F1 2014 Kínai nagydíj: Néhány gondolat
Hamilton, Hamilton, és Hamilton. A britek világbajnoka, valamint a Mercedes jó úton halad afelé, hogy a Mclaren 1988-as vagy a Ferrari 2002-es és 2004-es dominanciáját megismételve teljes érdektelenségbe fullassza az idei világbajnoki címért folyó küzdelmet. 2008 bajnokának teljesítménye alaposan rányomta a bélyegét a vasárnapi futamra, amelyet a nemzetközi sajtó valamint a szurkolók is csalódással néztek.
A hét történései azonban nem pénteken vették kezdetüket, hanem már a hét elején, mikor robbant a bomba. a Ferrari addigi csapatfőnöke Stefano Domenicali ugyanis lemondott posztjáról. Lemondott, vagy kirúgták teljesen mindegy, ennek a döntésnek már rég meg kellett volna születnie. Egy Ferrari szintű csapat nem engedheti meg magának, hogy 2007 óta ne legyen egyéni világbajnokuk, valamint, hogy 2008 óta ne gyűjtsenek be jelentős trófeát, (Arról nem is beszélve, hogy az olasz csapat közel 1 éve nyeretlen.) A lemondott csapatvezető utóda a szinte teljesen ismeretlen, Marco Mattiacci lett.
Péntek úgy indult, mintha új fejezet kezdődött volna a vörösök történetében, hiszen Alonso bizonyult a leggyorsabbnak a 90 perc folyamán. Hogy ez inkább a spanyol bajnok tehetségének köszönhető, mintsem valami csodának, azt bizonyította, hogy Kimi Raikkönen egyetlen mért kört sem tudott megtenni. Az edzést Rosberg zárta a második, míg Ricciardo a harmadik helyen. Hamilton 9. helyére látatlanban felkapta az ember a fejét, de Mercedeses pilóta egy tucat körrel kevesebbet töltött a pályán, mint riválisai. Délutánra aztán helyre állt a rend és Hamilton végzett az élen Alonso és Rosberg előtt. Ekkorra már látszott, hogy ez a három pilóta dominálhatja az egész hétvégét. Az FP2 legemlékezetesebb képsorai azonban nem a három klasszis, hanem Pator Maldonado nevéhez fűződtek. A venezuelai fenegyerek ugyanis elnézte a bokszbejáratot, és alaposan összetörte Lótusát. (Az esetről készült videó megtalálható egy korábbi bejegyzésemben.) A szombat délelőtti szabadedzésen aztán végre nem egy Mercedes vagy egy Ferrari végzett az élen, ez a felállás az egész szezonban először fordult elő. Nem borult az erőssorrend pusztán annyi történt, hogy Alonso, valamint a két ezüstnyíl pilótája nem egyszerűen nem futott mért kört. A mérvadónak aztán végképp nem nevezhető körözgetésben így Ricciardo volt a leggyorsabb Massa és Grosjean előtt. A Lotus szurkolók szemében megcsillanhatott némi fénysugár, hiszen eddig reménytelenül szereplő istállójuk mindkét pilótája remek időt futott. (Maldonado 6. lett, nagy kár, hogy megint összetörte autóját.)
A Q1 hozta a szokásos tendenciát. a két kiscsapat pilótáin kívül búcsúztunk az egyik Saubertől, ezúttal Gutierez volt a lassabb. Maldonado, aki amúgy is mínusz 5 hellyel várhatta a hétvégét, edzésbeli balesete miatt nem futott mért időt. Az edzés második részében aztán a Kvjat Sutil párost kivéve csupa olyan pilótától búcsúztunk, akinek kiesését meglepetésként is értékelhetjük. Elhullott az előző hétvégén még dobogós Perez, a szezont bombaformában kezdő két Mclarenes. Kimi búcsúja viszont immár komoly fejtörést okoz, a finn világbajnok hétről-hétre fejezi be előbb az edzéseket, mint az elvárt lenne kérdés, hogy meddig marad meg vele szemben a bizalom, és mikor csappan meg amúgy is kérdéses motivációja. Az utolsó 12 percben Hamiltont nem lehetett megállítani, a Mercedes versenyzője csekély 6 tizeddel múlta felül a második helyen végző Red Bull pilótát. Aki ismét nem vettel volt, egyszerűen remek, ahogy Ricciardo futamról-futamra presztízskérdést csinál világbajnok társa legyőzéséből, és általában sikerrel abszolválja küldetéseit. Az edzés végét elszúró Rosberg startolhatott még a második sorból, megelőzve Alonsot, valamint a Massa-Bottas sorrendben végző két Williamst. Hülkenberg lett a 8, a 9. Vergne-től, valamint a 10. Grosjean-tól az is szép volt, hogy ilyen sokáig jutottak.
Az elmúlt 64 évben húsvét vasárnapján már számtalan kiváló F1-es futamot rendeztek, (Elég csak visszagondolni a 98-as argentin GP-re) de sajnos a mostani futam nem illik bele a sorba. Hamilton szokásához híven remekül jött el, Ricciardo azonban elrontotta a startot, és több pozíciót is visszaesett. Az első kör másik nagy vesztese Rosberg volt, aki egy kisebb koccanás miatt egészen a 6. helyig zuhant vissza. A rajt után Massa és Alonso is egymásra talált, a brazil autója el is emelkedett a földtől, valamint a kocsi sérülései tönkre tették a brazil hétvégéjét.. Hamilton tulajdonképpen itt eldöntötte a futam sorsát, későbbiekben csupán drasztikusan növelte előnyét. Az 5. körben Sutil esett áldozatul egy motorhibának, így fel kellett adnia a futamot. 10 kör állóvíz után megkezdődtek a kerékcserék, és a friss gumik némi izgalmat hoztak a versenybe. Előbb Raikkönen előzte Grosjeant, majd Perez múlta felül Buttont. A 15. körben Vettel első érdekes rádióüzenetét kapta, amely szerint esélye sincs a pályán megelőzni Alonsot. A címvédő németet ezután Rosberg is megelőzte, majd kapta a második ukázt, miszerint Ricciardo gyorsabb nála, és burkoltan arra kérték, engedje el az ausztrált. 28 kör után a hétvégén addig szépen szereplő Grosjean kiállt váltóhiba miatt. Vettel körül történtek az események, hiszen hozzákapcsolódik a hétvége egyik emlékezetes pillanata, mikor is a lekörözött Kobayashi visszavette tőle a körét, amire a német meglehetősen kétkedő hangnemben kérdezett vissza csapatánál. 46 kör után aztán teljesült a küldetés Rosberg felért a második helyre, mikor szinte állva hagyta Alonsot. A spanyolnál Ricciardo volt gyorsabb ezekben a körökben, ám végül stabilizálódott a különbség. 53 kör középszerű versengés után aztán leintették a versenyt. Nagy kár azonban, hogy a futam eredeti távja 54 kör volt, és egy fatális hiba miatt módosult is a végeredmény. Történt ugyanis, hogy Kobayashi az utolsó körben elment Bianchi mellett, ám mivel a két körrel korábbi eredmény számít, így hivatalosan a francia végzett előrébb. Bár a csata a 17. helyért zajlott, ez a baklövés megbocsáthatatlan. Mi van, ha a csata a pontszerző, ne adja ég a dobogós helyekért zajlik, egy biztos nagy farbarúgások lesznek Kínában. A Mercedes kettős sikerét az utolsó körökben senki sem veszélyeztetett, mint ahogy Alonso 3. helyét sem. Ricciardo lett a 4., megelőzve csapattársát Vettelt. Hülkenberg hozta a rá jellemző stabil teljesítményt, jutalma a 6. pozíció lett. Bottas futott be hetedikként, Raikkönen lett a 8. Az előretörő Perez futott be a kilencedik pozícióban, míg az utolsó pont Kvjat jutalma lett.
A Mercedesről maximum annyit mondhatunk, hogy a lélektani előny immár Hamiltonnál van. Rosberg arcán látszódott, hogy csapattársa teljesítménye detronizáló hatással volt rá. A Ferrari Alonso révén egyre inkább feljövőben van, de Raikkönen teljesítménye aggasztó. A finn egyszerűen nem tud mit kezdeni azzal, hogy visszatért egykori sikereinek helyszínére, és meg kell harcolnia az első számú pilóta helyért. Bár még korai Vettelt leírni, annyi látszik, hogy Ricciardo magához ragadta a kezdeményezést a Red Bullnál. Általános tény, hogy egy gyermek születése 2 tized pluszt jelent a pilóta számára, a német bajnokra egyenlőre áll a tézis. Ismét stabil volt a Force India, két jó pilótával még számtalan pontot szerezhetnek, sőt adott esetben a dobogóért is küzdhetnek. Valahol hasonló pozícióban van a Williams, de annyi bizonyos, hogy a szezon elején jobb eredményeket vártak Groveban. Ismét jól mentek a Torro Rossok, és újra Kvjat szállította a szokásos pontot. Az orosz fiatalember egyébként számomra a szezon pozitív csalódása, rendkívül gyors, és megbízható. Egyre inkább úgy látszik, hogy kifutott eredmény volt a Mclaren kettős dobogója a szezonnyitón. Az általam márciusban még élcsapatnak tartott istálló pilótái a középmezőnybe süllyedtek. (Érdekes, hogy tavaly mennyit bíráltuk a Mclarent, de ilyen gyenge teljesítményt nem láttunk tőlük.) Grosjean révén egyre inkább magára talál a Lotus, nagy kár, hogy a francia állandóan szembesül a technika ördögével. A Sauber még mindig a mezőny hátsó traktusaiban, és a néhány futam alapján bizonyos, hogy ilyen nehéz szezonja vagy 15 éve nem volt a svájciaknak. Bianchi és Kobayashi csatája mutatta, a két kiscsapat közel egy szinten van, két élharcosuk bebizonyította, hogy minden pozícióért képesek vérre menő harcot bonyolítani. Az egyéni bajnokságban Rosberg előnye 4 pontra olvadt Hamiltonnal szemben, a harmadik helyen Alonso áll tetemesnek is mondható hátránynál. A konstruktőröknél a Mercedes előnye rettenetesen nagy, második a Red Bull, , akiket 5 ponton belül követ a Force india és a Ferrari
Sajnos megint írnom kell a közvetítésről, és ismét nem Szujó Zoli vagy Wéber Gábor miatt kerül sor erre, ők hozzák a tőlük megszokott nagyon magas nívót. De a Magyar televízió a héten bebizonyította, hogy tényleg egy rossz kereskedelmi csatornának felel meg, ahol a műsoridő szentnek számít. Még két hete érthető okokból mutatták a választási műsort interjúk helyett, most ok nélkül kapcsoltak el a riportok előtt, mondván szentmisét közvetítenek. Ateista vagyok, mégis semmi bajom a vallási műsorokkal, de ez túlzás volt. Nem lehetett volna a misét 10 perccel későbbre tenni, arról nem is beszélve, hogy az nem is élő adásban ment. Mi lesz a következő, 2 körrel a vége előtt rászólnak Szujó fülére, hogy búcsúzzon el, mert lejárt a műsoridő, vagy visszamegyünk a 90-es évekbe, ahol a lehető legritkább esetben láthattak riportokat a nézők?
A bajnokság május 9-én immár Európában, azon belül is Spanyolországban folytatódik, ahol remélhetőleg a tavalyihoz hasonló izgalmas futamot láthatunk.