F1 2014 Ausztrál nagydíj: Néhány gondolat

Hát, elkezdődött a száguldó cirkusz idei szezonja, és nem vagyok megelégedve azzal, amit láttam. Nagyon nem. 

Az F1 közel 20 éve nem esett át annyi szabálymódosításon, mint 2014-ben, ám még mindig. Már maga az a koncepció, hogy visszahozták a turbómotorokat, erősen kérdéses volt számomra. jómagam a 90-es évek gyermeke vagyok 4 éves koromtól követem a versenyeket és , de ,  az internetnek hála rengeteg f1-rs futamot láttam, néhányat a turbókorszakból is. Kiváló futamokat rendeztek akkor, a legnagyobb pilóták jelenlétével, de a motorhangok egyszerűen sértették a fülemet. Valószínű, hogy az év közepére megszokom amit hallok, de egyenlőre sérti a fülemet az a hang, ami árad az autókból. Ez régi felvételeken a belsőkamerás felvételek korlátozott száma miatt még nem annyira zavaró, de most 2014-ben már nagyon is az. Szívesen nézek újra bármilyen on-board felvételt a V8-as, időkből, nem is beszélve a V10-es korszakról, d, hogy ezt a  futamot biztos, hogy nem most fogom megnézni ilyetén módon. Maga az a tény, hogy a technika immár még nagyobb teret kapott, mint maga a versenyző ambivalens érzéseket vált ki belőlem. egyszerűen előjön belőlem az a közhely, hogy Clark vagy Fangio autójában sem volt semmifajta biz-basz és mégis hihetetlen sebességre voltak képesek életveszélyes járgányaikkal. másfelől viszont nem rossz dolog, mivel egy igazi kísérleti labor lehet az f1, ahol a tervezőzsenik és a szakemberek boszorkánykonyhájában jobbnál-jobb ötletek sülhetnek ki.  Mindenesetre majd meglátjuk.

Maga a hétvége érdekesebben is alakulhatott volna, de így sem panaszkodhatunk. A tesztek alapján előrelátható volt, hogy rengeteg technikai hiba fogja sújtani a mezőnyt, valamint akár a 107 százalékos szabály is előtérbe kerülhet.   A szabadedzések élmezőnye néhány kivételtől eltekintve az előre esélyesnek kikiáltott csapatok pilótáiból állt, valamint látni lehetett a 2. és főleg a 3. mért edzésen, hogy a Mercedes bivalyerős autója megállíthatatlan lehet Melbourneben. Pozitív csalódás volt, hogy a Red Bull feltámadott, és minden edzésen képviseltette magát legalább egyik pilótájuk a 4-6. helyek valamelyikén.  (2009 óta nem gondoltam volna, hogy ezt a mondatot valaki kimondja/leírja) Stabilnak tűntek még a Mclarenek, a Ferrarik és a Willliamsek, bár ezekre az eredményekre számítani lehetett a tesztek alapján. A régi nagyok jó szerepléséhez hasonlóan prognosztizálni lehetett a Lotus vesszőfutását. A franciák egy viharos tél, valamint egy 0 kilométeres teszt után szinte alig léptek pályára pénteken. Maldonado egyetlen szerencséje az volt, hogy szombat reggel futott néhány értékelhető kört, amelynek köszönhetően tulajdonképpen minősítette magát a futamra, hiszen az időmérőn nem teljesített mért időt.  ez is érdekes, mikor 98-ban elkezdtem nézni az F1-t, tudtommal még az volt érvényben, hogy aki a kvalifikáción nem tud normális időt menni, az ne is álmodjon a  futamon való részvételről. Viszont, ahogy az F1-ben az üzlet került előtérbe, úgy tágították ennek a szabálynak a határait a 2000-es évek elején, majd 2011-től ismét.

A kvalifikáció nagyjából a szabadedzéseken megszokott sorrendet hozta, azzal a különbséggel, hogy a Toro Rosso párosa beverekedte magát a legjobb 10 közé. Ha úgy vesszük a Q1 nem hozott izgalmakat, Kobayashit leszámítva a mezőny 6 legjobb autója vérzett el az első 20 perc során. a második kvalifikációs szakaszban viszont záporoztak a nagy nevű kiesők: Vettel nem tudta beverekedni magát a 10 közé, amely a tesztek alapján nem nagy meglepetés, viszont azt nézve, hogy csapattársa Ricciardo simán beverekedte magát a Top Tenbe, már annál inkább ciki a címvédő számára.  Ugyanez a helyzet a Buttonnal, akit ifjú társa Magnussen szégyenített meg egy cseppet. kiesett kimi is, ám a Jégember védelmében annyit azért el kell mondani, hogy továbblépő helyen állt, amikor leamortizálta autóját.  az időmérő ekkor már esőben zajlott, és sokakban felveődött a kérdés, mi van, ha megismétlődik a tavalyi mizéria, miikor is halasztani kellett az edzést. Héála az égnek ez nem történt meg, így futottak neki a Q3-nak.  Ha úgy vesszük az erősorrend jócskán felborult   a harmadik szakaszban, egyetlen pozíciót kivéve.  Hamilton egy izgalmasnak látszó, ám a felszin alatt egy teljesen sima időmértő nyert meg, 3 tizedes fölénnyel. A második helyen Ricciardo zárt, valószínűleg maga sem hitte, hogy idáiig juttathatja februárban, még szinte temetett versenygépe. Régen az, ha valaki az 1 óra, majd később a 10 perc letelte után vette át a vezetést, az egy nagy szenzációnak minősült, most az utóbbi időkben ez egy teljesen megszokott dolog, szinte nem is tudok olyan futamot a tavalyi szingapúri hétvége kivételével, amikor ne változott volna az első két sor eredménye 0:00 után. Rosberg 3. helye tökéletes pozíciónak számított. Magnussen 4., valamint Kvíat 6. rajthelye volt az amire mindenki felkapta a felyét. utóbbi amúgy helyben hagyta Vergne-t, egy időre befogva a kétkedők, köztük az én számat is, hogy túl fiatal az F1-hez. A Williamsek 9. és 10. helye volt a negatív meglepetés, hiszen sokkal többet vártunk a gyönyörű autóval versenyző Massa Bottas párostól. utóbbi duplán lehetett dühös, hiszen az időmérő végeztével váltót kellett cserélni autójában,azaz mehetett a 15. rajtpozícióba.

Vasárnap reggel 7-kor aztán belevetettük magunkat az ismeretlenbe és bekapcsoltuk biztonsági öveinket, kezdetét vehette az idei őrület.  Az egész procedúra késve kezdődhetett el, hiszen a két Marussia a rajtrácson ragadt, így a felvezetőkört meg kellett ismételni. Sokakban felsejlett a gyanú, hogy a technikai hibák alaposan meg fogják tizedelni a mezőnyt. (valamint eszembe jutott, hogy 2002-ben ugyanígy járt a két Arrows is, pont itt Ausztráliában, és később kizárták őket, valamifajta szabálytalanság miatt.) a futam rendkívül izgalmasan indult, hiszen Rosberg úgy hagyta állva a mezőnyt, ahogyan azt csak ő tudja, tökéletes rajtot produkálva. rögtön megtörtént az év első balesete, amely során Kobayashi hátúról telibe trafálta Massát, magára haragítva a fél világot. Később kiderült, hogy a japán pilóta fékhibát szenvedett, így nem tehetett az incidensről. Rögtön az első 5 körön belül elhullott két korábbi világbajnok Hamilton illetve Vettel is.  a brit szupersztár, motorhiba áldozata lett, amely ugyan Rosberget nem súlyosította, de elsőre úgy tűnik a mercedes egyetlen Achilles sarka lehet a szezon elején. Vettel kiesése pedig az új technika miatt következett be. Bottas nagy rössel tört előre a 15. helyről, ám amikor Alonsóval harcolt, egyszerűen lekoncolta a falat, és gumija egyszerűen elvált a felnitől. A finn vezetői képességeit mutatja, hogy meglehetősen hamar visszatért a bokszba, és utána ő produkálta a show-t a népnek. mert miután a pályán maradt abroncs miatt beküldték a biztonsági autót, a futam egyre inkább kezdett belefulladni a középszerűségbe, majd az unalomba. Nagy szenzáció volt, hogy a Caterhamet terelgető Erickson előtt a pontszerzés reális esélye is felcsillant, ám végül az olajnyomással való probléma keresztülhúzta a kicsik első pontjaiban reménykedők számításait. Ezután néhány előzés kivételével, valamint a Lotus párosának és Bianchinak a kiesését leszámítva nem túl sok érdekes dolog történt. (Bevallom 3-4 kört át is aludtam.) A kockás  zászló megváltás volt a nézőknek, és Nico Rosbergnek is, aki ellentmondást nem tűrve  szerezte meg pályafutása 4. győzelmét. A második helyen tengernyi hátrányt begyűjtve Ricciardo jött át a célvonalom, megelőzve a Magnussen és Button sorrendben befutó Mclareneket, valamint Alonsot. magnussent már így is sokan hasonlították a 2007-es Hamiltonhoz, mondván egy kisebb széria bajnokaként egyből a Mclaren volánjánál találta magát, a hasonlat tovább erősödött azzal a ténynel, hogy mindketten dobogón végeztek első futamukon. A 6. helyen beérkező Bottas lehetett volna a verseny egyik embere is, ha nincs az a buta hibája, hiszen végig gyorsan, és precízen terelgette versenyautóját, attól az egy esettől eltetvetlenítve.   Hülkenberg szinte semmilyen versenyt zárt, rajtpozícióját megőrizve 7.-ként futott be. Raikkönen lett a 8., egy felejthető hétvégét produkálva, míg az utolsó két pontszerző helyen a két Toro Rosso végzett Vergne Kvíat sorrendben. Az orosz fiatalember így belépett azok népes táborába, akik pontszerzéssel debütáltak.  A célvonalon még Perez, Sutil, Gutierez és Chilton jött át.
Néhány órával a futam után aztán robbant a bomba: a helyi hős, és a világot szinte keblére  ölelő Daniel Ricciardót kizárták a versenyből, szabálytalan üzemanyagfolyás miatt. Az ausztrál srác élete egyik legjobb napja egyik percről a másikra rémálomba fordult.  az ügynek mindenképpen lesz folytatása, hiszen a Red Bull azonnal felebezett a döntés ellen.
A futam összességében egy meglehetősen unalmas idénnyit volt, amelynél szinte kivétel nélkül jobb futamokat rendeztek Melbourne-ben.

Egy futam után dőreség az erőviszonyokra következtetni, ám mégis néhány mondatban megtenném ezt.
Nem kérdés, hogy a Mercedes jelenleg a legjobb autó, a Stuttgartiak egyetlen hibapontja a technika lehet, legalábbis egyenlőre. A Ron Dennissel megedzett Mclaren, a tavalyi az ő szintjükhöz képest vesszőfutás után úgy tűnik végre magára talált ezzel a 2 dobogóval, jelenleg vezetik a konstruktőri pontversenyt, kérdés, meddig állhat fönn ez a helyzet.  A Ferrarik versenytempóját nem lehet panasz, a két kiváló pilóta rögtön több pontot gyűjtött, mint amire számítottak.  A Red bull továbbr ais egy nagy kérdőjel Ricciardo teljesítménye fény lehet az alagút végén, ám a technika ördöge egyenlőre nem túl kegyes az elmúlt négy év konstruktőri bajnokához. Annyi azonban bizonyos, hogy kezdenek kilábalni a gödörből. A Force India maradt a szokot thelyén, azaz a mezőny közepén, Hülkenbergnek azonban biztosan lesznek jobb futamai is, ahol esélyes lehet egy szebb eredményre is. Egy futam alapján a Toro Rosso ellépett a "nem 2010-ben alapított sereghajtó" szerepköréből, és helyét a Sauber vette át. A Williams Bottas tempóját elnézve veszélyes lehet az élmezőnyre, akár már a következő hétvégétől. is. A két kicsapat közül egyenlőre a Caterham tűnik esélyesebbnek a pontszerzésre, ám ne feldjük a Marussia kedvezőtlenebb helyzetből vághatott neki a futamnak. És, hát a Lotus. Tőlük egyenlőre az is nagy bravúr lehet, ha egyiikük végig megy a futamon, és esetleg elcsíp egy-két pontot.

Egyenlőre mindez csak blaszfémia, az idény előrehaladtával okosabbak leszünk. 13 nap múlva maláj nagydíj, ahol nem lehet kizárni a változó vagy akár extrém időjárási viszonyokat sem. Továbbá azt a tényt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Sepangban általában kicsit megkeveredik az erősorrend.

Címkék: SPORT