Sebastian Bourdais 35 éves

sebastien_bourdais_1393625437.jpg_665x809

Akár találós kérdésként is szolgálhatna, hogy ki az a pilóta, aki európai létére Amerikában sikert sikerre halmozott, ám az F1-ben csúnyán leszerepelt. Sebastian Bourdaisrol van szó. "Le Seb" 1979. február 28-án látta meg a napvilágot Le Mans városában.  Tehetségére először 1997-ban figyeltek fel, amikor a francia Forma Renault bajnokságban 4 győzelmet aratott, és végül a 2. helyen zárta az évet. 1998-ban hazája F3-as bajnokságában bizonyíthatott, és 5 győzelemmel az év újonca címmel, és az összetett 6. helyével lett gazdagabb rengeteg tapasztalaton kívül. 1999-ben már nem engedte át másnak a bajnoki címet, és 8 győzelmével ő lett a sorozat bajnoka. Pompás éve után egyenes út vezetett az F3000-be, ahol a Prost Junior csapatnál talált ülést magának 2000-re. újonchoz képest hamar beleszokott az F1 előszobájának számító kategóriába, és egy dobogós helyezéssel zárta az évet. 2001-re a DAMS-hoz szerződött, ahol egyre jobb teljesítménnyel, valamint egy Silverstoneban aratott győzelemmel az összetett 4. helyet szerezte meg. 2002 úgy vonul be az azóta már megszűnt kategória történelmébe, mint az egyik legizgalmasabb szezon amit a bajnokság megélt. Bourdais, Enge és Pantano hármas, végletekig kiélezett csatájára ma is jó szívvel emlékeznek a rajongók. Az ekkor már az a Super Novánál hajtó francia pilótának az idény első felében nem akadt ellenfele az edzéseken, ám a versenyeken mindig valami hátráltatta. Úgy tűn, hogy Enge lesz a bajnok, ám a cseh pilótát 10 pont levonással sújtották a Magyarországon produkált pozitív drogtesztje miatt, így a Hungaroringen 3. a Spában pedig 2.-ként végző Bourdais végül bajnokként utazhatott Monzába. Az idény során 3 győzelmet aratott, [Imola, Monaco, Nürburgring], pontosan ugyanannyit mint riválisai, ám a már említett közjáték, valamint kiegyensúlyozottsága elősegítette bajnoki címét. Bajnoki címe évében tesztelt az Arrows csapatnál, ám mivel az istálló megszűnt, így  2003-ra várt debütálása végül elmaradt. Jobb híján a Champ Car bajnokságba szerződött a Newman Haas istállóhoz. Utólag visszagondolva ez lett az egyik legsikeresebb kontraktus, amit a tengerentúlon kötöttek.
Három elbaltázott futam után úgy tűnt nem sok vizet fog zavarni, amikor aztán Brands Hatchban gyönyörű győzelmet aratott. amelyet Németországban megismételt. Ezután felváltva jöttek a dobogók, illetve a gyengébb eredmények, a szezon során még egy győzelmet aratott Clevelandban, ahol Tracyt tartotta maga mögött. Az év végén 4. helyen végzett, és természetesen ő lett a legjobb újonc is. 2004-ben aztán megkezdődött a szemüveges francia uralkodása.
Második évét egy harmadik hellyel nyitotta Long Beachben., majd Monterreyben győzni tudott csapattársát Junquira-t megelőzve. kettejük küzdelme dominálta az évet, ám Bourdais hármas győzelmi sorozata után látszott, hogy nincs egy súlycsoportban a két pilóta. A mexikói városon kívül győzött még Portlandben, Clevelandben, Torontóban,  Denverben, Las Vegasban, és Mexikó Cityben is. A bajnoki címet végül ez utolsó előtti ausztráliai versenyen elért 2. helyével biztosította be.
2006 úgy tűnt változást hozhat, hiszen hiába kezdte győzelemmel az évet, az első néhány futamon nem volt képes az 5.-6. helynél előrébb végezni. Aztán belelendült a következő 6 futamból 5-syzör őt intették le először és tulajdonképpen eldöntötte a bajnokság sorsát másik csapattársával Serviával szemben is. Ebben az évben kipróbálhatta magát az Indy 500-on is, ahol a 12. helyen végzett.
2006 álomszerűen kezdődött számára. hiszen az év első négy futamán nem talált legyőzőre. Ezután jött néhány gyengébb verseny, megtűzdelve pár újabb győzelemmel, és az Ausztráliában elért 8. helye is elég volt, ahhoz, hogy triplázzon.
A Cham Car éra utolsó 2007-es éve, egyfajta betetőzése volt addigi amerikai pályafutásának. Ebben az évben aratta a legtöbb győzelmet, szám szerint nyolcat, valamint ekkor szerezte meg legsimábban a bajnoki címet. "Ottani" pályafutásának első szakaszát stílszerűen futamgyőzelemmel zárta. Időközben már rutinos résztvevőnek számított a Le Mansi 24 órás versenyeken, ám az igazi áttörés 2007-ig váratott magára. Ebben az évben Lamy és Sarazin társaként másodikként végzett a Peugeot színeiben.
Champ Car statisztikája több, mint imponáló 73 futamon indúlt, amelyeken 31 győzelmet, és 31 pole pozíciót szerzett.
Kevés versenyző F1-es bemutatkozását előzte meg akkora várakozás, mint az ő 2008-as debütálását a Torro Rossonál. ám, ha őszinték akarunk lenni, kevés versenyző is okozott akkora csalódást a Száguldó cirkuszban, mint ő. Pedig nem indult rosszul karrierje, a szezonnyitón a 4. helyen haladt, amikor autója megadta magát, de a sok kieső miatt végül 7.-ként könyvelték el. ezután viszont igazi vesszőfutás következett. Míg Vettel általában a pontokért küzdött, addig Bordais csak szenvedett. Sóba került, hogy már idény közben lapátra teszik, ám belgiumi pontszerzése megmentette a szégyentől.  Monzában aztán megvillantott valamit tehetségéből, hiszen a 3. helyről várhatta a startot, de autója nem indult el, így a mezőny végéről startolhatott. [Ezzel szemben Vettel rejt-cél győzelmet aratott, a topjárgánynak nem nevezhető autóval.] Miután teljesítménye 2009-ben sem javult,és csapattársa az újonc Buemi rendre gyorsabb volt nála, a német futam után azonnali hatállyal menesztették. Ebben az évben ismét 2. lett Le Mans-ban ezúttal Montagny és Sarazin partnereként.
Az F1-ből való dicstelen távozása óta nem találja a helyét. Kirúgása után próbálkozott a Super League formulában, és hiába aratott 3 győzelmet, mivel nem teljesített teljes idényeket, így nem tudott meghatározó tényező lenni a bajnokságban. Az évben azért egy nagy győzlemt aratott, hiszen tagja volt a spai 6 óráson győztes alakulatnak.  2011-ben megintcsak második lett szülővárosa egynapos versenyén, ezúttal  Pagenaudval és Lamyval. A Peugeot le Mansi projektjének megszűnése keresztülhúzta azon számításait, hogy a hosszútávú versenyzésben találja meg a helyét. Ugyanebben az évben indult a V8 Supercars bajnokság      Surfers Paradisei fordulóján, ahol első és második helyen végzett a két futamon, ugyanezt a teljesítményét 2012-ben megismételte. Még 2011-ben tagja volt a Peugeot Intercontinental Le Mans Cup győztes csapatának. [Győzött az Imolai 6 óráson, valamint a silversonei 6 óráson is. 2012-ben az Indycarba szerződött, a Dragon Racing csapatába, ám a harmatgyenge technika miatt csupán felvillanásai voltak az oválpályás versenyek nagyrészt kihagyó franciának. Ebben az évben három verseny erejéig a Grand Am szériába is belekóstolt, és minden megmérettetésen dobogóra állhatott, sőt Indianapolisban győzött is. 
2013-ban végre valahára ismét teljes szezont teljesíthetett. Az IndyCarban, az idény eleji gyengébb teljesítményét feledtetve a szezon során háromszor is dobogóra állhatott.
2014 januárjában Christian Fittipaldi és João Barbosa társaként diadalmaskodott a legendás Daytonai 24 órás versenyen.
Az idei évre a kV Racing IndyCar csapatához szerződött, és úgy néz ki ismét egy teljes szezont teljesíthet.

Címkék: SPORT