WTCC: Michelisz Norbert 30 éves

norbi_1407526864.jpeg_880x483

Ha a benne lakozó tehetséget, valamint azt a tényt, hogy közel 25 évet is versenyezhet még (ha akar), akkor könnyen lehet, hogy egyszer hazánk első autós világbajnokának születésnapját "ünnepelhetjük" augusztus 5-én.
Ő az a sportoló, akire csak fel lehet nézni.  a lányok ilyen sráccal akarnak járni, a fiúk ilyen havert szeretnének, a gyerekek ilyen játszótársat képzelnek el maguknak, mint amilyen Michelisz Norbert.  Eredményei immáron magukért beszélnek, de ő nem felejtette el honnan is jött, ő a mai napig megmaradt, annak a szerény himesházi srácnak, aki volt. Az a tény, hogy egyhuzamban háromszor is, ő lett az év közönségdíjas sportolója, egyetlen tényt bizonyít, Norbival nem lehet betelni, és az embereknek immár egy igazi idolja lett az ország legjobb  autóversenyzője. Rajongótábora napról napra növekszik, és immár bőven átlépte az országhatárt is. Akadnak Norbi szurkolók a közeli országtól, egészen Japánig.
Eddigi élete szinte már-már filmre kívánkozik, olyannyira holywoodira "sikerült".
Norbi 1984. augusztus 8-ám született Mohácson. Gyermekkorától kezdve autóversenyző szeretett volna lenni, ám az anyagiak ezt nem tették lehetővé. Szabadidejében, szinte állandóan szimulátoron játszott, és ennek köszönhette élete első igazán nagy lehetőségét is. Mikor már-már kezdett lemondani az álmairól, a Zengő Motorsport egy tehetségkutató programot szervezett a feltörekvő versenyzőknek,  amelynek legjobbjai indulhattak a 2006-os Suzuki Swift kupában. Norbertet, Wéber Gábor ajánlotta be Zengőéknek, és Norbi mindenkit meggyőzött a tehetségéről. 2006 áprilisában aztán a Hungaroringen, immár élesben is bizonyíthatta tudását. Irgalmat nem ismerve, rajt-cél győzelmet aratott, nem egy tapasztalt riválisát maga mögé utasítva.  Első éve eléggé hektikusra sikeredett, hol győzött, hol pedig még a pontszerzésért is meg kellett izzadnia. Az idény végére aztán igazán formába lendült, és nem volt kérdés, hogy a sorozat első bajnokát Michelisz Norbertnek fogják hívni.
2007-ben immár a Renault Clio kupában bizonyíthatta tudását, és szezonja hasonlóképpen alakult, mint egy évvel korábban. Rögtön az első hétvégén győzni tudott, majd néhány gyengébb forduló után ismét zsinórban győzött, és már az utolsó előtti futamon biztossá vált, hogy ő a bajnok.
2008 volt a vízválasztó az ő karrierjében.  Azok után, hogy 2007 utolsó futamán, már belekóstolhatott a Seat Leon kupába, immáron teljes idényt mehetett a hazai márkakupák királykategóriájában. Első hétvégéjén rögtön nyerni tudott, és a szezonban végig nyomás alatt tudta tartani Kiss Norbertet.  Az utolsó futamon elszenvedett defekt azonban keresztülhúzta a bajnoki álmait.  Ebben az évben indult útjára a Seat Leon Európa kupa, amelybe Zengő Zoltán csapata is benevezett Michelisz Norberttel, Wéber Gáborral és Kontra Györggyel.  Norbi az edzésen általában megállíthatatlan volt, a futamokon azonban rendre valamilyen problémával kellett megküzdenie.  Az utolsó monzai hétvégén viszont minden összejött, és Norbi remek versenyzéssel megnyerte az első futamot.  a bajnokságot pechszériája miatt "csak" a 14. helyen zárta, ám teljesítményére már a Seatnál is felfigyeltek.  A sorozat legjobbjai lehetőséget kaptak, hogy a WTCC-ben szerepeljenek a japán versenyen, mondanom sem kell Norbi volt az első aki a sorozat 2005-ös újraindulása óta ilyen magasságokba eljutott. Az első japán futamon kiesett, utána viszont célba hozta az autót, rengeteg tapasztalatot gyűjtve. 2009-ben aztán immáron minden klappolt, a lehető legteljesebb mértékig.  Az, hogy itthon ő lett a bajnok nem számított meglepetésnek, tekintve, hogy a mezőny kissé kicserélődött.  Az idény közepében ismét jelenése volt a világ legjobbjai között, ezúttal Angliában, hiába remekelt azonban az edzésen. két sajnálatos baleset megakadályozta a a még nagyobb bravúr elérésében. Európában azonban nem ismert irgalmat,  5 győzelmet aratva a bajnoki cím legfőbb várományosává lépett elő, és Imolában az utolsó futam után, immár a 2009-es Set Leon Eurocup bajnokát tisztelhettük személyében.  Év végén részt vett a bragai európai túraautó kupán, ahol egy győzelemmel és egy ötödik hellyel, végül a harmadik helyen zárt Itthon addig leginkább a hazai bajnokság rajongói, valamint a fanatikusok ismerték a nevét, ám a siker hatására egyre többen kezdték megismerni a Michelisz nevet. Az Európa bajnoki cím után immáron kézenfekvő volt, hogy a WTCC a következő lépcsőfok, és Norbi Brazíliában már ott alhatott a rajtrácson a Zengő Dension team színeiben.  Első pontját rögtön a szezonnyitón megszerezte, és egyre fokozatosabban kezdte gyűjteni a pontokat. hiába teljesített azonban kiválóan, a dobogó az szezon első felében saját, és néhol versenyzőtársai hibájából elérhetetlennek bizonyult. (Marokkóban a káosszal teli futamon lefullasztotta a Seatot, Németországban Monteiro lökte ki, stb.)   A spanyolországi bemelegítőedzés aztán megmutatta, hogy mekkora potenciál is van  a magyar srácban, ekkor ugyanis a hétvége abszolút legjobb körét sikerült megfutnia.  japánban a szakadó esőben az első futamot az ötödik helyen zárta, ám mivel két BMW-t utólag kizártak, így megszerezte élete első dobogóját.  Hiába volt azonban ez már így is egy óriási siker, nem tudott örülni, mivel nem önerőből érte azt el, úgy gondolta Makaóban javítania kell.  Az  első futamon szerzett pontjaival megnyerte az újonc bajnokságot, de ami a második futamban történt, az túlmutatott mindenki elképzelésin. Álomszerű starttal az élre vágott, és rajt-cél győzelmet aratott, a legendás utcai pályán.
2011-ben a Zengő Motorsport a Seatot BMW-re váltotta, ám az első futamra nem készült el az új autó, így Norbi csak Zolderben csatlakozott a mezőnyhöz. Az első BMW-s futamán rögtön pontokat szerzett, majd Monzában már a dobogóért tudott harcolni. Mivel az arab tavasz miatt törölték a marokkói futamot, így a vb fejeseinek egy új helyszínt kellett találniuk, végül júniusban Hungaroring láthatta vendégül a világ legjobb túraautósait.  Az esemény óriási siker lett és Norbi tömött lelátók előtt a második helyen ért célba az első futamon. A második versenyen aztán összetörte autóját, és egy rommá törött autóval sikerült megfutnia a leggyorsabb kört.   Portóban 4. lett és Kínában is sokáig a dobogóért küzdött, ám ez az év mégis inkább a hibáiról lesznek emlékezetesek. Németországban vezetőhelyről pördült meg, majd teljesen hihetetlen módon a 4. helyről a falnak rohant, Valenciában pedig egy dobogós helyezést dobott el egy megpördülés miatt. most 3 évvel később beláthatjuk, hogy ezek voltak azok a hibák, amik kellettek ahhoz, hogy Michelisz Norbert az legyen, akivé vált, a világbajnokság egyik legjobb és legstabilabb pilótája.  Az idényt végül 2010-hez hasonlóan 9-ként zárta, és 4. lett a privát bajnokságban. 2012-ben aztán mintha egy más Micheliszt láttunk volna, jóval határozottabb, és megfontoltabb lett, olyan pilóta aki nem ment bele semmilyen felesleges kakaskodásba, hanem folyamatosan gyűjtötte a pontokat. Monzában sokáig vezetett, őrületbe kergetve a konkrét Chevrolet csapatot, ám a gátló eltörése, és egy galamb elütése végül elütötte őt a világszenzációtól.  Spanyolországban ezúttal egy remek negyedik helyet szerzett, feledtetve a korábbi rossz emlékeket. Az első szlovák nagydíjon történelmi tettet vitt végbe, mikor is megszerezte az első pole pozícióját.  A győzelmet végül csak az akadályozta meg, hogy előbb Tarquini, majd Muller is kilökte a magyar pilótát. 1 héttel később azonban már minden stimmelt a lehető legteljesebb mértékben, amikor is 2012. május 5-én szenzációs győzelmet aratott a hungaroringi második futamon, 60000 őrjöngő magyar előtt.  Ezt követően sorra gyűjtötte be a jobbnál-jobb pontszerző helyeket, és szép lassan tetemes előnyre tett szert a privátok között. a sonomai hétvége aztán tovább fokozta a csodálatosan alakuló szezont: Az első futamban remekelve harmadik, majd a második versenyben Huffot megizzatva második helyen ért célba. az ázsiai futamok azonban nem igazán sikerültek túl jó, a pontszerzés sajnos mindig elmaradt, hol mások, hol Norbi hibájából, ám még hátra volt a makaói második futam.  az első futamban való kiesés után,  Norbi ismét hihetetlenül jól startolt, és végig a dobogóért harcolhatott. nagy riválisa Pepe Oriola nem bírta a kiképzést, és hátúról Micheliszbe hajtott, ám ezzel csak azt érte el, hogy Zengőék ne a dobogón ünnepeljék a privát világbajnoki címet.  Az idény Norbi összetett 6. hellyel zárta
2013-ban aztán jött az újabb váltás, amikor
Zengőék Hondára cserélték a BMW-t.  Valljuk meg az első négy futam katasztrofálisra sikeredett, és Norbi neve mellett mindössze három pont díszelgett. Szlovákiában aztán Norbi és Hondája Kochi San egymásra hangolódtak és az edzésen, valamint a versenyen is harmadikok lettek. Egy héttel később a Ringen ismét telt ház előtt láthattuk a Michelisz mágiát, amikor is a második starthelyről indulva végig nyomás alatt tartotta a verhetetlen Yvan Mullert. Az ausztriai, ls a moszkvai harmadik hellyel immáron bebizonyította, hogy ő a legjobb Hondás a mezőnyben.  a portugáliai baleset nem törte meg a lendületét, és Argentínában kettős pontszerzéssel tért vissza, egy újjáépített autóban.  Amerikában ismét harmadik lett, ám az igazi siker még csak ezután következett. japánban a Honda hazájában hallatlan magabiztossággal megszerezte a rajtelsőséget, hogy aztán pályacsúccsal tarkítva arasson fergeteges győzelmet. A kínai második futamon ismét harmadik lett, majd a makaói negyedik hely után még a 4. helyre is reális esélye mutatkozott, ez azonban egy rajtbaleset miatt meghiúsult.  7 dobogós helyezéssel ismét a 6. helyen zárta az évet. 2014-ben beköszöntött a TC1-es autók korszak, és az újonnan színre lépő Citroen erősen dominálja az idei évet. Norbi Marokkóban rögtön pontokat szerzett, ám a második futamot az autó károsodása miatt kihagyni kényszerült.  az első  félévben rengeteg gondja támadt az autóval, Franciaországban a járgány miatt esett hátrébb, a hazai közönség előtt pedig a q2-ben mondta fel a szolgálatot a Honda. Másnap aztán bebizonyosodott, hogy Norbi nem ismer akadályt, a 11. helyről egészen a 6. pozícióig felküzdötte magát, olyan embereket legyőzve, mint például Loeb. a szlovákiai esőfutamon  behúzta első dobogóját, ám a heves esőzés miatt törölték a második futamot, Norbi és a csapat legnagyobb bánatára.   Ausztriában a második futamon ismét a negyedik helyen zárt, és folytatta azon pontszerző sorozatát, amely immáron csaknem egyedülálló a szezonban. Moszkvában sokáig harcban állt a dobogóért, ám végül le kellett mondania a pódiumról, nem úgy mint legutóbb. Az argentínai hétvégén aztán mindenkit megdöbbentve előbb a második rajtsorba minősítette magát, hogy aztán remek versenyzéssel a második helyen zárja a termasi futamot. Jelenleg a bajnokság 6. helyén áll.
Október 4.-én folytatódik a WTC, immáron Kínában, ahová Norbi már 30 évesen és férjként utazik, hiszen a futamok közötti szünetében tervei szerint feleségül veszi menyasszonyát Johannát.
Nem tudom mit hoz a jövő, de abban biztos vagyok, hogy ő a maximumot nyújtja, és nem elégszik meg a három győzelmével, 15 dobogós helyezésével,  hanem el fogja érni az álmát, azaz az abszolút bajnoki címet.

Hajrá Norbi! Hajrá Zengő Motorsport!

 

 

Címkék: SPORT