Ayrton Senna 12 emlékezetes versenye

A számok magukért beszélnek: 3 világbajnoki cím, 41 futamgyőzelem, 65 rajtelsőség. Senna pályafutása során 141 versenyen vett részt, amelyeknek közel egyharmada az ő győzelmével ért véget. Egy ilyen volumenű, és sajnos be nem teljesedő karrierből nehéz 12 emlékezetes versenyt kiválasztani, de megpróbáltam.   Koromból adódóan nem láttam a brazil fenomén valamennyi versenyét, de a legnagyobb pillanatait mind volt szerencsém megtekinteni. A lista természetesen szubjektív, valamint nem tartalmazza a Senna második világbajnoki címével záruló 1990-es japán nagydíjat, mivel az inkább a brazil sötét oldalát mutatja, mintsem pompás képességeit.

 1984. Monaco: 2. hely

A BBC legendás kommentátora Murray Walker fogalmazott úgy, hogy, ha Senna ezt a versenyt megnyerte volna a Tolemannal, az akkora szenzáció lenne, mintha őt 85 évesen kilőtték volna az űrbe. Ez volt az első futam, ahol a brazil pilóta megmutatta valódi kvalitásait. mindössze a 14. helyről várhatta a startot, ám vasárnapra eleredt az eső. Ahogy a csapadék egyre intenzívebben ömlött a pályára, Senna úgy lépett egyre előrébb. Lauda kiesését követően feljött a második helyre is, és a kor legjobb autójában ülő Prostra 3-4 másodperceket vert körönként. Az előzésre azonban nem kerülhetett sor,  mivel Prost kérése miatt a versenyt félbeszakították, így Senna nem tudott győzni. A második helyre felkapta a fejét a világ, Senna azonban nem tudott örülni, mivel szerinte elvettek tőle egy győzelmet.

 1985. Estoril 1. hely

1985-re hősünk a Lotushoz szerződött, és rögtön a szezon második futamán bepótolta azt, ami még 1984-ben elmaradt.  Portugáliában ugyanis valódi esőtáncot járva, verte bucira a komplett mezőnyt. már az időmérő után nyilvánvalóvá vált, hogy őt ott és akkor nem fogják megelőzni, hiszen a mellőle rajtoló Prost hátránya is több, mint négy tized másodperc volt.  A kiesésekkel tarkított kaotikus futam után pedig nem volt kérdés, hogy kit intenek le elsőként.   Teljesítményéről mindent elmond, hogy a második helyezett Alboreto kivételével, mindenkit legalább egyszer lekörözött.

 1986. Jerez 1. hely

86-os spanyolországi győzelme különleges, mivel nem a legjobb autóban ülve győzte le, a szezon legjobb versenygépével rendelkező Nigel Mansellt.  Fantasztikus csatát vívott a brit oroszlánnal, aki friss gumijain az utolsó körökben körönként 1 másodperccel bizonyult nála gyorsabbnak.  A futam végül az F1 történetének egyik legszorosabb befutójával (14 ezred) Senna javára dőlt el. 

 1987. Monaco 1. hely

Hat monacói győzelme közül ekkor aratta az elsőt. A 29. körig szorosan követte Mansellt, majd mikor angol riválisa lelassult elhúzott mellette.  Fölényét jól tükrözi, hogy a második helyezett Piquet több mint 30 másodperc hátránynál ért célba.  

Ha esetleg olyan ember olvassa a bejegyzést aki rendelkezik ennek a futamnak a teljes magyar nyelvű változatával, az kérem jelezze az f1adatbazis.com oldalon.

 1988 Suzuka: 1. hely


A Mclaren Honda kettőse, Prost és Sanna kiemelkedtek az év mezőnyéből. A két extraklasszis fölényéről árulkodó lehet, miszerint 16 futamból 15 valamelyikük győzelmével ért véget. (Monzában Senna 2 körrel a vége előtt esett ki vezető helyről.)  Hiába szerzett azonban a francia ténylegesen több pontot, az akkori pontrendszernek hála a brazil klasszis lett a világbajnok. A vb címről a japán nagydíj döntött, ahol Senna katasztrofálisan rajtolt.  A start után egészen a 9. helyről küzdötte fel magát a 2. helyre, majd a 28. körben már Prostot is megelőzte.  Az 53. kör után kijelenthető volt. hogy Ayrton Sennának hívják az 1988-as idény világbajnokát.

 

 1989 Suzuka: kizárva

89-ben ismét a két Mclaren versengett a világbajnoki címért, ám akkor ténylegesen Prost állt jobban. A két versenyző között ekkora már olyannyira elmérgesedett a helyzet, hogy szóba sem álltak egymással, valamint köztudott volt, hogy Prost a Ferrarihoz távozik. Sennáak győznie kellett japánban, ha életben akarta tartani a címvédés reményeit.  A 46. körben utolérte Prostot, aki azonban nem hagyott helyet riválisa számára. Összeütköztek, ám a brazil továbbtolatta magát, autója azonban megsérül.  A kényszerű bokszkiállás miatt elveszítette vezető pozícióját, hátránya másodpercekre rúgott Nanninivel szemben.  Pokoli tempót diktálva végül utolérte a Benettont, és egy roppant agresszív manővert követően újra átvette a vezetést. A futam után a pálya levágása, valamint idegen segítség igénybevétele miatt kizárták, de akkor is az utolsó körökben nyújtott produkciója maga volt az őserő ami benne lakozott.  Egy évvel később ugyanitt Senna revánsot vett riválisán.

  1990 Phoenix: 1. hely

 

Az amerikai betondzsungelben megtartott szezonnyitón remek győzelmet aratott. A kaotikus időmérő után az 5. helyről vágott neki az idénynek, és gond nélkül jött előre a második helyre.  Arra azonban nem igazán számított senki, hogy a Tyrell pilótája az ifjú Alesi komoly feltörést okoz a bajnoknak. Pedig így történt, oda-vissza előzgették egymást a 34. körben, majd Sennának elege lett újra megelőzte a franciát, és fölényesen győzött.

. 1991 Interlagos: 1. hely

Első hazai győzelme nem hiányozhat a listáról. Addig már hétszer próbálkozott, ám hol kizárás, hol saját figyelmetlensége fosztotta meg az imádott szülőföldjén való ünnepléstől.  91-ben aztán összejött a nagy tett, de még hogy. Fölényesen vezette a versenyt, amikor váltója elromlott, és csak az első valamint az ötödik fokozatot tudta használni. Bármely épeszű ember ilyenkor kiállna a bokszba, de Sennát fűtötte a vágy, így továbbhajtott.  A futam végére már emberfeletti fájdalmat érzett a karjában, de végül sikerült elsőként befutnia. A csapatrádióban való ordítása örök élmény annak aki hallotta. 1993-ban ismét sikerült hazai pályán nyernie, akkor jóval könnyebb körülmények között.

A futam megtalálható a sport-video.hu oldalon feliratosan.

. 1991 Suzuka: 2. hely

Pályafutása utolsó világbajnoki évében a szezon első felében mutatott gyönyörű győzelmi szériájának, valamint Mansell sorozatos pechjének köszönhette, hogy már Japánban világbajnokká koronázták. Miután vb riválisa kicsúszott, megelőzte csapattársát Bergert. Azt a Bergert, akivel legendásan jó barátságot kötött az együtt töltött évek során. A pályán azonban nem ismert barátságot, kivéve akkor: A célegyenesbe érve lovagiasan lelassított, és hagyta, hogy barátja nyerje meg a versenyt.

. 1992. Monaco 1. hely

1992 úgy vonult be a történelembe, mint az év, amikor Mansell mindenkit belevert a betonba. Az angol klasszis a szezon első 5 futamán megnyerte, ám Monacóban egy bokszkiállás miatt Senna mögé került.  Az addig csak szenvedő brazil élt is a lehetőséggel és legendás "védőjátékot" bemutatva megnyerte ötödik hercegségbeli nagydíját is.

. 1993: Európa nagydíj: 1. hely

93 húsvétján élete legjobb teljesítményét nyújtotta. Addig sem volt kérdéses, hogy esőmenő, de ezután már inkább az Esőisten jelző illett rá leginkább . A rajt után visszaesett az ötödik pozícióba, ám miután megelőzte Wendlingert, Schumachert, hillt és Prostot, elsőként zárta az első kört! Az esőben aztán egyre inkább elnyúlt a többiektől, és kerékcseréivel jó sáfárkodva aratott nagyszerű győzelmet.

1993. Adelaide 1. hely

Mclarentől való távozását értelemszerűen egy nagy fölényű győzelemmel zárta az ausztráliai szezonzárón. A futamot végig dominálta, pozícióját senki sem veszélyeztette. A futam utáni sajtótájékoztatón kibékült az addig ősellenségeként számontartott Prosttal, akinek ez volt az utolsó futama. ( A háború végéhez egyikük lelépése kellett :)  ez volt pályafutása 41. egyben utolsó győzelme.
ayrton-senna-mclaren.jpg

Címkék: SPORT