WTCC 2013 12 hétvége 12 emlékezetes pillanata
Ma reggel véget ért a Túraautó Világbajnokság idei szezonja. Yvan Muller megszerezte élete 4. világbajnoki címét, a Chevrolet pedig a konstruktőri elsőséget. Bár a világbajnokság 5 futammal a szezonzárása eldőlt, szerintem nincs olyan ember aki ne úgy gondolná, hogy: jobb volt ez az év, mint a tavalyi. Végre nem az volt a futamok forgatókönyve, hogy: a Chevroletek meglépnek, s szépen befurikáznak sorrendben. Nem, idén 11 pilóta nyert versenyt, amely ha nem is rekord, de mindenképpen előrelépés a tavalyi 5 győztes után. Üröm az örömben, hogy pont ez a fajta kiismerhetetlenség, s Yvan Muller kiegyensúlyozott teljesítménye volt a fő ok, hogy az összetettet már a féltávnál lejátszottnak tekintettük. Arra a nem egyszerű feladatra vállalkoztam, hogy összegyűjtsem ennek a pompás évnek a 12 legemlékezetesebb momentumát.
Monza: Dudukalo és az ő Ladája
Hiába rendeztek két nagyszerű versenyt az olaszországi esőben, a hétvége története egyértelműen a Lada drámája volt. Az orosz csapat hatalmas reményekkel indult el első teljes szezonjában, s ekkor megtörtént az amire senki sem számított. James Thompson a világ egyik legjobb túraautó versenyzőjeként, míg Aleksei Dudukalo a Lukoil támogatásának köszönhette, hogy szerződést kapott, de ami itt történt, az felülírt mindent. Az oroszról amúgy is tudtok, hogy esztelenül vezet [elég csak a tavalyi évre gondolni, mikor kiütötte Wéber Gabit], de amit itt csinált az még egy amatőr versenyzőtől is szamárság. Elnézte a féktávot, s belerohant csapattársába. Thompson autója totálkáros lett, így nem vehetett részt a másnapi futamon. Dudukalo autóját nem javították meg, s a Lada azóta is pihenteti versenyzőjét.
Marakesh: Minden idők legfiatalabb futamgyőztese, és az apja
Eredetileg az írás ezen szegmense az itt látható roncsderbiről szólt volna, ám a makaói történések minden felülírtak, s különben is csak azt mondanám, mint mindenki. Itt nem szabad autóversenyt rendezni! [Erre az FIA jövőre itt rajtoltatja el a sorozatot, s vélhetően küldi az új autókat a vágóhídra]. Úgyhogy inkább az Oriola család marakeshi történeté választottam. Pepe Orioláról mindenki tudta, hogy egy elképesztően tehetséges srác, egyetlen hibája, hogy a fegyelemmel elég sokszor hadilábon áll. A tavalyi szezonban már érezni lehetett, hogy a spanyol srác nemsokára futamot nyer, de arra nem sokan gondoltak, hogy ez már a második hétvégén megtörténik. Végig remekül ment, s lett az autósport történetének legfiatalabb világbajnoki futamgyőztese. Édesapját mindenki csak "Pepe papaként" ismeri, emlékezetes volt, mikor fia első dobogós helyezésénél zokogott. A dobogó nem mutatott szokásos képet Jaime Puig ment fel a Seat részéről, s felhívta maga mellé a dobogóra az öreget is, így ketten vették át a csapatnak járó kupát. Nemes gesztus volt ez.
Szlovákiring: Honda 1-2-3
Amikor az év elején a Zengő motorsport Hondára váltott mindenki bizakodott,mikor az év első két futama után 3 ponttal állt, csak a legvérmesebb szurkolók gondoltak arra, hogy a Slovakiaringen már a dobogón állhat. A Honda az előző évet végigfejlesztette, s a szurkolók már rögtön az első hétvégén eredményt akartak. Tarquini ugyan hozta a helyezéseket, de Monteiro és Norbi is csak szenvedett. Az időmérő már mutatta a Honda rajongóknak nincs mi miatt aggódni. Honda 1-2-3 az edzésen, Muller csak mögöttük. A másnapi versenyen aztán semmi probléma nem volt, s a Honda gyári szinten elkönyvelhette első WTCC-s futamgyőzelmét.
Hungaroring: Michelisz mánia és mágia
Abban a bejegyzésemben, melyben Norbi 10 legjobb versenyével foglalkoztam, már megemlítettem ezt a hétvégét, de itt sem lehet kihagyni. Leírhatatlan hangulat, fanatikus szurkolók, s egy fantasztikusan nagy eredmény. Michelisz egész hétvégi teljesítménye előtt kalapot kell emelni. Az időmérőn az utolsó pillanatban egy fantasztikus körrel jött fel az első sorba, a másnapi első futamon végig nyomás alatt tartotta Mullert, s ért el egy fantasztikus 2. helyezést, majd a 2. futamon nagyot hajrázva végzett értékes pontokat érő helyen. Életem legnagyobb élménye volt a helyszínen nézni a versenyt.
Salzburgring: A vonatozás
15 éve nézek autósportot, a WTCC-t a kezdetektől követem, de ilyet még nem pipáltam, de szerintem a nálam rutinosabb autósportnézők sem. A pályáról tudni kell, hogy a szélárnyéknak kulcsfontosságú szerepe van, tehát még mondjuk a Hungaroringen mindenki elsőként akar kiérni a pitből, itt arra koncentrálnak, hogy legyen valaki előttük az edzésen. Tudta ezt Tom Chilton is aki lelassított, mondván menjenek csak el mellette. Azonban példáját senki sem követte így burleszk előadássá változtatták az időmérőt. Mivel ez a jelenség jelen volt a Q2-ben is, bár kevésbé észrevehetően, a versenybíróságnak intézkednie kellett.. Szabálytalanság ugyan nem történt. de a versenyzők nevetségessé tették a sorozatot, s ez nem maradhatott következmény nélkül. 12 pilótát sújtottak visszasorolással, és kisebb nagyobb pénzbüntetéssel.
Moszkva: Az emelőautó kálváriája
A WTCC idén végre ellátogatott Oroszországba, ahol megint hihetetlen képsoroknak lehettünk szemtanúi. A rajt után NG és Barth üközött, s megérkezett az emelőautó. Hogy mi ebben a hihetetlen, nos ez a masina elromlott! Eleinte csak pályára küldték a safty cart, majd a futamot is megszakították. Ekkor megpróbálták kihúzni a több tonnás monstrumot ami végül is nem sikerült. A futam folytatódott, ám az 1-es kanyarban, ami nem mellesleg a pálya egyetlen előzésre alkalmas pontja tilos volt az előzés. Röhej. S mindezt egy olyan pályán amit milliárdokból építettek, arra a célra, hogy vendégül lássa a Forma1-t. [Ha lesz is orosz futam, hála az égnek az nem itt lesz.] A második futam szerencsére gond nélkül lezajlott.
Portó: Kochi san "klinikai halála"
4 egymást követő dobogó után úgy tűnt, hogy Zengőéknek sikerült kimászni az első futamokon létrejött gödörből, és Norbi 4. rajtpozíciója is bizakodásra adhatott okot. A magyar versenyző egész héten betegséggel bajlódott, és nem érezte jól magát az autóban sem, de összeszorított fogakkal is helytállt. Az első futamon nem kapta el jól a rajtot, s visszaesett az 5., majd a 6. pozícióba is. Huffal csatázott, amikor drámai dolog történt Norbi megcsúszott, falnak ütközött, és összetörte az autóját. Többek között az autó eleje totálkáros lett, a jobb első kerék kitörött, és napestig lehetne sorolni mi sérült meg a kochi sanon. A csapat természetesen mindent megtett, de nem tudták véghezvinni a lehetetlent, s visszaléptek a 2. futamtól. Ami ennél is nagyobb baj volt, veszélybe került az argentínai indulás lehetősége is.
Termas: Lopez berobbanása
José Maria Lopezről mindent elmond, hogy aláírt Forma1-es szerződéssel is rendelkezett. Bár az indulás nem jött össze, a USF1 csődje miatt, de tehetségét mindenki elismeri. Ő az argentin túraautóbajnokság egyik legkiemelkedőbb versenyzője,úgyhogy mikor kiderült, hogy Brazília helyett szülőhazájában rendeznek futamot evidens volt, hogy lehetőséget kap a bizonyításra. A Whickers sport BMW-jénél meg is kapta a lehetőséget, de ilyen eredményeket senki sem várt tőle. Az időmérőn bejutott a Q2-be, majd az első verseny legszebb pillanatait bemutatva ért el 5. helyezést. A második futamot a pole pozícióból kezdte, ahol tanári vezetést bemutatva a többieknek esélyt sem hagyva aratott remekbe szabott győzelmet.
Sonoma : Norbi újra a dobogón
Véleményem szerint az idei amerikai hétvége volt a legunalmasabb. Nem történt semmi olyasmi amire mindenki felkapta volna a fejét a világon, így a hétvége történésének Norbi 3. helyét választottam. A portugál traumát feledtető argentin hétvége után majd egy hónapos szünet következett, s ez nagyon jól jött Norbinak, kicsit helyre tudta tenni magában a dolgokat. A magyar versenyző a 7. helyet szerezte meg az időmérőn, ám egy motor, majd egy váltó csere miatt visszasorolták a 21. helyre. [Ez a büntetés a második futamon elfoglalt rajtpozícióját nem érintette.] Az első futamon biztonsági vezetést bemutatva célba ért, nem szaggatta szét az istrángot, készült a 2. futamra. Ahol is a rajt után megelőzte Huffot, s üldözni kezdte Mehdi Bennanit. Ekkor azonban elkezdtek kopni a gumijai, s Yvan Muller egyre inkább közelítette. a bokszban a szerelők, s itthon a szurkolók egyszerre imádkoztak, hogy Norbi bírja ki a nyomást, ami végül sikerült, és szerzett egy csodás 3. pozíciót.
Suzuka: Muller világbajnok, na de kit érdekel?
Bekövetkezett az, amit néhány futam után mindenki biztosra vett? Yvan Muller megszerezte élete 4. világbajnoki címét. Az edzésen megszerezte a 3. rajtpozíciót, majd a futamon csak annyira támadta McDowellt amíg biztonságban érezte magát. S, hogy ki előzte meg őket: Michelisz Norbert. Norbi, aki az edzésen fantasztikus pole pozíciót szerzett, majd a futamon mesteri győzelmet aratott. Köztudott, volt, hogy a Honda presztízskérdést csinál a hazai győzelemből, s ez összejött. Valószínű, hogy azt várták, hogy a két gyári versenyző közül húzza be valaki, ám Norbival szemben esélyük sem volt szombaton, míg vasárnap mindketten kiestek. Nem szerettem a Suzuka East elnevezésű Mikiegér pályát, de ezután a szívem egyik csücske lett.
Shanghai: Minden idők legszorosabb befutója, de ez nem volt verseny
Muller vb címe után mindenki számított arra, hogy segíteni fogja Chiltont. Oriola kapta el a legjobban a rajtot vezetett is néhány körön át, de a két RMl-es autó ott lihegett a nyakában. Az előzés megtörténte után Muller diktálta a tempót, ám előnye egyre inkább elkezdett csökkenni, ezután várható volt, hogy a brit megérkezik a bajnokra, aki nem fog túl nagy ellenállást tanúsítani. Ez az utolsó kanyarban meg is történt, majd a célegyenesben Chiltonnak "sikerült" legyorsulnia csapattársát. A különbség végül 1 tized lett, amely mondanom sem kell, hogy minden idők legszorosabb finise. A futam utáni komikus pillanat volt, hogy Chilton és Muller magyarázta a riportereknek, hogy a francia hibázott, s a brit meg tudta előzni.
Most következne a Makaói hétvége legemlékezetesebb története, azonban ennek egy külön bejegyzést szánok, mivel nehéz feldolgozni azt amit ma reggel a 2. futamban láttam. 4 mondatban pedig összefoglalni teljesen lehetetlen.