F1 statisztikák: A bajnokságok végeredményei duplapontos Abu Dhabi futammal
Két hónap sem választ el bennünket attól, hogy véget érjen az idei szezon, és vele eljöjjön a sportág történelmének egyik, ha nem a legsötétebb pillanata. Az, hogy az Abu Dhabi futamon a pontok kétszeresét fogják kapni a pilóták egyenesen nonszensz döntés volt, sőt sárba tiprása mindannak amit az F1 az elmúlt 64 évben képviselt. Olyan ez, mintha egyik napról a másikra csak kitalálnák, hogy a monzai futam háromszoros, a hungaroringi másfélszeres, a monacói meg négyszeres értékkel esik latba az év végén. Agyrém az egész. Sokan példálóztak azzal, hogy a WTCC-ben is dupla pontot ér a makaói hétvége, ám ne felejtsük, hogy a WTCC presztízsében elmarad a Száguldó cirkusztól, illetve a kétszeres szorzó mindössze a privátokra vonatkozik, akiknek általában esélyük sincs az összetett bajnoki címért csatázni. Egyébként most már ott is lesz duplapontos verseny a német nagydíj által, ám azt a döntést még meg lehet magyarázni, (Egy futam csak 3 kör lenne, így összevonják a két versenyt.) ellentétben az Abu Dhabi döntéssel.
Amikor az ötlet felmerült, rögtön számolni kezdtek, hogy mely években változott volna meg a bajnokság végeredménye, egy esetleges kettes szorzójú fináléval, így próbáltam egyet csavarni a dolgon, és az Abu Dhabi nagydíj eredményét szoroztam meg kettővel. (2009-ben és 2010-ben még ez volt a szezonzáró.) Ha a bajnokok kiléte egyszer sem változott meg, ám nagyon értékes helyek cseréltek gazdát ennek a rendhagyó pontrendszernek köszönhetően. A bejegyzés természetesen egy fikció, mindössze játék a számokkal, hiszen nem lehet tudni, hogy a pilóták mennyivel többet hoztak volna ki az autójukból egy ilyen helyzetben.
(Az egyéni VB végeredménye valamennyi esetben változott volna, a konstruktőri bajnoki cím
összetettje viszont csak egyszer, így azt csak az adott évben tüntettem fel. Azon pilótákat, akik nem szereztek pontot az adott szezonban, értelemszerűen nem tüntettem fel. )
2009
1. Button 101 pont
2. Vettel 94
3. Webber 77, 5
4. Barrichello 77
5. Hamilton 49
6. Raikkönen 48
7. Trulli 34,5
8. Rosberg 34,5
9. Alonso 26
10. Glock 24
11. Heifeld 23
12. Massa 22
13. Kovalainen 22
14. Kubica 14
15. Fisichella 8
16. Buemi 7
17. Kobyjashi 6
18. Sutil 5
19. Bourdais 2
Mint az látható a futamon másodikként befutó Webber megelőzte volna Barrichellot az összetett harmadik helyéért vívott küzdelembe. A fél pontos különbség nem véletlen, hiszen az ausztrál 6.-ként futott be azon a bizonyos maláj nagydíjon, amely félbe szakadt, így a pilóták pontjaik felét kapták. Egy ilyen pontrendszerben 1984 óta először fordulna elő, hogy az összetett bármely helyéről fél pont döntsön. Helycsere történt a 7. helyen is, mer bármennyire stabil volt Nico Rosberg ebben az évben Jarno Truli beérte volna, és mivel a Toyota versenyzőjének több második helye volt, mint az idén bajnokaspiráns németnek, így megelőzte riválisát. A szezonzárón elért ötödik helyével Nick Heidfeld is előrelépett volna, hiszen megelőzte volna mind Kovalainent, mind a magyar nagydíj után harcképtelen Massát. Azzal, hogy pályafutása második versenyén rögtön pontot szerzett Kamui Kobyjashi is egy helyet ugrott volna előre.
2010
1. Vettel 281 pont
2. Alonso 258
3. Hamilton 258
4. Webber 245
5. Button 229
6. Rosberg 154
7. Kubica 146
8. Massa 145
9. Schumacher 72
10. Barrichello 47
11. Sutil 47
12. Petrov 35
13. Kobayashi 32
14. Hülkenberg 21
15. Buemi 8
16. Alguersuari 7
17. De La Rosa 6
18. Heidfeld 6
A drámai szezonzáró alaposan megkeverte a bajnokság várható végeredményét, hiszen Vettel 15 pontos hátrányból, harmadik számú esélyesként lett az F1 történelmének legfiatalabb bajnoka. Ennél nagyobb kavarodást már csak a duplapontos rendszer hozhatott volna, amely számtalan helyen változtatta volna meg a végeredményt. Azzal, hogy Webber élete lehetőségét elszúrva mindössze 8. lett a futamon, nem csak a második, de még a a hrmadik helyet is elveszítette volna az év végén. Második helyével Hamilton pontszámban beérte volna Alonsot, ám a spanyol öt győzelmével megtartotta volna az év végi ezüstöt. ( A brit klasszis háromszor diadalmaskodott.) A Ferrari hercegségbeli gyengélkedése miatt Felipe Massa is két pozíciót veszített volna, hiszen a futamon remekül vezető Rosberg és Kubica is megelőzte volna a brazil pilótát. Az élete legjobb teljesítményét nyújtó és a világbajnokság kérdését döntően befolyásoló Petrov a plusz 8 pontnak köszönhetően szintén előrelépett volna egy helyet, csakúgy, mint a spanyol Alguersuari, aki 9. helyének köszönhetően előzte volna meg a két egymást váltó Sauber pilótát.
2011
1. Vettel 392 pont
2. Button 285
3. Alonso 275
4. Webber 270
5. Hamilton 252
6. Massa 128
7. Rosberg 97
8. Schumacher 82
9. Sutil 45
10. Petrov 37
11. Heidfeld 34
12. Kobayashi 31
13. Di Resta 29
14. Alguersuari 26
15. Buemi 15
16. Perez 14
17. Barrichello 4
18. B. Senna 2
19. Maldonado 1
Csapatok
1. Red Bull 662 pont
2. Mclaren 537
3. Ferrari 403
4. Mercedes 179
5. Force India 74
6. Renault 73
7. Sauber 45
8. Torro Rosso 41
9. Williams 5
Mint látható Vettel első tükörsima bajnoki évében mindössze egyetlen helyen változott volna a bajnokság végeredménye, az év végi harmadik helyről egy ponttal lemaradó Alonso ebben a rendszerben megelőzte volna Webbert.
A csapatoknál az Abu Dhabiban nullázó Renaultot pedig 1 ponttal felülmúlta volna a Force India.
2012
1. Vettel 296 pont
2. Alonso 296
3. Raikkönen 232
4. Button 200
5. Hamilton 197
6. Webber 179
7. Massa 128
8. Grosjean 96
9. Rosberg 93
10. Kobayashi 68
11. Perez 66
12. Hülkenberg 63
13. Maldonado 55
14. Schumacher 49
15. Di Resta 45
16. B. Senna 34
17. Veggne 16
18. Ricciardo 11
Azzal, hogy Vettel elveszítette Abu Dhabi pole pozícióját, egy tuti győzelmet bukott el, és bár a 24. helyről csodálatosan jött előre, Alonsot már nem tudta megelőzni, még szorosabbá válhatott volna a bajnokság végjátéka. Ha a futamot kettes szorzóra emeljük, akkor láthatjuk, hogy az év végén holtverseny alakult volna ki a két bajnoki címért versengő pilóta között, amely példátlan az F1 eddigi történelmében. (Vettel több győzelme miatt így is ünnepelhetett volna.) Azzal, hogy Button negyedik lett, megelőzte volna Hamiltont, és az év végén is ezt a pozíciót foglalta volna el. Az itt 6. helyen befutó Kobayashi eredményével, valamint közvetlen riválisai nullázása miatt a legjobb 10 közé került volna az év végén. Pastro Maldonado egy olyan futamot teljesített, amelyen senkinek sem okozott galibát, így ezzel az értékes 5. helyével nemcsak Di Restát, hanem Schumacher is megcsípte volna.
2013
1. Vettel 422 pont
2. Alonso 250
3. Webber 217
4. Hamilton 195
5. Rosberg 186
6. Raikkönen 183
7. Grosjean 144
8. Massa 115
9. Button 73
10. Die Resta 56
11 Hülenberg 51
12. Perez 51
13. Sutil 30
14. Ricciardo 20
15. Vergne 13
16. Gutierez 6
17. Bottas 4
18. Maldonado 1
Rosberg megelőzte volna az utolsó két futamot kihagyó Raikkönent, míg Di Resta az Abu Dhabiban megszerzett hatodik helyével legyűrte volna Hülkenberget és Perezt.
Kérdéses, hogy vajon hány helyen fogja megváltoztatni a végeredményt az FIA ötlete, amely reméljük csupán az idei évet árnyékolja be, és jövőre már csak rossz emlékként fog kísérteni.