F1 statisztikák: Mi lenne, ha pontoznánk az időmérőket 1. rész. 2012
3-4 évente legalább egyszer felmerül, hogy a Száguldó cirkusz aktuális időmérő edzésének legjobb pilótáinak teljesítményét pontokkal honorálják. Szerencsére ez még nem következett be, de érdemes eljátszani a gondolattal, mi lenne egy adott bajnokság végeredménye, ha a kvalifikációkat is pontoznánk. Az ötletet egy rendkívül érdekes statisztika adta, amelyben az időmérők első 10 helyezettjét pontozták hasonlóan a futamok legjobbjaihoz. Jómagam a WTCC-ben bevált edzés pontozást vettem alapul, azaz a pole 5 pontot ér, és így lefelé haladva az 5. helyezett pilóta is gazdagodik egy ponttal. Mivel Micheliszék 2012 óta versenyeznek ilyen rendszerben, így ebben a bejegyzésben ezt az évet számoltam át.
Edzésteljesítmény alapján (A tényleges rajtpozíciókat vettem figyelembe, büntetésekkel együtt, holtverseny esetén a jobb megszerzett rajtpozíciót vettem figyelembe .)
1. Hamilton 60 pont
2. Vettel 50
3. Webber 40
4. Button 31
5. Alonso 23
6. Schumacher 18
7. Maldonado 16
8. Grossjean 16
9. Raikkönen 16
10. Rosberg 11
11. Kobayashi 10
12. Massa 5
13. Perez 4
14. Hülkenberg 2
2012, amúgy is úgy vonul be a történelembe, mint a legkiegyensúlyozottabb szezonok egyike, ezt alátámasztja az a tény, hogy a bajnokság első 15 helyezettjéből 14 minimum egyszer az első 5 piozíció valamelyikéből rajtolhatott. Egyedül Paul Di Resta hiányzik a legjobb 15-ből, mivel őt, amikor egyszer a tárgyalt pozíciók valamelyikéből kezdhette volna meg a versenyt, megbüntették. Számomra érdekes felfedezés, hogy Vettel valamint a Red Bull az én szememben az elmúlt fél évtized edzéskirályai, ehhez képest 2012-ben a Mclaren jobb teljesítmény nyújtott náluk a kvalifikációkon. Továbbá érdekesnek tartom, hogy a bajnokság 2. és 3. helyezettje Kimi és Alonso is inkább a versenyen remekelt, az edzésen kevés alkalommal voltak a legjobbak között.
A bajnokság végeredménye kvalifikációs pontokkal együtt: (Holtverseny esetén a több győzelmet vettem figyelembe)
1. Vettel 331 pont
2. Alonso 301
3. Hamilton 240
4. Raikkönen 223
5. Button 219
6. Webber 219
7, Massa 127
8. Grosjean 112
9. Rosberg 104
10. Perez 70
11. Kobayashi 70
12. Schumacher 67
13. Hülkenberg 65
14. Maldonado 61
15. Di Resta 48
A bajnokság további helyezettjeinek kiléte nem változna.
Vettel előnye tehát jóval nagyobb lenne, ilyenfajta pontrendzseben már az amerikai futamon világbajnoknak tekinthettük volna. Fantasztikus edzésteljesítménye egy stabil év végi bronzérmet ért volna Hamiltonnak, aki simán megelőzte volna Kimit az év végén. Webber a stabilabb kvalifikációs teljesítménye okán ugyanannyi pontot gyűjtött volna be, mint a nála futamon 9 egységgel gazdagabb Button. A két Sauber közül a versenyekkel ellentétben Kobayashi muzsikált jobban. ha ez a rendszer lett volna érvényben, akkor Nico Hülkenberg bukta volna a legnagyobbat, hiszen a németet ketten is megelőzték volna. Aki még pozíciót fogott volna előtte végző riválisán, az az edzéseken villámgyors Pastor Maldonado, aki több, mint 15 ponttal múlta felül az előtte végző Paul Di Restát.
A csapatverseny végeredménye kvalifikációs pontokkal
1. Red Bull 550 pont
2. Mclaren 459
3. Ferrari 428
4. Lotus 335
5. Mercedes 231
6. Sauber 140
7. Force India 111
8. Williams 92
A Torro Rosso, a Caterham, a Marussia , valamint a HRT pilótái nem végeztek az első öt hely valamelyikén egyik időmérőn sem, így az ő pontszámuk, valamint helyezésük nem módosult.
Mint látható egyetlen, de annál fontosabb helyen módosult volna a bajnokság végeredménye, hiszen a Mclaren jobb edzéspontjai miatt megelőzte volna a Ferrarit.
Holnap a 2013-as évadról készítek hasonló statisztikát.