FIA Truck Race: 2014 Le Mans: Néhány gondolat
Ha a blogon technikai sportágról esik szó, akkor nagy az esély, hogy a MotoGP-ről, a WTCC-ről, vagy a Forma1-ről fog szólni az adott bejegyzés. Ma mindhárom versenyszériában futamot/futamokat, ám a terepet ma egy negyedik sorozat azaz a a Kamion Európa bajnokság veszi át. Ez az a sorozat amelynek eredményeit fordulóról fordulóra lehet követni, ám képes összefoglalót csak három-mégy héttel később láthatunk a versenyekről. Ez alól kivételt képez az utolsó Le Mansi hétvége, amelyet az internetnek hála élő egyenesben tudunk követni a világ bármely pontjáról. A Bugatti pálya az elmúlt három évben fantasztikus magyar sikereknek volt szemtanúja, hiszen 2011-ben Kiss Norbert dobogóra állhatott, 2012-ben két remek győzelmet aratott, a tavalyi szezonzáró pedig Major Benedek sikerével zárult. Ezek mind kivételes eredmények voltak, olyanok amelyek a magyar technikai sportok könyvének aranylapjaira kívánkoznak, ám eltörpülnek a ma történt események mellett.
Ma ugyanis pár tízezer sportbarát honfitársammal úgy fekhetek le, hogy: Van egy magyar Európa bajnok a versenysorozatban.
Kiss Norbert sikere maximum azokat lepte meg, akik nem követték a magyar autósport eseményeit az elmúlt 10 évben. A szombathelyi születésű pilótára ugyanis nyugodtan mondhatjuk: Őstehetség. Ahol Norbi megfordult mindenhol a maximumot érte el: az Astra kupában csak azért nem lett bajnok, mert a bajnokság második felében csatlakozott, a küzdelmekhez, 2006-ban Renault Clioval, 2007/2008-ban SEAT Leonnal, 2009-ben Suzuki Swifttel lett az ország legjobbja, vagyis valamennyi márkakupában bajnok lett, amely példátlan hazánkban. Az ország legjobb pilótáival mérkőzött legyőzte Hatvani Bálintot, Wéber Gábort, Zengő Zoltánt Michelisz Norbit, Gál Szabolcsot, hogy csak a legnagyobb menőket említsem. Bajnok címei mellett mindenhol a lehető legtöbbet érte el, győzött spanyol Seat Leon szuperkupa futamon, Formaautós magyar bajnoki futamon, pontot szerzett olyan megméretéseken, mint a Porsche szuperkupa magyar futama, valamint dacolva a technikai háttérrel nagyobb osztályba tartozó versenyautókkal vette fel a versenyt az idei év első két ETCC hétvégéjén.
2011-ben mutatkozott be a Kamion Európa bajnokságban, és sokan úgy gondolták nem az ő stílusa több tonnás monstrumokat terelgetni, zsákutcába kerülhet ragyogó pályafutása. Nem így történt Norbi rögtön a második hétvégéjén Jaramában győzedelmeskedett, majd 2012-ben már 5 sikerrel zárt a bajnokság 10. helyén. Az Oxo Racing Team 2013-ban tudott először egész évre ülést biztosítani számára, és több első futamon elért dobogóval, valamint két győzelemmel a bajnoki dobogó egyik legnagyobb favoritja lett. Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt egy gumidefekt azonban megfosztotta álmától, így be kellett érnie a 4. hellyel az összetettben. Ekkor látszott, hogy rátalált a helyes útra. Amikor idén a címvédő Jochen Hahn-t faggatták kit tart első számú kihívójának, habozás nélkül Kiss nevét felelte. Norbi rögtön Misanóban igazolta a német bajnok szavait, hiszen két futamgyőzelemmel rögtön a tabella élére vágott. Ahogy haladtunk előre úgy látszott, hogy a Kiss-MAN duót nehéz lesz megállítani. Ám hiába jöttek a győzelmek, sajnos néhány esetben az FIA meglehetősen igazságtalanul büntette a magyar versenyzőt, néha akkor is amikor annak semmi köze nem volt az adott incidenssel. Az utolsó előtti jaramai hétvégén viszont valami áttört, és Norbi előnnyel érkezhetett meg Franciaországba. Az, hogy 1 pontos előnye többet jelentett mint sejtettük. Hallatlan magabiztossággal szerezte meg a rajtelsőséget, majd legnagyobb riválisai Laczko, Hahn és Albacete bottal üthették a nyomát a 11 kör során. A második futamon aztán jött a dráma: egy tömörülés után Albacete kiforgott, és Norbert sajnos ott volt a közelben. Magyarként egyből a szívemhez kaptam, nehogy most, a mindent eldöntő pillanatban büntessék kedvencemet, nehogy most veszítse el élete álmát. Tudtam, hogy vezetni fogja mindenhogyan a pontversenyt, ám nem lehetett tudni mit hoz a vasárnap. Végül Norbi nem kapott büntetést, és a második futamon járó 8 pontjával a bajnoki cím kapujába került. Az ember óhatatlanul aggodalmaskodni kezd, nehogy valami baj történjen. Nem történt. Norbi ismét uralta az időmérőt, a rajtnál kilőtt, Hahn pedig lemaradt, így három óra előtt már konstatálhattuk: Kiss Norbertnek hívják a 2014-es Európa bajnokot. Minden tekintetben történelmi siker volt ez, hiszen soha nem nyert még magyar pilóta ilyen patinás címet. Norbi a mai második futamon már csak egy amolyan örömautózást mutatott be, a lényeg gaz volt, hogy behozza kamionját valamelyik pontszerző helyen, és kezdődhetett az ünneplés, és a megérdemelt pihenés időszaka.
Kiss Norbert tehát felért a csúcsra, és kérdés, mit hoz a jövő. A pilóta 29 éves, amely sem a túraautózásban, sem a kamionversenyzésben nem számít kornak. Kérdés, hogy marad-e eddigi sikerei helyszínén, vagy beteljesíti szurkolói vágyát, és a túraautózás valamelyik elitkategóriája felé veszi az irányt. Két dolog azonban bizonyos, ha "kamionos" marad, akkor a mai versenyt kihagyó Major Benedekkel az eddigieknél is ütőképesebb csapatot fog alkotni, ha pedig visszatér a túraautókhoz, akkor ott is a lehető legtöbbet fogja kihozni az autójából, jó néhány álmatlan éjszakát okozva ellenfeleinek. Mert, mint mondottam: Ez a srác egy őstehetség!