F1 2014. Maláj nagydíj: Néhány gondolat

Az utóbbi időben láttunk unalomba fulladó futamokat, de ez rosszabb volt. Semmilyen. Két futam után már temetik a versenysorozatot, ami dőreség, de ha a kanadai nagydíjig nem változik a helyzet, akkor ki kell mondanunk: az idei F1 szezon is unalomba fullad. A maláj pálya amúgy sem az a helyszín, ahol olyan hú de izgalmas versenyeket tartanak, de egy bizonyos átlagszínvonal mindig meg volt. (Persze azért akadtak itt is kiváló futamok, mint a 2012-es, vagy a 2001-es.)  Viszont amit itt láttunk, azt már a maga fajta F1 fanatikus is csupán puszta nihillel tudta bámulni.


A péntek szabadedzés után úgy tűnt változás állhat be a Mercedes kontra mindenki más harcában hiszen többen is megközelítették a stuttgartiakat, de rá kellett jönni, hogy ez csupán a pénteki tréfa, amikor még nem tükröződik a valós erősorrend. A pénteki első megmérettetés nagyjából az Ausztráliában megszokott sorrendet hozta, kisebb különbségekkel. Továbbra is aggasztónak tűnt a Lotus helyzete, hiszen a szinte életéért küzdő csapat pilótái egyetlen kört sem tudtak megtenni. Az FP2 után úgy tűnt összerázódhat a mezőny, hiszen az első helyen végzett Rosberg és Massa között 2 tizednyi különbség alakult ki a másfél órás körözgetés során. A szoros hétvégére vágyóknak aztán a szombati edzés után fel kellett ocsúdniuk, a Mercedesesek álomtempóját látván. Rosberg és Hamilton másodpercnyi különbséggel emelkedett ki a mezőnyből, hogy aztán egymás között leosszák a hétvége edzéseit. A szombat délelőtti 1 óra egyébként a várt eredményeket hozta.

Az időmérőre immár szakadó esőben került sor, cirka 50 percnyi várakozás után. Apropó várakozás, értem én, hogy nem lehet felhőszakadásban kiküldeni az autókat, és az új technikát rommá törni, valamint, hogy fontos a biztonság, de akkor is 10-15 évvel ezelőtt, ilyen szintű esőzésben már láttunk edzéseket és versenyeket. Nehogy az F1 is olyan sorsra jusson, mint az amerikai versenyágak, azaz, ha leesik az eső, akkor azonnal megszakítsák a versenyt.  Nagy nehezen pályára gördültek az első autók, hogy aztán semmi váratlan ne történjen, és a mezőny jelenlegi négy leggyengébb csapatának hat pilótájától vegyünk búcsút. Az első percek egyetlen említésre méltó történése tulajdonképpen Ericsson autótörése volt, valamint az, hogy a hátralévő 35 másodpercet, a józan észnek megfelelően már nem indították újra. A Q2-ben maximum az számított meglepőnek, hogy kiesett Massa és Bottas. Ha már róluk van szó két hétvége után a Williams bizonyítja, hogy titkos esélyese az idei vb-nek, egyre titkosabb. A Q3 aztán a  mára, már sablonossá vált, nem az fogja nyerni az edzést, aki az idő letelte után is az élen áll forgatókönyv szerint zajlott, hiszen Hamilton remek körével szerezte meg a pole-t. A kettős Mercedes edzésgyőzelmet ezúttal is egy Red Bull, csak éppen most Vettel húzta keresztül.  Alonso 4. helye jó előjelnek tűnt a Ferrari számára, és némi elég tételt jelenthetett a tévégén, addig mindig csapattársa mögött záró spanyolnak. Ricciardo 5. helye realitás, Kimi 6. pozíciója viszont  csalódás lehet a Jégembernek és szurkolóinak. Hülkenberg már az edzésen is szárnyalt a Force Indiával, míg csapattársa már egy "körrel korábban elvérzett, ő az elmúlt hétvégén még a dobogón végző Mclaren duót oktatta. A top tent Vergnwe tette teljessé, akinek sikerült buttont is elkapnia, miután egy izgalmas csatát vívott csattársával a bejutásért.

Meg kell vallanom 1998 óta nemegyszer aludtam már el F1 futam közben (ezeket a versenyeket mindig visszanézem utólag), de ez általában a korai kezdésnek, kialvatlanságomnak, valamilyen betegségnek vagy egyéb elfoglaltságomnak volt köszönhető, nem a futam monoton unalmasságának. Most már ez sem igaz, mivel az idei maláj futam messze alulmúlta várakozásaimat. Az ausztrál futam   sem volt a sportág csúcsa, de ott legalább a verseny első felére lehetett mondani, hogy izgalmas, és kellően meglepő az esélyesek gyors búcsúja miatt.
A rajtot Hamilton kapta el a legjobban, esélyt sem hagyva a többieknek vezető pozíciója veszélyeztetésére. Rosberg szokásához híven szintén nagyszerűen jött el, Vettelt pedig lerajtolta csapattársa Ricciardo. Az ausztrál sofőr minden alkalmat megragad, hogy bizonyítsa, nem akar Webber sorsára jutni. Az első körök drámáját Raikkönen szolgáltatta, aki a Magnusennel való ütközése után defekttel hajtott a pitbe. A 4. körben Vettel mutatta meg csapattársának, hogy azért neki is lesz egy két szava, annak vakmerő stílusához, és megelőzte. Az 5. körben tudtuk meg ki a verseny első kiesője, amikor a boxban ragadt Perez feladta a futamot. Eközben az élen Hamilton tövig nyomta, és körről körre lógott el csapattársától. A rajt utáni "kavarodásból" jól jött ki a két Williams, hiszen mindketten felzárkóztak a pontszerzők táborába, ám Massa megfeneklésével elkezdett stagnálni versenypozíciójuk. A nézők szemtanúi lehettek az új 5 másodperces büntetés bevetésének is, amikor a rajt után kakaskodó Bianchit valamint a Kimi versenyét hazavágó Mgnussent is kiszólították. Ricciardo ismét bizonyította, hogy ha megfelelő autó van alatta, nem ismer semmi akadályt, ezt az állítást Alonso megelőzésével nyomatékosította. Az utolsó pilóta aki az első periódusban kereket cserélt Hülkenberg volt,
aki néhány körig a második pozícióban állt. Ricciardo autójában eközben meghibásodott az üzemanyag áramlásáért felelős rendszer, így idők kérdése volt, hogy az ausztrál mikor áll ki a versenyből. Kimi eközben a mezőny hátsó taktusában szenvedett, és amikor lekörözték Eicsonnal szemben bemutatta a futam legszebb előzését. A futam során eközben már elhullott a két Sauber, Vergne, Maldonado valamint Bianchi is, kiesésüket utóbbi kivételével valamilyen technikai hiba okozta. A futam pedig a kerékcserék után kezdett unalomba fulladni. Úgy tűnt, Vettel megelőzheti Rosberget, valamint, hogy jöhet a megváltó eső, de végül mindkettő elmaradt. A kerékcseréken, valamint Ricciardo bokszbeli tragikomédiáján kívül nem nagyon történt semmi érdemleges az elkövetkező körökben. Az egyetlen párharc, ami megtörte a csendet a Button-Massa harc volt, de az is eredménytelenül zárult.  Az utolsó kerékcserék után még kérdéses volt a 4. helyezett kiléte, de mivel Alonso és Hülkenberg között óriási különbség volt sebességben, így nem volt kérdés, hogy az "előzés" meg fog történni. A futam utolsó körében aztán leomlott Massa álomvilága a Williamset illetően, amikor a fülére szóltak, hogy csapattársa gyorsabb nála, és engedje el. Szegény brazil pont azért szerződött ide, hogy a Ferrarinál megélt sanyarú sorsa jobbra forduljon, erre rögtön a második hétvégén ilyen üzenetet kapott. Nem is engedelmeskedett a csapat utasításának.

A futamot végül Lewis Hamilton nyerte, légüres térben és nyomasztó fölénnyel. A Mercedes statisztikája idáig tökéletes, hiszen a 1113 idáig megtett versenykör mindegyikének végén valamely ezüstszínű autó állt a futam élén. Rosberg tette tökéletessé a Merci hétvégéjét, Vettel 3. pozíciója pedig nem forgott veszélyben egy pillanatra sem. Alonso 4. helye a maximum volt, amire a Ferrarit a hétvégén predesztinálhattuk, Hülkenberg 5. helye viszont a bravúr kategóriába sorolandó. Button egy csendes verseny végén gyűjtött be 8 pontocskát, megelőzve az immár nyílt háborúban lévő Massáékat. Kevin Magnussen egy elrontott verseny után is újabb pontokkal gazdagodott, míg Daniel Kvíjat ismét 10.-ként végzett. Grosjean végre befejezett egy futamot a Lotus számára, nem sokkal maradt el, az Ausztráliában még oly távolinak tűnő pontszerzéstől. Mögötte tavalyi csapattársa a csalódott Kimi végzett, aki mondjuk ki, most beleszürkült a mezőnybe.  A célbaérők sorát a két Caterham valamint Chilton gazdagította.

A Mercedest egyenlőre megközelíteni sem lehet Rosberg és Hamilton egy külön kasztot képeznek a jelenlegi mezőnyben.  Vettel dobogója bizalomra adhat okot a Red Bullnál, versenytempóban való elmaradása már kevésbé. Annyi azonban bizonyos, hogy az osztrák gárdánál már nincs akkora pánikhangulat, mint február végén.  A Ferrari egyenlőre a 4. helyekre jó Alonso révén, valószínű, hogy Kimi sem végzett volna előrébb, ha nincs Magnussen manővere. Hülkenberg 5. helye ismét a vezetői tudását dicséri, mintsem a Force india ütőképességét.  A Mclaren kissé visszaesett Melbournehöz képest, de tempójuk így is az élmezőny végéhez sorolandó. Button rutinja, és dán csapattársa vehemenciája még szép dolgokat hozhat számukra. A Williamsnél megszűnt a "mester és tanítvány szerepkör", Massa szerintem innentől minden edzést véresen komoly küzdelemnek fog venni, és dacból is bizonyítani akar majd.  Kvijat ismét pontos volt, egyenlőre kellemes meglepetés az ifjú orosz szereplése, és hidegvére, annyi azonban bizonyos, hogy a Torro Rosso ott van a középmezőny elejében. Az, hogy Grosjean végig ért, bizakodásra adhat okot a Lotusnál, de még rengeteg gyerekbetegséggel küzd az autó. A két kiscsapat egyre közelebb az áhított pontszrzéshez, egyenlőre a Caterham áll jobban, de kérdés, mi lesz, ha Bianchi végre egyszer végig megy.  A hétvége egyetlen csapata, amely mindkét autóját elvesztette a futamon a Sauber volt, a svájci gárda egyenlőre inkább a középmezőny hátsóbb felébe sorolható az edzések alapján.

A pilóták bajnokságát Rosberg vezeti 18 pontos előnnyel csapattársa előtt, viszont a lélektani előny most Hamiltonnál van. Egyébként kíváncsi vagyok, meddig tarthat ez a hegemónia, és vajon mennyire változhat a két jó barát kapcsolata, attól a ténytől, hogy egyenlőre ők a vb két legnagyobb favoritja. A bajnokság 3. helyén egyenlőre Alonso áll. A konstruktőri bajnokságot természetesen a Mercedes vezeti 25 pontos előnnyel a Mclaren, valamint a Ferrari előtt.
A bajnokság az általában nem túl izgalmas futamokat (kivéve a tavalyi verseny) produkáló Bahreinben folytatódik péntektől, és amiatt, hogy az arab ország immár tizedszer látja vendégül a száguldó cirkuszt, villanyfényes futamot láthatunk vasárnap 17 órától.

Címkék: SPORT