Minden idők legbetegebb autóversenye: WTCC 2013 Makaó


Több, mint 15 éve követem az autósportot, és a WTCC kezdetektől a kedvenc szakágaim közé tartozik, de  soha az életben nem láttam, hogy úgy járassanak le egy világbajnokságot, mint ahogy azt tették a Túraautó VB-vel a szezonzáró makaói futamon.  


Makaó a világ talán leghíresebb utcai versenypályára, aki itt győz egy örökre beírja a nevét az autósport történelmébe. Nagy probléma azonban, hogy a pálya, mint oly sok hasonló karakterisztikájú aszfaltcsík lényegében teljesen alkalmatlan az autóversenyzésre.  Ez nem is lenne baj, hiszen a világ legjobb túraautópilótái ültek a volánnál, akik profik, tudják hol a határ, és nem csinálnak kalamajkát. A gond ott kezdődött, hogy az Eurosport az ázsiai futamokra életre hívott egy külön sorozatot, ahol fizetős pilóták mutathatták meg, hogy mit is tudnak. Suzukában és Kínában nem is volt túl nagy probléma velük, a pályák kialakítása nem tette lehetővé, hogy randalírozzanak ezek a pénzeszsákok.
Makaó más terep, minden évben volt legalább egy olyan tömegkarambol, amely miatt megkellet állítani a futamot, és ráadásul itt még képzetlen pilótákat is a volán mögé engedtek.   Már maga a rekordnagyságú mezőny is problémát sejtetett, ám az edzések, az időmérő valamint az első futam is viszonylag gond  nélkül telt.  Sohasem értettem mi értelme a 107 százalékos szabálynak egy autóversenyen, ha nem tartják be, és pusztán az anyagiakat figyelik. Félelmem itt is beigazolódott, hiszen az Ázsia kupa gyengébb pilótáit végül rajthoz engedték állni. Közel 1 év távlatából kijelenthetjük ez volt a WTCC történelmének legnagyobb baklövése.
A második futam rögtön tömegbalesettel indult, Michelisz Norbert próbálta megelőzni Tom Chiltont, aki azonban falnak passzírozta a Zengős pilótát, aki szembekerült a forgalommal.  Aki mögöttük jött belekeveredett a karambolba, többek között , Kozlovsky, D'Aste, Bordmann és a Norbit telibe trafáló Valente is a futam feladására kényszerült. Bár néhány pillanatig aggódhattunk, de a magyar pilóta saját lábon tudta elhagyni rommá törött Hondáját. Azt hittük vége a kalamajkának, megvolt az egy tömegbaleset, innentől már nyugodtan zárulhat a 2013-as év. Tévedtünk, arra ugyanis kevesen gondoltak, hogy az idei évtől már új fejlesztésű versenyautókat használnak, így a pilóták utoljára tényleg mindent beleadhattak. Bő 25 perccel később folytatódott a futam, és a pilóták adrenalinszintje immáron az egekben volt.A friss világbajnok Muller, akinél kevesebb hidegvérű profi van a sorozatban egyszerűen   összeakadt Monteiroval, és a Chevroletjét jelentősen megtörte. Fergeteges csatát láttunk az élbolyban, á nem tudtuk sokáig élvezni, mivel Chilton autója lelassult. A brit pilóta ezzel elveszítette esélyét a VB összetettet második, sőt harmadik helyére is, ám sokkal nagyobb baj volt, hogy megjelent mögötte a helyi pilóta, Eurico de Jesus, aki nem tudott mit kezdeni a poroszkáló autóval és felöklelte a Chevi kiválóságát.  Utólag elmondva itt kellett volna a piros zászlót meglengetni, ám a szervezők mindössze a dupla sárga zászlós jelzés, valamint a biztonsági autó beküldése mellett döntöttek.
Véleményem szerint egy 8 éves gokart versenyzőnek tudni kell, mit kell tenni egész pályás sárgazászló alatt, pláne ha a biztonsági autót a pályára küldik, nem beszélve arról, hogy egy világbajnokságban szeplő pilótának evidens az ilyen helyzet.  Na nem ezeknek az "ázsiai" vitézeknek" elkeresztelt magukat autóversenyzőnek hívó üzletembereknek. A Safty Car fél kör óta bent volt, amikor ezek az állatok teli gázzal próbáltak meg átrongyolni a veszélyes szakaszon, ahol Cliton és De Jesus autójának mentése zajlott. Egy pályabíró a pályáról igazgatta a mezőnyt és az autók mentését, szegényt majdnem elgázolták amikor fékezés nélkül hajtottak a roncsokba, valamint a szabályosan közlekedő versenytársaikba. És itt nemcsak az újoncnak nevezhető pilótákról volt szó, NG, aki 3 teljes évet ment a sorozatban sem állt a helyzet magaslatán. 4 autó totálkárosra, további három pedig szinte használhatatlanra tört az incidens miatt (Muller autójáról konkrétan hiányzott a bal hátsó kerék.) A büntetése miatt a mezőny végében lévő Tarquini egyszerűen elhagyta a pálya területét, mondván ő nem kockáztatja a testi épségét.  Sem a nézők, sem a kommentátorok, sem a profi csapatok tagjai nem hittek a szemüknek, hogy egy világbajnoki futamon ilyen gyalázat megtörténhet.
Emlékszem az első reakcióm az volt, hogy elkezdtem kacagni ezen az egészen, aztán belegondoltam ,hogy itt emberéletek forogtak veszélyben, néhány jómódú makaói állampolgár szórakozása miatt.
A 40 perces ztakarítás után már csak annyi történt, hogy a WTCC bikája Oriola falba tolta Thompsont, meghiúsítva a Lada első győzelmét. A futamot végül Rob Huff nyerte eloszlatván a kételyeket arról, hogy mekkora pilóta is, Oriolát nem büntették meg, így 2. lett megelőzve Coronelt és a bajnoki bronzérmet behúzó Chiltont. Mindent elmond  a futamról, hogy a szinte használhatatlan autót vezető Muller 6, az óvatosan közlekedő és büntetéstől súlytott Tarquini pedig 8. lett., olyan pilótákat megelőzve, mint  Henry Ho és Makaó Celio Alves Dias  

Idén hála az égnek elvetették az Ázsia kupa megrendezését, így maximum a TC2-ben találkozhatunk néhány ázsiai sofőrrel, valamint  Pepe Oriola is visszatér egy futam hétvége erejéig.
Az ég óvjon bennünket attól, hogy ez valaha megismétlődjön.
 



Tom Coronel és a Roal videója a futamról

Címkék: SPORT