WTCC 2014.: Szlovákia: Néhány gondolat
Érdemi véleményt meglehetősen nehéz megfogalmazni az erőviszonyok változásáról a szlovákiai hétvége után. Nehéz mivel az esőben általában felborul az erősorrend, valamint az a tény sem könnyíti meg a magamfajta kibic dolgát, hogy két futam helyett mindössze egy felet futottak le.
Annyi azonban bizonyos, hogy a Zengő Motorsport és Michelisz Norbi szép lassan kezdi visszaszerezni a helyét ott, ahová tartoznak, a legszűkebb élmezőnyben.
A szakadó eső ellenére rendkívül jó hangulatot teremtettek a kilátogató szurkolók, és Norbi, valamint a Kochi san megszólításra egyre inkább érdemes Hondája idénybeli legjobb teljesítményével hálálta meg a bizalmat.
A hétvégi érdemi része az edzésekkel kezdődött. Bevallom őszintén, mivel az Eurosport nem közvetítette a Q1-t, így az első percekről csupán látatlanban tudok véleményt mondani. A tC2-es autók papírformaszerűen hullottak el, őket Münnich követte. Kieset még Thompson, a mért kört sem futó Kozlovski, valamint Bennani is. Utóbbi két pilótán mintha valamifajta átok ülne, hiszen a Major Benedek hasonmás orosz az elmúlt három futam során összesen 7 kört tudott versenykörülmények között futni, és a csapnivaló technikai helyzet miatt a kvalifikációt is mért kör nélkül tudta zárni. A marokkói vesszőfutása pedig a Hungaroringen kezdődött, amikor kénytelen volt kihagyni a második futamot. Bejutott viszont Huff, aki az egyetlen reménysugarat jelentheti a Lada számára. A Q1-t egyébként Norbi nyerte, ám "szakaszgyőzelmének" sajnos nem szabadott túl nagy jelentőséget, mivel a Citroen immár folyamatosan azt a játékot játssza, hogy a pilóták futnak egy gyors kört, majd a továbbjutás után elhagyják a pályát. Ugyanez a játék folyt a piros zászlóval tarkított Q2-ben is. Norbi remekül haladt, és magabiztosan másodikként kvalifikálta maghát az időmérő utolsó szakaszába, ám a Lopezzel szemben fellépő 5 tizedes különbség sajnos aggasztónak számított. Sir Michelisz és Pechito mellett természetszerűleg Muller, valamint a hétvégén addig technikai problémákkal küzdő Loeb és a Rignen megtálasodó, ám most mégis meglepetést okozó Morbidelli jutott be a superpole rendszerű harmadik szakaszba. Norbi tehát elkapta a gyári Hondákat és a Chevroleteket. A második futam rajtelsőségévvel járó 10. helyet egyébként Monteiro szerezte meg. A Q3-ban aztán helyre állt a világ rendje, és Norbinak a 4. hely jutott a három űrhajónak is becézett Citroen mögött. A magyar pilóta ugyan vétett egy apró hibát, de a hiba nélkül is a negyedik hely lett volna a maximum. Az edzést végül a verhetetlennek tűnő Lopez nyerte Loeb, valamint az ismét csak harmadik helyen végző Muller előtt.
A futam aztán immár szakadó esőben került megrendezésre. Loeb, akinek mindkét múltheti versenyen gondja támadt a rajttal, most álomstartot vett és megelőzte Lopezt. Norbi is jól kapta el a startot és állva hagyta Mullert. Loeb meglépett csapattársától, Norbi tempója pedig nem volt elegendő ahhoz, hogy tartsa a lépést a vezetőkkel. Muller egy kör után már Michelisz nyomában haladt, amikor jött a kiírás, a címvédőt áthajtásos büntetéssel sújtják, kiugrás miatt. Ez az! kiálthatott fel a Zengő Motorsport összes szurkolója. Norbi kiszabadult a büntetését azonnal letöltő francia szorításából, és a verseny végéig nyugodtan autózhatott a harmadik pozícióban. A futamon Coronel vívott késhegyre menő küzdelmet Chiltonnal, majd Monteiro és Morbidelli között bontakozhatott volna ki csata, amikor már alkalmatlannak tűnt a pálya a versenyzésre. Három versenyző előretöréséről kell még beszélni. Bennani rögtön a rajt után lépet tát a TC2-es mezőnyöm, majd hiába előzgetett, megcsúszott, Huff a 12. helyről feljött a pontszerzők közé, és Mullerről, aki szédületes tempóban jött egyre feljebb a 10, pozícióig. Előrébb már nem került, hiszen az időjárási viszonyok miatt beküldték a biztonsági autót, és amikor a futam elérte az eredeti táv 75 százalékát, piros zászlóval véget vetettek a körözgetésnek. Végül tehát Loeb győzedelmeskedett, a franciának a legjobbkor jött a safty car, hiszen Lopez szemmel láthatóan gyorsabb volt nála, Norbi bejött harmadiknak, a Honda legjobb eredményét szállítva. A magyar pilótát három Chevrolet, nevezetesen Coronel, Chilton és Morbidelli követte. A két gyári Honda Monteiro Tarquini sorrendben jött be hetediknek és nyolcadiknak. Huff a szenvedő Ladásoknak gyógyírt szolgáltatva lett a 9., míg Mullernek ezúttal csak egy pont jutott. A TC2-esek versenyét a helyi pilóta Peter Fullin nyerte.
Hogy az F1-es spanyol nagydíjjal ne ütközzön, a futam, így a második verseny kezdési időpontja 17:30 lett volna. Bizony csak volna, hiszen a versenyigazgatóság a szakadó eső miatt alkalmatlannak találta a pályát a versenyzésre, így a WTCC történetében először egy futamot töröltek.
A Citroen fölénye sajnos még mindig eget verő, esőben ugyebár kevésbé jönnek ki a különbségek ám Lopez és Loeb is másodpercekkel verte a mezőnyt körönként. Az a tény viszont, hogy Norbi a mezőny harmadik leggyorsabb pilótája volt, mindenképpen bizalomgerjesztő. (Tegyük azért hozzá, hogy Muller nem tudott egy tisztességes kört futni a versenyen, mivel hol a bokszba hajtott, hol megcsúszott, hol pedig előzött.) A francia márka pilótái jelenleg érinthetetlenek, de végre elmondhatjuk, hogy a Honda leggyorsabb pilótáját ismét Michelisz Norbertnek hívják. Bár a futamot Loeb nyerte az igazi győztes mégis Lopez. Az argentin kiválóság most már egy futamgyőzelemnyi különbséget harcolt ki magának, és az idény felénél őt tarthatjuk a vb legnagyobb esélyesének. Loeb győzelme és heti teljesítménye ugyan szép volt, de mégsem érzem benne azt, hogy hosszabb távon is csapattársa fölé kerekedne, hiszen teljesítménye rendkívül hullámzó. A címvédő Mullerre külön ki kell térni, hiszen érezni rajta a nyomást. Tavaly egyetlen hibát vétett forrófejűségéből adódóan, azt leszámítva viszont tökéletes évet futott. Idén más a helyzet, már az első hétvégét követően drasztikus hátrányba került, és hiába aratott győzelmeket, látszik, hogy ez nem a tavalyi Yvan. 8 éve versenyez a WTCC-ben, de ilyen fatális hibát még nem vétett, érezni rajta, az, hogy görcsösen hajszolja a sikert és emiatt hibázott. Engem leginkább a 2012-es önmagára emlékeztet, akkor is, mikor nem ment neki, számtalan, hozzá képest amatőr hibát vétett, és esett el értékes pontoktól. A gyári Hondánál felfogták, hogy az edzésen esélytelenek Lopezékkel szemben így a második futamokon való minél jobb rajpozíciókat tűzték ki szemük elé, ezúttal feleslegesen. Bár a tabellán Valenteáll a legjobban és Morbidelli mondhatja magát futamgyőztesnek, a Chevik közül mégis Coronel teljesítményét kell kiemelni. A tar mókamester végre kapott egy épkézláb autót és egyszerűen szárnyal, mind a Hungaroringen, mind pedig Szlovákiában a negyedik helyen végzett, sőt nálunk ő gátolta meg a Citroenek előrelépését. Ha csatára akarunk számítani akkor jó esély van arra, hogy ő is benne van, ha viszont ítéletidőben megtartott versenyre, akkor inkább ne őt keressük. Őszintén szólva nem lennék Robert Huff. 2012 bajnoka, jobbat érdemelne a szenvedő Ladánál, hogy mekkora klasszis is ő, azt ismét mutatta, mikor az esőben jött fel. Ahhoz, hogy a Lada pontot szerezzen valószínűleg vagy egy marokkóihoz hasonló roncsderbi, vagy csapadékos időjárás kell. A TC2-ben a helyzet annyiban módosult, hogy Frantz Engstlert is le lehet győzni, de ehhez mindenképpen kell a német csapatvezető/versenyző hibája is. Bevallom őszintén kissé szomorú voltam, hogy Peter Fullin nyerte a kategóriát, hiszen ő az az ember, akit Kiss Norbi valósággal belevert a betonba az ETCC elmúlt két hétvégéjén. A cseh pilótának már összejött a vb-n való debütálás, Norbinak sajnos egyenlőre ez csak álom marad.
A bajnokságot Lopez vezeti 138 ponttal, Loeb a második 25 pontos lemaradással, Muller négy ponttal követi csapattársát. A konstruktori bajnokságot értelemszerűen a Citroen vezeti immár közel 120 pontos előnynél. A bajnokság május 24-én Ausztriában, Salzburgban folytatódik.