyó Fissichella mögé, akit csak izzadságos munkával sikerült megelőznie. Míg a Force India mögött haladt, az este során először fordult telő, hogy nem ő áll a virtuális világbajnoki táblázat élén. A 40. körben mindketten letudták második kerékcseréjüket, s a "rend helyreállta" után az állás így festett:Massa, Vettel, Alonso, Raikkönen, Hamilton. A következő 30 körben az élmezőnyt a rend és nyugalom jellemezte, ám két dolog látszott: Vettel [aki szintén túlesett a kerékcseréjén] képes támadni Hamiltont, s, hogy az ég újra beborult. Mindenki tudta, 10 kör van hátra, s a harc végkimenetelét az dönti el ki reagál jobban a közelgő égi áldásra. Hamilton kijött 6 körrel a vége előtt, s mindenki azt hitte ez a Ferrari eltaktikázta, s minden eldőlt, ám milyen a sors Massa tükörsimán jöhetett vissza az élre egy körrel később. Az egész mezőny intermadiete gumikra váltott, kivéve egy valakit: Timo Glcokkot, ő megpróbálta végigcsinálni a maradék 4 kört a száraz abroncsaival. Előnye behozhatatlannak tűnt Hamiltonnal szemben, s mindenki tudta, hogyha Vettel megelőzi Hamiltont, akkor itt csodát fog látni. Ez 1 kör múlva meg is történt, s hirtelen úgy tűnt Vettel a királycsináló. Az ifjú német, aki Monzaban bucira verte az egész mezőnyt, úgy rázta le Hamiltont, mintha ő vezette volna az erősebb autót.2 perccel később Massa átjött a célvonalon, s mindenki világbajnoknak tekintette. A lelátók szinte felrobbantak, a Ferrari bokszában kitört az extázis. Az extázis ami kb 42 másodpercig tarthatott. Glock ugyanis nem tudta végig tartani a tempót az elhasznált, és vezetésre alkalmatlan abroncsaival, így két kanyarral a vége előtt Vettel és Hamilton is megelőzte, s így a brit versenyző lett minden idők legfiatalabb, s egyben a 2008-as év világbajnoka. A "káoszról" mindent elmond, hogy sem a brazil, sem az angol televíziós kommentátorok nem vették észre a Glock elleni manővert.
Massa mikor megtudta, hogy élete álma szertefoszlott, már az autóban keserves sírásra fakadt, Hamilton pedig végigőrjöngte a levezető kört. A dobogón Massa már mosolyogva jelent meg, s tudta ezt a világbajnoki címet nem itt veszítette el, hanem valamelyik versenyen ahol a technika ördöge, vagy csapata figyelmetlensége miatt ment el 10 pont. Az olaszok bűnbakot csináltak Timo Glockból, mondván, ezért biztos Mclaren szerződést kap, ami alapjában véve szamárság, hiszen egy versenyző a verseny hevében biztos, hogy csak a saját versenyével törődik, s nem azzal kik vannak előtte vagy mögötte.
Ez a futam tehát méltó lezárása volt ennek a pompás 2008-as idénynek. Massa azóta sem talált vissza a győzelem útjára, előbb súlyos fejsérülést szenvedett, később pedig el kellett viselnie, hogy második számú pilóta válik belőle. Hamilton édesapja az öröm pillanatában nyilatkozta, hogy véleménye szerint fia 8 világbajnoki címet szerez majd, ehhez képest, nem hogy nem szerzett újabbat, de reális esélye sem volt harcolni a végső trófeáért
ui: A brazil futamon szerezett 16 pontjával a Ferrari megnyerte a konstruktőri bajnokságot, ám ez akkor, s valószínű most sem vigasztal senkit.
.