F1 2014 Bahreini nagydíj: Néhány gondolat
Végre valami történt! Mondhatná az elmúlt két hétvégén csalódó F1 rajongó, ám sokkal többről van szó. A dögunalmas ausztrál és maláj verseny után, egy olyan futamot láthattunk, amely klasszikussá nemesedhet az évek folyamán. A bahreini pálya nem tartozik a kedvenceim közé, nem tartom többre, mint egy átlag helyszínt, amely csupán amiatt jött létre, hogy az F1 meghódítsa az arab piacot, valamint, hogy Herman Tilke kiélhesse magát. A sahiri helyszínről sok mindent elmondhatunk, de azt nem, hogy itt voltak az évadok legjobb futamai. Ehhez képest mind a 2013-as, mind pedig az idei futamra lehet mondani, hogy kiváló szórakozást biztosított. A tavalyi izgalmakat elintéztem azzal, hogy jó-jó nincs olyan pálya ahol ne lett volna legalább egy izgalmas futam, és ennyi. Nem igazán vártam, hogy az F1 ismét a közel Keletre látogasson, azt meg pláne felesleges pénzkidobásnak tartottam, hogy mindezt villanyfényben rendezzék. Oké, elismerem, hogy szépnek szép, de nem túl megnyerő, ha a költségcsökkentéssel foglalkozó sportág, ilyen energiapazarlással járó hétvégét rendez.
A pénteki első szabadedzés nem hozott változásokat az eddig megismert erősorrendben. Élen tanyázott a Mercedes duó, míg Alonso tisztes távolságból követte őket. Mögöttük a kialakult sorrend nem sokat változott, talán csak a Red Bullok és a Williamsek szorultak egy kicsit hátrébb megszokott pozíciójuknál. Az edzésen két addig még F1-es hétvégén sohasem látott pilóta is autóba ült: az egykori WSR bajnok Robin Frijns, valamint a GP2 brazil tehetsége Felipe Nasr. Előbbi a Caterham, utóbbi a Williams egyik autóját vezette, és egyik ifjoncra sem lehetett különösebb panasz, mindketten helytálltak, sőt a holland egyből csapattársát is megverte. Egy edzés erejéig visszatért a mezőnybe a Sauber tesztpilótája a tavalyi év egyik újonca Van der Garde, de nem sok vizet zavart, az önmagát továbbra sem találó svájci kicsapat autójával.
Délután immár villanyfényben a heylzet ismét változatlan volt, hiszen a Hamilton, Rosberg és Alonso alkotta hármasnál megint nem volt jobb. Ekkor már a délelőtt kissé szenvedő két élcsapat is magára talált, az egyetlen ami megtörte a csendet, az Kim i14. helye volt, amit betudhattunk annak, hogy a finn nem igazán foglalkozik a pénteki napokkal. Szombat délelőtt, aztán már komplexebb képet kaphattunk az erősorrendről is, és akinek nem vált volna egyértelművé, hogy a Mercedeses autók rendelkeznek a mezőny legerősebb erőforrásával, annak itt volt a bizonyíték: az első 6 helyet ugyanis kifoglalták a stuttgarti gyár motorjaival felszerelt autók. Az edzést ezúttal is 2008 világbajnoka nyerte, természetesen Rosberg előtt. Az, hogy a Force India autóira oda kell majd figyelni perez 3. helye mutatta. Vettel nem stresszelte magát, és végöl az utolsó előtti helyen zárt, a bajnok mentségére szóljon, , hogy 8 kört tudott megtenni.
Következhetett az időmérő. A Q1-ben a már megszokott pilóták, vagyis a két Caterham, a két Marussia, Sutil és Maldonado bukott el. A Q2 aztán meghozta a hétvége egyik meglepetését. Az, hogy a két Torro Rosso elvérzett az egy dolog, az, hogy Hülkenberg sem tudott jó kört futni, az meglepő, de benne van a pakliban, de az, hogy a négyszeres címvédő Vettel is kizúgjon, na az már a szenzáció kategóriájába tartozott. Az elmúlt két bahreini futam győztesének kiesése amiatt okozott akkora meglepetést, mivel csapattársa simán abszolválta az akadályt. Bár Rosberg nyerte a Q2-t. mégis meglepetésnek számított, hogy a német legyőzte a hétvégét addig uraló csapattársát. A 3. helyről az ezüstnyilakat tekintélyes hátránnyal követő Ricciardo indult volna. De csak volna, mivel csapata sepangi bénázása okán érthetetlen módon az ausztrál sofőrt 10 rajthelyes büntetéssel sújtották, így aztán csapattársa mögé sorolódhatott vasárnap. A második rajtsorból így aztán Bottas és a hétvégén újfent magára találó Perez várhatta a fények kialvását. Mögöttük a dobogóra törő Raikkönen, valamint a 250. F1-es futamát teljesítő Button végzett, megelőzve, a csaptársukkal szemben ezúttal alulmaradó Massát és Manussent, valamint az érthetetlenül lassú a pálya királyának is tekinthető Alonsot.
Gilles Villeneuve filozófiája volt az, hogy egy futam nem feltétlenül attól izgalmas, ha az élen zajlik a csata, hanem az is adhatja az élmény, ha a középmezőnyben látunk kemény csatákat. az elmúlt másfél évtizedben számtalan példát láttam utóbbira, de azt, hogy mikor volt, olyan, hogy az utolsó körben két pilótának is legyen potenciális esélye a győzelemre, egy kezemen meg tudnám számolni. Pedig a bahreini futam ezt tartogatta. A rajtnál az idén megszokott tendencia volt látható, vagyis a poleból rajtoló Mercedest megelőzte a csapattársa. Massa rajtolt a legjobban, a múlt hétvégén lelki sérüléseket szenvedő brazil, egészen a 3. helyig jutott előre. Raikkönen rajtja viszont teljes csődnek volt minősíthető, a Jégember egészen a 10. helyig esett vissza. Hamilton erőteljes tempóját nehezen tartotta a csapattársa, míg a többiek törvényszerűen kezdtek leszakadozni. Az a teória, hogy Maranelloban nincs minden rendben a 3,. körben vált világossá, mikor is Hülkenberg hagyta faképnél Alonsot. Kiderült, hogy a Mercedesek eltérő taktikán vannak, amely a két barát, kegyelmet nemismerő csatáját vetítette előre. Ricciardo agresszivitása, Button pedig ellenfelei gyorsaságának köszönhetően került két pozícióval hátrébb. Massa autója a gumik miatt egyre lassult, így átkellet adni 3. helyét Pereznek. Bianchi, akit mindig valami sújt, ezúttal defektet kapott a Sutillal szembeni csatában, aki három körrel később kiállt motorhiba miatt. A kerékcserék előtt a két Mercedes parázs csatáját csodálhattuk, váltakozó eredménnyel. A két bajnokaspiráns egymást sem kímélve gyötörte a másikat, több előzést is bemutatva, végül Hamilton kiállt kereket cserélni, miután ezt Rosberg is megtette az angol előnye 6 másodpercet ölelt fel. Az első helyért folyó háború tehát átmenetileg szüntetelt, de az izgalom így sem maradt el. Hol a Massa Bottas páros "gyepálta" egymást, hol a két Force India csatázott, hol pedig Raikkönen mellett ment el Vettel. A futam amgúgy is a csapattársak csatáiról marad emlékezetes, az élen folyó harcon kívül Perez és Hülkenberg csatája durvult el majdnem, a Williamsnél pedig massa panaszkodott arra, hogy gyorsabb a csapattársánál. A Ferrarik veszőfutása akkor is elért egyfajta tetőpontot, amikor a DRS problémákkal hajtó Button lehagyta Alonsot. Ekkora kezdett kialakulni a kép, miszerint a dobogóra a két Force India, valamint a két Williams valamelyike pályázhat. Időközben olyan az élmezőnyre veszélytelen pilóták adták fel a futamot, mint Ericcson és Vergne. A 40. körben történt meg az év eddigi legkomolyabb vitáját kiváltó incidens, amelyben Maldonado felöklelte Gutierezt. azt, hogy a venezuelainak nincs esze, eddig is tudtuk, de ez még az eddigieken is túlmutatott, hiszen egy szabályosan közlekedő társát veszélyeztette. A verseny után Maldonado 5 büntetőpontot, valamint 5 rajtpozíciónyi visszasorolást kapott, amely szerintem röhejesen alacsony. 2011 óta, már számtalanszor okozott balesetet, ám az egy futamról való eltiltást még mindig nem kapta meg, ellentétben Grosjeannal, akit két éve meszeltek el egy hétvégéről. Természetesen jött a SC, és Hamilton előnye elolvadt. A két Mercedes szinte egyszerre jött ki, de az, hogy Hamilton kemény gumikat kapott német vetélytársa győzelmét vizionálta. 6 környi takarítás, után kijött a biztonsági autó és várható volt, hogy a pilóták egy ízig-vérig sprintversenyt prezentálnak majd. A csatába már nem szólhatott bele Magnussen aki elkönyvelte pályája első F1-es kiesését. Az újraindítást követően folytatódtak a Mercedesen illetve a Force Indian belül kialakult belháborúk, kemény védekezésekkel, de előzések nélkül. Az indiai kicsapat párosát hiába támadta Vettel, úgy tűnt a német-mexikói páros állja a sarat. Button autója eközben lassulni kezdett, 2009 világbajnoka 7 körrel a vége előtt feladta a versenyt, a Mclaren szerelők csomagolhattak. Ricciardo eközben megelőzte Vettelt, tovább bizonyítva, hogy őt bizony komolyan kell venni. Rosberg újra megtámadta Hamiltont, de csapattársa minden keménységét latba vetve, megtudta őrizni a helyét. Ricciardo immár a 4. helyen tanyázott, nagy tettet véghez vive, rajongói ekkor sajnálhatták, hogy kedvencük, csak a középmezőnyből rajtolt. Massa nagy csatát vívott a címvédővel, de nem tudta megőrizni a 6. helyet. A Mercedesnél valószínűleg rászóltak a kakaskodó pilótákra, hogy a kettős győzelem a legfontosabb, így az utolsó körben már csak Rosberg a tulajdonképpeni kísérő szerepét töltötte be. A harmadik helyen a dobogóra másfél év után visszatérő perez állhatott fel, megelőzve a kiválóan teljesítő Ricciardo-t. Hülkenberg megtudta őrizni az 5. pozícióját, amit Vettel veszélyeztetett, mögöttük Massa és Bottas szerzett értékes pontokat. A mezőnyben egyre jobban visszaeső Ferrarik zárták a pontszerzők sorát Alonso és Raikkönen sorrendben.
Kiváló futam volt, amely ideiglenesen bizonyította, hogy van létjogosultsága a megújult F1-nek.
Mit lehetne mondani a Mercedesről. Tökéletes hétvége, pozíciójuk abszolúte nem veszélyeztetett. A két pilóta futam utáni reakciója pedig megmutatta, ők is élvezik a kialakult helyzetet. Bár a 2009 után a dobogóra visszatérő Force India istáló szolgáltatta a hét meglepetését, azért az első versenyek után lehetett arra számítani, hogy eljutnak a pódiumig. (Csak éppen Hülkenberg volt erre nagyobb favorit.) Ez a 25 pont mindenesetre nagyszerű teljesítmény. Ricciardo szárnyalása, és Vettel előretörtése is muatatta, hogy fejlődik a Red Bull, de a címvédő még messze van attól, hogy érdemben beleszóljon a győzelem kérdésébe. Továbbá kíváncsi vagyok, hogy Vettel mennyi ideig tűri azt, hogy csapattársa
rendszeresen előzgeti. A Williams hétvégéje lehetett volna jobb is, de versenytempójuk a futam némely szakaszában biztató volt. a Ferrariról nehéz nem vehemenciával beszélni, kerek-perec megmondom 2009 óta nem láttam olyat, hogy a vörösök pilótái így zuhantak volna hátra, szinte esélytelenül. bár ezúttal nem szereztek pontot a Torro Rosso ismét a középcsapatok vezére volt. bevallom kissé fenntartásokkal kezeltem Kvijat szerződtetését, de az orosz tehetség egyre inkább bizonyítja, hogy helye van itt. A Lotus még mindig pont nélkül áll, de most már mindkét enstoni autó befejezte legalább a futamot. A kicsik csatáját ezúttal a Marussia nyerte Chilton révén. Megtört a Mclaren 2006 óta tartó sorozata azzal, hogy mindkét autója kiesett, a Wookingak azért bizakodhatnak, hiszen nem ment rosszul egyik pilótájuk sem. A Sauberek is elvéreztek különböző okokból, de itt nagy a gond. Amellett, hogy egyik pilótájukban sem látom azt a képességet, hogy kivezesse őket a gödörből, az autójuk a csapat történetének eddigi legmegbízhatatlanabb és legcsapnivalóbb konstrukciója.
Szót kell még ejtsek a közvetítésről. Szujó Zoli most nem bakizott annyit, mint egy héttel korábban, és hallatszott a hangján, hogy élvezi a futamot, hasonlóan Wéber Gáborhoz. Az olimpia alatt már korholtam eleget a Telesportot, de erre most ki kell térnem. Szerintem minden F1 rajongó szemét sértette, amikor 2010-ben még az elődjüknél reklámozni kezdtek a futam alatt, az amúgy filmeket reklámmentesen leadó közmédia ezt megfejelve, 3 reklámhirdetést helyez el közvetítései során, olyan események alatt, mint mondjuk egy bokszkiállás. Továbbá idegesített, hogy a választások miatt nem volt stúdióműsör, mondván minden kamerára ott volt szükségük, de ezt még valahogy elviseltem, elvégre 4 évente dönthetnek az emberek az uralkodó khm kormányzó pártról. De az, hogy a dobogóra a reklám miatt késve kapcsoltak oda, az már megmagyarázhatatlan. Az oly sokat szidott RTL klubnál 9 év alatt ilyen elő sem fordult, pedig ők aztán tényleg a reklámokból élnek. Azt pedig, hogy az interjúkat le sem adták a futam után, azt meg már meg sem említem.
A bajnokságot Rosberg vezeti 61 ponttal, mögötte hamilton áll 50 egységgel, míg a harmadik helyen álló Hülkenberg hátránya immár 33 pont. A konstruktőröknél nem kérdés a lista vezető csapat kiléte, a Mercedes csekély 67 ponttal áll jobban, mint a Force India és a Mclaren.
A bajnokság április 20-án folytatódik, remélhetőleg hasonlóan színvonalas futammal.