F1 2014: Monacói nagydíj: Néhány gondolat

Monaco, 6 betű, amely fogalommá nemesült az autósportban, felidézni is nehéz azt a számtalan emlékezetes történést, amellyel a hercegség nagydíja megajándékozott bennünket az évek során, és az idei év sem volt kivétel. A legenda ugyanis ismét nem hazudtolta meg magát, minden volt, amely hozzátartozik egy klasszikus monacói futamhoz: jó pár biztonsági autós szakasz, balesetek, meglepetések, és sajnos unalom. Mégsem nevezném azért unalmasnak/rossznak ezt a futamot, mivel a pálya karakterisztikája ennyit tett lehetővé, és ami a lényeg valószínűleg a szezon befejeztéig beszélhetünk majd az itt történtekről. Beszélni fogunk, mivel az a pilóta győzött, akinek sikere izgalmassá tette a bajnokságot.

A korábbi évekhez hasonlóan ismét csütörtökön vette kezdetét a "tánc", és ez jó okot szolgáltatott arra, hogy péntekre legyen beszédtémája az F1 fanatikusoknak. 5 pilóta van aki az idei évben tempó tekintetében a többiek előtt jár, nagy baj, hogy maximum az első két helyezett cserélhető fel időnként. Az FP1 végül Hamilton sikerével zárult, mögötte elhanyagolható különbséggel Rosberg végzett, Ricciardo és Alonso hátránya már 2-3 tizedre rúgott, Vettelnek pedig már több mint 7 tized másodperccel több idő kellett ahhoz, hogy megtegye a mintegy 3,3 kilométeres távot.
A második szabadedzés elejéről ép lemaradtam, mivel éppen tanulmányi elfoglaltságom eredményét vártam, így az első 50 perc tulajdonképpen kimaradt az életemből. Hogy nem vesztettem semmit, arra az időjárás adta a garanciát, hiszen az FP2 előtt jégeső esett a pályára, és az aszfalt nem száradt fel kellőképpen. Mivel egy futó záporról volt szó, így a csapatok nem kockáztatták meg, az autók átállítását, hanem azt a drasztikus megoldást választották, hogy várnak. 50 perccel, és némi füttyszóval később aztán végre elkezdődött az edzés érdemi része. Az edzést Alonso nyerte, Hamilton végzett 4 tizednyi lemaradással. Akik már elkezdték keresni a fényt az alagút végén, azokat elkeserítette, hogy az angol klasszis jóval kevesebb kört tett meg, valamint, hogy az utolsó körén sárga zászló miatt nem tudott érdemi időt futni. A harmadik helyen vettel végzett, megelőzve a meglepetésember Vergne-t. hogy hol volt Rosberg, a német nem igazán strapálta magát ezen a napon, tiszta kör nélkül a 20. helyen végzett. A legszerencsétlenebbül Raikkönen járt, 2005 monacói győztesének ugyanis rögtön az első körében elromlott a Ferrarija, így az utolsó helyen végzett. A finn Jégemberhez kapcsolódik a nap sztorija is, amikor mintegy megkeletkezve magáról majdnem Vettel Red Bullja elé lépett.
Jellemző, hogy mennyire fontos a minél nagyobb rutin megszerzése, a csapatok szakítottak az előző hétvége hagyományaival, és minden autót a szezonban versenyző sofőr vezetett.
Szombat délelőttre aztán helyre is állta világ rendje, meg nem is. Hamilton az utolsó percekben futott körével nyerte az FP3-at ám Ricciardo kissé megcibált az oroszlánok bajszát. A mosolygós ausztrál elhanyagolható különbséggel maradt el a listavezetőtől Rosberget pedig felülmúlta.

A jó rajtpozíció megszerzése sehol másutt nem számít olyan fontosnak, mint Monte Carlo utcáin. Ha valaki megszerezi az első rajpozíciót, akkor az elmúlt évek tendenciája alapján már félig győztesnek is érezheti magát. 2006 óta nem esett annyi szó a futam időmérőjéről, mint amennyit szombat délután cikkeztek a világsajtóban. Lassan felesleges lesz legépelni a Q1 történéseit, hiszen a két kicsin kívül ismét a két Sauber pilóta gondolkodhatott a 14 óra 20 perc után következő programján. Erricson lett az utolsó, ám a svéd újonc tett arról, hogy a szóbeszéd tárgya legyen, hiszen Massával való ütközése miatt a brazil nem tudott térdemben hozzájárulni a Q2 küzdelmeihez. A Caterham pilótáját természetesen a bokszutcából való startolás kényszerével büntették. A második szakasz aztán hozott némi csillaghullást. Elvérzett a jobb Force Indiásnak tűnő Hülkenberg, de a búcsúját mégsem övezte akkora visszhang, mint amilyen 2009 győztesének Jenson Buttonnak a szombati vesszőfutását. Massa ugyebár idő előtt kiszállt a játékból, vele tartott csapattársa Bottas, valamint a két Lotus pilóta is.
40 másodperc sem volt hátra a Q3-ból, amikor megtörtént az év, sőt talán az évtized egyik legvitatottabb elfékezése. Rosberg az egyik kanyarban hibázott és a tulajdonképpeni "bukótérbe" hajtott. Igen ám, de ezzel elérte azt, hogy sárga zászló alá vonják a szakaszt, mintegy megosztva Hamiltont a javítás lehetőségétől. Az esetet végül a versenybírák is vizsgálták, ám nem változtattak az eredményen. Annyi azonban bizonyos, hogy az eset némiképp hasonlított Schumacher 2006-os parkolásához. A Mercedes tehát ismét kibérelte az első sort, mögötte mintegy szíimetrikus  sorrendben a két red Bull (Ricciardo és Vettel), valamint a két Ferrari (Alonso, Kimi) sorrendben végzett. A nap ismételt meglepetését a Torro Rossók szolgáltatták, hiszen Vergne a nagyszerű 7., míg a Monacóban először versenyző Kvjat a 9. rajtkockából várhatta a startot. a Top10-et a 8.-ként végző Magnussen, és a 10.. Perez egészítette ki. Az edzés után Bianchi autójában váltót cseréltek, ám ez nem sok vizet zavart a tényleges rajtsorrenden. 

A futamon már a rajt megkezdése előtt csökkent a létszám, hiszen Maldonado autója a rajtrácson ragadt. A kisebb kategóriákban egyébként a pálya specialistájának számító venezuelai így csak nézőként tekinthette meg a versenyt. Rosberg szakítva az éves tendenciával ezúttal sokkal jobban kapta el a rajtot, mint csapattársa, így első helye nem forgott veszélyben. Raikkönen a rajt utáni métereken régi önmagát idézte, hiszen előrejött két pozíciót is, megelőzve Alonsot, és a pocsékul elinduló Ricciardot. Az első körben Button és Perez ütközése borzolta még a kedélyeket, a Mclaren pilótája valósággal falhoz vágta a mexikóit. 2 körig a biztonsági autó mögött haladt a mezőny. A 3. körben újra elengedték a mezőnyt Alonso elment Ricciardo mellett., vettel autója pedig drasztikusan lelassult. 1 kör csigatempó után 2011 győztesének befejeződött a monacói nagydíj. Nem sokkal ezután Daniel Kvja tis a bokszba hajtott, és a szezon felfedezettjének sem volt tovább, az orosz pilóta nagyon szépen helytállt de most először nem ért célba F1-es versenyen. Sutil csinált némi show-t, amikor egy körön belül két pilótatársát is megelőzte a visszafordítóban, majd még egy szép előzést mutatott be. Ekkor jött a felirat, hogy Bianchi, Chilton és Gutierez is 5 másodperces büntetésben részesül, az ok teljesen banális volt, rossz helyre álltak a rajtrácson. A 26. körben aztán véget ért a futam Sutil számára, amikor falnak vágta autóját, jöhetett újra Bernd Maylander és a Mercedes. A komplett mezőny a bokszba hajtott, ám az élen semmi sem változott. Ha létezik az értelmetlen büntetéseknek áldozata az idén, akkor az Vergne, a franciát veszélyesen engedték ki, ám ismét ő húzta a rövidebbet, a versenybíróság később megbüntette. Hamilton közben kisebbfajta idegrohamot kapott, amiért ugyanakkor hívták ki, mint Rosberget. Raikkönennek ismét a bokszba kellett hajtania, mivel valami történt a Ferrarival. Az újraindítást kvöetően látszott, hogy a Mercedes és a Red bull idén bizony nem játszik egy ligában, Ricciardo-t könnyedén rázták le magukról az ezüstnyilak. Időközben úgy tűnt, hogy Rosbergnek gondjai támadhatnak a fogyasztással, ám néhány tartalékos kör után kiderült, hogy az egész tulajdonképpeni óvatosság volt. Néhány eseménytelenebb kör után Bottas elfüstölése törte meg a csendet, mikor is elfüstölt alatta a Mercedes motor, így a finn pilóta először esett ki az idén. Vergne szintén kapitlált, a francia búcsúját a kipufogó meghibásodása okozta. Mint már korábban írtam a biztonsági autós időszakban három pilóta is letöltötte a büntetését, így a szabályok értelmében valamennyiüknek 5 másodperces büntetéssel kellett számolni a futam léintését követően. Gutierezre ez a tény azonban a későbbiekben már nem vonatkozott, mivel a mexikói a 60. körben kipördült, eldobva magától a saját és csapata idei első pontjait. bőven maradt izgalom az utolsó körökre is. Hamilton egyre többet panaszkodott, hogy nem lát az egyik szemére, és Ricciardo egyre inkább felzárkózott rá. néhány körrel a vége előtt Raikkönnen és Magnussen Malajziához hasonlóan ismét összeakadt, és mindketten a bokszba kényszerültek. Az eset legnyagyobb nyertese Bianchi volt, a kis francia feljött nyolcadiknak, ám egy 5 másodperces büntetéssel kellett számolnia. Ricciardo nagyon közel került Hamiltonhoz, ám megelőzni már nem tudta. a 75. körben a csalódott Kimi megfutotta a leggyorsabb kört.
Nico Rosberg tehát a tavalyihoz hasonlóan ismét a poleból győzött Monacóban, megelőzve a csalódott Hamiltont és a stabilan versenyző Ricciardót. Alonso a lehető legtöbbet hozta ki a versenyből a 4. hellyel, csakúgy mint a mögötte befutó Hülkenberg és Button. Az előretörő Massát intették le 7.-ként, Grosjean pedig megörökölte a 8. pozíciót. Bianchi a büntetés ellenére is 9. lett, megszerezve ezzel a Marussia és saját F1-es pontjait. A pontszerzők táborát Magnussen zárta. A további befutók: a remekelő Erricson, a kaotikus futamot teljesítő kimi, valamint Kobayashi és Chilton.

Ha a Mercedes pilótáinak viszonyát kellene jellemezni, akkor egyik kedvenc filmem sorait kell idéznem: "A barátság lefújva. Kard-ki kard. Háború!" Stuttgartban ugyanis megkezdődött a másik verbális kiképzése, és ezt jól bizonyították a futam utáni pillanatok is. Hamilton oda se bagózott korábbi barátjára, továbbá egy szót sem szólt Rosberghez. a német sem volt rest, talán sohasem ünnepelte meg ilyen vehemenciával egyetlen más győzelmét sem. Egy biztos kemény harc lesz az áhított világbajnoki trófeáéért, amely akár a pályán kívül is átragadhat a pilótákra. Az előny jelenleg a németnél van, mind pontokat, mind a lélektant tekintve. Sok mindenki szeretnék lenni, de vettel és a környezete jelenleg nem. A német bajnok nincs ahhoz hozzászokva, hogy ennyire ne menjen alatta az autó, valamint ahhoz sem, hogy csapattársa rendre gyorsabbnak bizonyuljon nála. Ricciardo évkezdete mindenkit meglepett, kérdés, hogy meddig tart az ausztrál lépéselőnye. A Ferrarinál még mindig nem túl rózsás a helyzet, olyannyira, hogy lélekben már 2015-re készülnek Maranellóban. Kérdés, hogy Alonsonak mikor lesz elege, és mikor mondja azt, hogy elszerződik innen. Mert ha valakitől, akkor a spanyoltól várhatjuk a vörösök javulását, az idény csalódását szolgáltató Kimiről inkább ne is beszéljünk. A Force Indiánál az egyre gyengébb kvalifikációs teljesítményem kellene javítani és akkor tovább bontakozhatna az erőn felül teljesítő kiscsapat csodája. Mindkét Mclaren pontszerzőként zárt, de ez inkább Button rutinjának, valamint a sok kiesésnek köszönhető, mindenesetre Wookingban még ennek a 9 pontnak is örülni kell, az elmúlt hetek eredményeit tekintve. Massa versenyét tulajdonképpen szombaton tönkretették,Bottas pedig kiesett, így a Williams ismét csalódottan távozhat az adott helyszínről. Groveban ideje, ha belátják túloztak, amikor magukat a dobogó esélylesesének kiáltották ki, nem többek stabil pontszerzőnél. Grosjean révén ismét pontokkal gazdagodott a Lotus,, de a tempójuk még nem elég ahhoz, hogy középcsapatnak nevezzük őket, plussz még ott van Maldonado vesszőfutása is. Végre megtört a jég, és a 2010-ben debütáló csapatok egyik jogutódja pontot szerzett. Nyugodtan mondhatjuk az a pilóta vitte véghez a történelmi tettet, aki leginkább rászolgált. Nem hiszen, hogy akad még egy ilyen esélye a Marussiának, de most éltek a kínálkozó alkalommal. Ha úgy vesszük ezzel a két ponttal tulajdonképpen bebiztosították a bajnokság 10. helyét. A Caterham versenyzői stabil versenyt futottak, számukra Chilton elkapása volt a maximális célkitűzés, ez sikerült, sőt Errickson még Raikkönen grabancát is elkapta. Nem tudom, hogy mikor törik meg az átok, de egyre aggasztóbb a Sauber szereplése, most itt volt a remek alkalom, hogy növeljék 0 pontjukat, és az autó is működött, erre mindkét pilóta vezetői hibából intett búcsút a versenynek. Drasztikus változások kellenek nekik, az biztos. A hétvége nagy veszteseként tarthatjuk számon a Torro Rossot, hiszen a kiváló startpozíciók akár kettős pontszerzéssel is végződhettek volna, ehelyett mindkét pilóta vesztét a technika okozta. Sohasem voltam Vergne rajongója, sőt furcsállottam, hogy úgy került a sorozatba, hogy nem nyerte meg a WSR-t, de mégis kezdem sajnálni a franciát. Sajnálatom oka egyszerű, egyszerűen a szerelői infantilizmusi miatt kapja sorra a büntetéseket.

Az MTV közvetítésében ezúttal nem találtam kivetnivalót, hiszen tisztességgel leadták a dobogót, majd az interjúkat is. Kiss Pál Tamás, akit egyébként tekinthetünk a pálya specialistájának is, bemutatkozott F1-es szakkommentátorként, és leküzdve a kezdeti izgalmakat, végül kiválóan helyettesítette Wéber Gábort. Mivel az MTV másik három szakértője versenyzett, így a stúdióba ismét meghívták dr. Hanula Barnát és a professzor úr ismét remek technikai meglátásokkal emelte az online beszélgetés, valamint a felvezető műsor színvonalát.

Az összetettben Rosberg visszavette a vezetést, Hamilton hátránya négy egység, Alonso lemaradása viszont immár több mint 50 pont. A csapatoknál a Mercedes növelte az előnyét, jellemző, hogy amíg a második helyezett Red Bull még 100 ponttal sem rendelkezik, addig a stuttgartiak immár 240 megszerzett pontnál tartanak. A harmadik ehlyen a Ferrari áll. A bajnokság 9 nao múlva Montrealban folytatódik, mintegy kuriózumként az európai szezonban. Egy biztos Kanadában idáig szinte kivétel nélkül fantasztikus versenyeket tartottak, remélem ez az idei sem lesz kivétel.

 

Címkék: SPORT