F1 statisztikák: A bajnokságok végeredményei duplapontos Abu Dhabi futammal

Két hónap sem választ el bennünket attól, hogy véget érjen az idei szezon, és vele eljöjjön a sportág történelmének egyik, ha nem a legsötétebb pillanata. Az, hogy az Abu Dhabi futamon a pontok kétszeresét fogják kapni a pilóták egyenesen nonszensz döntés volt, sőt sárba tiprása mindannak amit az F1 az elmúlt 64 évben képviselt. Olyan ez, mintha egyik napról a másikra csak kitalálnák, hogy a monzai futam háromszoros, a hungaroringi másfélszeres, a monacói meg négyszeres értékkel esik latba az év végén. Agyrém az egész. Sokan példálóztak azzal, hogy a WTCC-ben is dupla pontot ér a makaói hétvége, ám ne felejtsük, hogy a WTCC presztízsében elmarad a Száguldó cirkusztól, illetve a kétszeres szorzó mindössze a privátokra vonatkozik, akiknek általában esélyük sincs az összetett bajnoki címért csatázni. Egyébként most már ott is lesz duplapontos verseny a német nagydíj által, ám azt a döntést még meg lehet magyarázni, (Egy futam csak 3 kör lenne, így összevonják a két versenyt.) ellentétben az Abu Dhabi döntéssel.



Amikor az ötlet felmerült, rögtön számolni kezdtek, hogy mely években változott volna meg a bajnokság végeredménye, egy esetleges kettes szorzójú fináléval, így próbáltam egyet csavarni a dolgon, és az Abu Dhabi nagydíj eredményét szoroztam meg kettővel. (2009-ben és 2010-ben még ez volt a szezonzáró.) Ha a bajnokok kiléte egyszer sem változott meg, ám nagyon értékes helyek cseréltek gazdát ennek a rendhagyó pontrendszernek köszönhetően. A bejegyzés természetesen egy fikció, mindössze játék a számokkal, hiszen nem lehet tudni, hogy a pilóták mennyivel többet hoztak volna ki az autójukból egy ilyen helyzetben.

(Az egyéni VB végeredménye valamennyi esetben változott volna, a konstruktőri bajnoki cím
összetettje viszont csak egyszer, így azt csak az adott évben tüntettem fel. Azon pilótákat, akik nem szereztek pontot az adott szezonban, értelemszerűen nem tüntettem fel. )

2009

1. Button     101 pont
2. Vettel          94
3. Webber       77, 5
4. Barrichello   77
5. Hamilton     49
6. Raikkönen   48
7. Trulli            34,5
8. Rosberg      34,5
9. Alonso         26
10. Glock         24
11. Heifeld       23
12. Massa        22
13. Kovalainen 22
14. Kubica        14
15. Fisichella      8
16. Buemi          7
17. Kobyjashi      6

18. Sutil             5
19. Bourdais      2

Mint az látható a futamon másodikként befutó Webber megelőzte volna Barrichellot az összetett harmadik helyéért vívott küzdelembe. A fél pontos különbség nem véletlen, hiszen az ausztrál 6.-ként futott be azon a bizonyos maláj nagydíjon, amely félbe szakadt, így a pilóták pontjaik felét kapták. Egy ilyen pontrendszerben 1984 óta először fordulna elő, hogy az összetett bármely helyéről fél pont döntsön. Helycsere történt a 7. helyen is, mer bármennyire stabil volt Nico Rosberg ebben az évben Jarno Truli beérte volna, és mivel a Toyota versenyzőjének több második helye volt, mint az idén bajnokaspiráns németnek, így megelőzte riválisát. A szezonzárón elért ötödik helyével Nick Heidfeld is előrelépett volna, hiszen megelőzte volna mind Kovalainent, mind a magyar nagydíj után harcképtelen Massát. Azzal, hogy pályafutása második versenyén rögtön pontot szerzett Kamui Kobyjashi is egy helyet ugrott volna előre.

2010

1. Vettel      281 pont
2. Alonso     258
3. Hamilton    258
4. Webber      245
5. Button        229
6. Rosberg     154
7. Kubica        146
8. Massa        145
9. Schumacher 72
10. Barrichello  47
11. Sutil           47
12. Petrov        35
13. Kobayashi     32
14. Hülkenberg 21
15. Buemi           8
16. Alguersuari    7
17. De La Rosa  6
18. Heidfeld       6

A drámai szezonzáró alaposan megkeverte a bajnokság várható végeredményét, hiszen Vettel 15 pontos hátrányból, harmadik számú esélyesként lett az F1 történelmének legfiatalabb bajnoka. Ennél nagyobb kavarodást már csak a duplapontos rendszer hozhatott volna, amely számtalan helyen változtatta volna meg a végeredményt. Azzal, hogy Webber élete lehetőségét elszúrva mindössze 8. lett a futamon, nem csak a második, de még a a hrmadik helyet is elveszítette volna az év végén. Második helyével Hamilton pontszámban beérte volna Alonsot, ám a spanyol öt győzelmével megtartotta volna az év végi ezüstöt. ( A brit klasszis háromszor diadalmaskodott.) A Ferrari hercegségbeli gyengélkedése miatt Felipe Massa is két pozíciót veszített volna, hiszen a futamon remekül vezető Rosberg és Kubica is megelőzte volna a brazil pilótát. Az élete legjobb teljesítményét  nyújtó és a világbajnokság kérdését döntően befolyásoló Petrov a plusz 8 pontnak köszönhetően szintén előrelépett volna egy helyet, csakúgy, mint a spanyol Alguersuari, aki 9. helyének köszönhetően előzte volna meg a két egymást váltó Sauber pilótát.

2011

1. Vettel       392 pont
2. Button      285
3. Alonso      275
4. Webber    270
5. Hamilton   252
6. Massa       128
7. Rosberg      97
8. Schumacher 82
9. Sutil             45
10. Petrov       37
11. Heidfeld    34
12. Kobayashi    31
13. Di Resta     29
14. Alguersuari 26
15. Buemi         15
16. Perez          14
17. Barrichello    4
18. B. Senna      2
19. Maldonado  1

Csapatok

1. Red Bull   662 pont
2. Mclaren   537
3. Ferrari    403
4. Mercedes 179
5. Force India 74
6. Renault      73
7. Sauber       45
8. Torro Rosso 41
9. Williams        5

Mint látható Vettel első tükörsima bajnoki évében mindössze egyetlen helyen változott volna a bajnokság végeredménye, az év végi harmadik helyről egy ponttal lemaradó Alonso ebben a rendszerben megelőzte volna Webbert.
A csapatoknál az Abu Dhabiban nullázó Renaultot pedig 1 ponttal felülmúlta volna a Force India.

2012

1. Vettel            296 pont
2. Alonso          296
3. Raikkönen    232
4. Button         200
5. Hamilton      197
6. Webber       179
7. Massa         128
8. Grosjean       96
9. Rosberg        93
10. Kobayashi     68
11. Perez          66
12. Hülkenberg 63
13. Maldonado 55
14. Schumacher 49
15. Di Resta      45
16. B. Senna    34
17. Veggne       16
18. Ricciardo     11

Azzal, hogy Vettel elveszítette Abu Dhabi pole pozícióját, egy tuti győzelmet bukott el, és bár a 24. helyről csodálatosan jött előre, Alonsot már nem tudta megelőzni, még szorosabbá válhatott volna a bajnokság végjátéka. Ha a futamot kettes szorzóra emeljük, akkor láthatjuk, hogy az év végén holtverseny alakult volna ki a két bajnoki címért versengő pilóta között, amely példátlan az F1 eddigi történelmében. (Vettel több győzelme miatt így is ünnepelhetett volna.) Azzal, hogy Button negyedik lett, megelőzte volna Hamiltont, és az év végén is ezt a pozíciót foglalta volna el. Az  itt 6. helyen befutó Kobayashi eredményével, valamint közvetlen riválisai nullázása miatt a legjobb 10 közé került volna az év végén. Pastro Maldonado egy olyan futamot teljesített, amelyen senkinek sem okozott galibát, így ezzel az értékes 5. helyével nemcsak Di Restát, hanem Schumacher is megcsípte volna. 

2013

1. Vettel      422 pont
2. Alonso     250
3. Webber   217
4. Hamilton  195
5. Rosberg   186
6. Raikkönen 183
7. Grosjean  144
8. Massa       115
9. Button        73
10. Die Resta  56
11  Hülenberg 51
12. Perez        51
13. Sutil          30
14. Ricciardo   20
15. Vergne      13
16. Gutierez      6
17. Bottas         4
18. Maldonado  1
          

Rosberg megelőzte volna az utolsó két futamot kihagyó Raikkönent, míg Di Resta az Abu Dhabiban megszerzett hatodik helyével legyűrte volna Hülkenberget és Perezt. 

Kérdéses, hogy vajon hány helyen fogja megváltoztatni a végeredményt az FIA ötlete, amely reméljük csupán az idei évet árnyékolja be, és jövőre már csak rossz emlékként fog kísérteni.

 

 

 

 

 

 

 

Címkék: SPORT