F1 2014: Amerikai nagydíj: Néhány gondolat
Harmadszor látogatott a Formula1 mezőnye Texasba, ám a rajongók ezúttal is húzhatták a szájukat a verseny miatt. Hogy egy képzavarral éljek, az austini versenypálya, illetve az itt lezajlott eddigi futamok teljes ellentétei az újjáépített Fuji pályának. A japán nagydíjnak 2007-ben és 2008-ban otthont adó helyszínnél kevés unalmasabb vonalvezetésű aszfaltkörön mérték össze tudásukat a pilóták, ám mindkét futam klasszikusnak számít az elmúlt évekből. Austin teljesen más, megkockáztatom, hogy az utóbbi 20 év legnagyszerűbb pályáját sikerült Herman Tilkének megkonstruálnia, ám 2012 óta nem tudunk négynél több emlékezetes momentumot felsorolni az amerikai nagydíjakról.
És, ha az a tény, hogy évek óta a legunalmasabb szezont látjuk nem lenne elég, ki kell jelenteni, hogy az F1 5 esztendeje nem látott válságban van. A mezőny két sereghajtója a Caterham és a Marussia csapata konkrétan el sem utazott az Egyesült Államokba, anyagi gondjaikra hivatkozva. (Felmerült bennem a gyanú, hogy az oroszok csak ezért indítottak egy autót Moszkvában, nem pedig a Jules Bianchi iránti tisztelet miatt.) A Caterham már biztosan nem áll rajthoz az idén, a Marussia pedig csak egy tőkeerős befektetőben bízhat. Az F1-t sokan azonosítják a kapitalizmussal, és ez az analógia most is megmutatkozik, amikor a két legszegényebb csapat kihagyni kényszerült a futamot, a nagyok zsebe pedig növekedik. Baljós előjelnek tekinthető, hogy több istálló is bojkottálhatja a soron következő futamok valamelyikét az F1-ben uralkodó gazdasági állapotok miatt. Ha az FIA bevezeti a háromautós csapatokat, valószínűleg több versenyistálló is lehúzhatja a rolót.
Mind Rosberg első rajtkockája, mind Hamilton győzelme törvényszerű volt. A brit klasszis sorozatban ötödször aratott győzelmet, csapattársát ismét egy mesteri manőverrel előzte meg. Úgy tűnik, hogy Nico Rosberget végleg uralma alá sikerült hajtania, és a német pilóta csak a csodában bízhat, világbajnoki esélyeit illetően. Rosberg csúcsra éréséhez az angol riválisnak ki kell esnie, Abu Dhabiban a kétszeres szorzójú futamon, mivel Interlagosban Hamilton győzelme prognosztizálható . ( Rosberg a nagy ellenfelét egyedül Monacóban tudta legyőzni önerőből, ott is úgy ahogy.) Ha erre sor kerülne, az bizony az F1 történelmének leginkább vitatott VB címét jelentené, és a sportág már nem lenne ugyanaz, mint régen.
Jó futamot teljesített a két Red Bull, hiszen Daniel Ricciardo a kiállások után ismét felért a dobogóra, míg a bokszból startoló Vettel szépen verekedte előre magát a hetedik helyre. Szombaton úgy tűnt, Felipe Massának összejöhet a pódium, ám a futamon csapattársához hasonlóan beleszürkült a mezőnybe, a Williamsnél így is örülhetnek a 4-5. helyeknek. Alonso 6. pozíciója a lehető legtöbb, amit kihozhatott az autóból, meglehetősen groteszk volt, hogy egy hatodik helynek is tudnak örülni a legnagyobb múltú istállónál. Kimi teljesen enervált volt, 13. helye jól mutatja, mekkora krízis is uralkodik a Ferrarinál, és a finn versenyző teljesítményében. Két futammal a vége előtt kijelenthetjük, hogy 1993 óta ez lesz az első szezon, amikor a maranellóiak nem nyernek futamot. Magnussen hozta amit kellett a 8. helyen, Button viszont csak szenvedett a Mclarennel. Maldonado némi szerencsével és a verseny legszebb jeleneteit nyújtó csatában megszerezte idei első pontjait, mögötte a most is megbüntetett Vergne érkezett be.
Katasztrofális hétvégét zárt a Force India, hiszen a több tízezer mexikói miatt, szinte otthoni környezetben versenyző Perez már az első körben kiszállt, Hülkenberg alatt pedig a technika mondott csüdöt. A Q3-ba bejutó Sutil reménykedhetett, hogy összejöhetnek az első pontok a Sauber számára, ám ezen álmok Perez miatt azonnal összetörtek.
A bajnokság Brazíliában folytatódik vasárnap 17 órától.