WTCC 2014 Marokkó: Néhány gondolat
Senki sem várta ezt, amit a marokkói versenypályán láthattunk. Persze biztos volt, hogy a Citroen erős lesz, de arra nem számíthattunk, hogy úgy fogják elverni a mezőnyt, ahogy a Chevroletnél is csak álmodtak róla az elmúlt években. Pedig pontosan ez történt, a bizakodó Honda és Chevrolet duó pilótáiban valószínűleg tudatosult, hogy egy ideig nem nagyon fognak labdába rúgni a franciákkal szemben. Érdemes volt nézni az Inside WTCC magazint, az első futam után mutatták Alessandro Mariani arcát. A JAS főnökének arckifejezése egyszerre tükrözte, hogy óriási hátrányban vannak, de tekintetében némi reménységet is fel lehetett fedezni.
Nyugodtan mondhatjuk, hogy új időszámítás kezdődött vasárnap a WTCC-ben. Új típusú autókm, nagyobb sebesség, hosszabb versenyek, a wam up eltörlése, három szakaszra osztott időmérő mind-mind azt a célt szolgálták, hogy a túraautó vb népszerűségét növeljék. sokan ágáltak azonban az ellen,hogy az új technikákat Marakesben vetik be. Úgy vélték, hogy olyan ez, az afrikai futam felér egy darálóval és a csapatok többségének komoly anyagi problémát jelent egy esetleges baleset. Ahogyan Lantos András is említette korábban, ez az a helyszín amely tulajdonképpen alkalmatlan normális körülmények közötti verseny lebonyolítására. emlékezhetünk, hogy tavaly is egy komplett roncsderbinek számított az itt megtartott két futam, vagy 2010-re amikor is egyetlen kört tett emg a mezőny, normál körülmények között. A fanyalgóknak rögtön igaza lett, Marakesh nem hazudtolta meg önmagát.
A tesztek hozták amit vártunk a Citroenek hengereltek, a további három gyártó pedig osztozhatott a mögöttük lévő helyezéseken, Az első szabadedzésen sem csappant meg a franciák fölénye, Loeb uralta a körözgetést. A második szabadedzés óriási balesetet hozott. Tarquini próbált visszaaraszolni a pályára, amikor Morbidelli szinte nyílegyenesen belehajtott. Szerencsére a baleset aggasztóbbnak tűnt, mint amilyen következményekkel járt, de a Hondás olasznak le kellett mondania az indulásról. A Q1-ben elhullott a négy TC2-es autó közülük Fullin járt a legrosszabbul, hiszen a cseh pilóta ütközött, így nem indulhatott el élete első WTCC hétvégéjén. Rajtuk kívül még istenhozzádot mondhattunk a két balesetesnek, akik értelemszerűen nem vettek részt a kvalifikáción Kozlovskynak és Huffnak is. A legnagyobb meglepetésnek természetesen 2012 világbajnokának búcsúja számított, aki nem is rejtette véka alá csalódottságát. A szakaszt Muller nyerte, a címvédő volt az egyetlen aki 1 perc 44 másodpercen belül teljesítette a 4,5 kilométeres pályát. A Q2 a taktikázásról szólt, a Cirroen pilóták presztízskérdést csináltak abból, melyikük éri el a legjobb köridőt. Míg a többiek ababn reménykedtek, hogy valahol a 7-10. helyeken végeznek a másnapi jó rajtpozíció végett. Itt meg kell állnom egy szóra, pont azt akarták megszüntetni a Q3-al, hogy a csapatok taktikázzanak, ehhez képest újra előjön ez az évek óta bevált formula, hogy a pilóták nem hajtják ki magukból a maximumot. Ebben Tom Coronel a legjobb aki mint oly sokszor, ismét megcsípte a 10. pozíciót, megelőzve Valentét és Thompsont. A legjobb 5 közé a három Ciroenen kívül még Borkovic és Chilton jutott be. Mögöttük Münnich, Monteiro, Michelisz és Bennani volt a sorrend. A szétlövésben aztán Chilton futott egy egész jó kört, majd Borkovicot kizárták, mivel túl lassan teljesítette e felvezető körét. Lopez viszont szinte szárnyalt, az argentin tehetség állva hagyta a többieket, Muller levágott egy kanyar, így büntetést kapott, Loeb pedig az utolsó szektorban szórta elé előnyét.
A másnapi rajt kaotikusra sikeredett. A régi Nascar autók festétését idéző Münncih motorsport névadója egyszerűen benézte a startot és kiugrott. Szerencsére a német pilóta figyelmetlensége nem vezetett tömegkarambolhoz, és a mögötte jövő Norbit sem zavarta meg túlságosan. Mulelr azonnal lerajtolta korábbi csapattársát, és kirajzolódott a Citroen 1-2-3, amely komoly vonatozást ígért a hátralévő 14 körre. Az első körök egyik megmagyarázhatatlan eseménye volt, mikor is Bennani egyszerűen elhagyta hátsó lökhárítóját. A marokkói márkatársával Monteiróval ugyanez történt, csak annyi különbséggel, hogy őt Borkovic kóstolta meg hátúról. A kosaras termetű szerb amúgy is vadállat módjára vezetett a hétvégén, leeht bármennyire jó pilóta, néha bizony súrolta a normalitás határait. Norbi remekül tartotta magát a 7. helyen amikor Bennani megelőzte egy agresszív manőver után, majd jött Valente és ő is elment mellette. Mikor a magyar versenyző nagy az előtte végzőhöz képest nagy hátránnyal jött be a 9. pozícióban felsejlett bennem, hogy valami gond lehet. Sajnos igazam lett, kiderült, hogy a kormányszervó meghibásodott, így a zengő Motorsport számára véget ért a hétvége. A futam egyébként egy teljesen eseménytelen mederben folyt, ahol a Cirtoen tarolt a Lopez Loeb Muller hármas kialakult az első kanyarban, a többiek pedig szinte fényévnyi hátrányt kaptak. A további sorrend Chilton, Monteiro Borkovic, Bennani, Valente, Michelisz és Thompson volt. A legjobban végző TC2-es autót a nagy öreg Engstler vezette. A futamot olyan nagy ágyúk nem fejezték be, mint Coronel vagy Huff.
Norbin kívül még két pilóta mondta vissza a rajtot a második futamról. Szomorkodhattak a ladások, hiszen már a start előtt elveszítették Thompsont, Huff pedig csupán a mezőny után eredhetett, több körös hátrányból. Coronel kimondva-kimondatlanul győzelmet várt magától, ehhez képest álmait rögtön felmondhatta a start után. A tar hollandus ugyanis közvetlenül a start után ütközött Bennanival. Sokáig vitatni fogják a hibás kilétét, annyi azonban bizonyos, hogy Coronel nem hagyott helyet az őt agresszívan támadó riválisnak, így természetszerű volt az ütközés. Coronel autója magatehetetlenül rácsapódott az arra hajtó Muller versenygépébe, az eredmény két totálkáros autó, valamint a tény, hogy valószínűleg egyiküket sem láthatjuk Franciaországban. A futam amúgy is kaotikusan kezdődött, hiszen a visszalépők miatt többen is rossz rajtpozícióba álltak be, növelvén ezzel a pilótákban lappangó adrenalint. 2 körig bejött a biztonsági autó, majd leállították a futamot. A dühös Coronel természetesen rohant riválisához, hogy kérdőre vonja. A könnyeivel küzdő, mérhetetlenül csalódott Bennaniba Tarquini próbált lelket önteni. Közel 20 perc múlva a safty car mögül indulhatott a mezőny, ha másra nem is, arra mindenképpen jó volt a következő pár kör, hogy a pilóták lehiggadjanak, valamint, hogy megnézhessük az Alfa Romeo 4C-t amely az idei évtől a WTCC mezőny biztonsági autójaként funkcionál. Az újraindítást követően Bennani, Monteiro és Loeb alkotta az első hármat, ám várható volt, hogy a helyi hőst bűntetteik. Loeb bedarálta a portugált, majd presztízskérdést csinálva a másik Honda megelőzéséből, már vezette a futamot. A marokkói kezére játszott, hogy mikor letöltötte büntetését, Borkovic rossz helyen állt meg, ami miatt újra jöhetett a safty car, így tulajdonképpen nem veszített túl sok pozíciót. Még az SC felirat felvillanása előtt Lopez fantasztikus tempót diktálva bedarálta riválisait, és feljött másodiknak. Időközben münnich kiállt, míg Huff visszajött tesztelni. Az utolsó körök főleg Bennani szárnyalásáról, valamint Monteiro drámájáról maradnak emlékezetesek, előbbi előrejött az 5. helyig, majd támadni kezdte Chiltont. A portugál autójával viszont valami nem stimmelt, és szép lassan kezdett visszaesni a serehajtó pozícióba. Loeb történelmi győzelméhez nem férhetett kétség, minthogy ahhoz sem, hogy a kilencszeres WRC bajnokot Lopez és Valente követi a dobogón. A 4. helyért Chilton vívott késhegyremenő ütközetet Bennanival és csupán a célegyenesben dőlt el a csata a brit pilóta javára. A 6. helye a pályafutása első pontjait megszerző Kozlovski érkezett meg, mögötte végzett a WTCC-be 8 év után visszatérő Morbidelli. A nagy darálás miatt megkaptuk a választ arra, hogy mikor szereznek a TC2-es autók pontot, hiszen a 8-9-10. hely az egyébként szórakoztató csatát vívó Engstler, Filippi, Di Sabatino hármas zsákmánya lett. Monteironak, akinek hátraesését a letörő stabilizátora okozta csak a 11. hely jutott. Átmenetileg. néhány nappal később ugyanis jött a hír. Bennanit kizárták, így végül minden célba érő ponttal gazdagot. Mi pedig két kaotikus futammal, amely ismét bizonyította, hogy ilyen elmebeteg pályán nem kellene versenyeket rendezni. A bajnokságot Lopez vezeti 48 ponttal, 1 ponttal megelőzve Loeb-öt.
A TC2-ben a duplázó Enstler áll az élen, míg a gyártók küzdelmét természetszerűleg a Citoen vezeti.
A franciák fölényéhez nem férhet kétség, a többiek számára elkeserítő lehet, hogy a következő Le Castellei helyszínen több ezer kilométert teszteltek a francia gyár versenyzői, így legyőzni őket szinte lehetetlen. A Chevrolet Valente révén elcsípett egy dobogót, és egyenlőre ők tűnnek a legerősebb nem francia autónak, a Honda viszont szenvedett. A gyáriaknak nem elég, hogy el kellett szenvedniük Tarquini kiesését, és a technika ördögét, látszik, hogy motorerőben nem tudják felvenni a versenyt riválisaikkal. Egyenlőre. A Ladát technikai problémák sújtják, számukra a szezon közepén derülhet ki, hogy hol tartanak.
Michelisz Norbert csalódottan jöhetett haza Marokkóból, hiszen semmi sem úgy sikerült, ahogy eltervezték. A gyenge pénteki eredményeken szombatra sikerült javítaniuk, és a 8. rajtpozíció nagyon is jónak számított, tekintve a tényt, hogy Zengőéknek a második futamon való minél jobb rajthely számított. az első futamon Norbi egy pozíciót előrejött, és hősiesen tartotta a 7. helyet, mikor autója elkezdett rakoncátlankodni. A 9. hely egy szinte technikailag kiesett autóval azonban több mint megsüvegelendő teljesítményt. Sajnos le kellett mondaniuk a második futamról, Zengő Zoli nagyon bölcsen belátta, hogy az autó és Norbi épsége mindennél fontosabb, így szerencsére kimaradtak a második startnál történt kalamajkából. Egy biztos, ugyanolyan pechesen kezdődött az idei év, mint a tavalyi.
A hétvégén immár Franciaországban találkoznak a világ legjobb túraautópilótái. Hajrá Michelisz Norbi, Hajrá Zengő Team, Hajrá Magyarország!