F1 2013 szezonzáró 1. rész. Pilóták értékelése

Itt a szezon vége, mely egyben a számvetés időszaka is. A minap volt szerencsém olvasni a The Guardian nevű brit lap pilótákról való értékelését, és úgy gondoltam én is leírom a véleményem néhány sorban a versenyzőkkel kapcsolatban.. Az értékelés természetesen szubjektív!


1. Sebastian Vettel: Mit lehetnek mondani erről az évéről? Van-e olyan jelző amit nem használtak fel még szezonja értékelésénél. Beszéljenek a számok 9 pole pozíció és 13 győzelem, melyből 9-et zsinórban szerzett. Nincs mit hozzáfűzni. 10/10

2. Fernando Alonso: A spanyolok nemzeti hőse idén is úgy vágott neki a szezonnak, hogy most újra megmutatja, de megint csalódnia kellett. A szezon első fele eléggé hektikusan sikerült számára, hiszen hol remekelt [Spanyolország, Kína], hol pedig saját hülyeségéből esett ki, máshol pedig balszerencsés volt. A bajnokság közepén úgy tűnt kihívhatja Vettelt, de középszerű autója, és a csapata rossz munkamorálja miatt erre nem volt lehetősége. 10/8

3. Mark Webber: A nagy búcsúzó szintén nagy reményekkel vágott neki a szezonnak, de a malajziai Multi 21 be nem tartása végleg elvette a kedvét a száguldó cirkusztól. Az év végére feljavult teljesítménye, többször rajtolhatott az élről, de csapattársa bombasztikus formája, és gyenge rajtjai miatt nem volt esélye a győzelemre. Jövőre nagy dolgokat vihet végre az Endurance vb-n. 10/6

4. Lewis Hamilton: Azután, hogy neve szinte összenőtt a Mclarennel, kicsit furcsa volt őt ezüstben látni. Semmi gondja nem volt a környezetváltással, sőt talán erőt is adott neki. A szezon közepén úgy tűnt esélye lehet ismét harcolni a végső elsőségért ezt 4 pole pozícióval, és egy remek győzelemmel nyomatékosította is. Aztán az év végén még az összetett dobogóról is lecsúszott. 10/7

5. Kimi Raikkönen: A Jégember úgy nyitotta a szezont, ahogy arra senki sem számított: senkitől sem zavartatva megnyerte az évadnyitót. Kocsijából a lehető legtöbbet hozta ki, ám a nyári szünet után mintha kicserélték volna. Megszakadt pontszerzősorozata. és elvesztette motivációját az idei évet illetően. Ezután kiderült, hogy csapata egy fillért sem fizetett neki, majd robbant a bomba. jövőre újra Ferrarit vezet. A Lotussal nagyon keményen összerúgta a port, s peches szezonját csak tetézte hátsérülése. Az utolsó két futamon nem is állt rajthoz. 10/7

6. Nico Rosberg: Azok után, hogy egymást követő három évben is legyőzte Schumachert kevesen számítottak rá, hogy kettes számú pilótává " minősítik vissza" a Mercedesnel, pedig így történt. Bár az első futamokon az edzéseken rendre remekelt, a futamokon szinte kivétel nélkül szenvedett. Ezért is volt meglepő, mikor Monacoban a Red Bulloknak esélyt sem hagyva diadalmaskodott. Ezen kívül még kiemelendő stabil teljesítménye, a szezon végén szerzett két dobogója, és nem utolsó sorban szerencsés angliai győzelme. 10/7

7. Romain Grosjean: az idény első felében Kimi rendre betonba döngölte a franciát, akinek egyetlen felmutatható eredménye bahreini dobogója volt. Aztán a német nagydíjon már látszott a fény az alagút végén: végig tartani tudta a lépést csapattársával. Ettől kezdve egy másik Romain Grosjeant láttunk [Sokak szerint ebben kisfia születése is közrejátszott]: egy higgadt megfontolt, de kellően agresszív pilótát, aki időközben átvette a vezérpilóta szerepét is. Az idény végén rendre remekelt és sorban szállította a pódiumokat csapatának. 10/7

8. Felipe Massa: A kis brazil utolsó idényét töltötte Maranellóban, és  örülhet, hogy vége az Alonso által ledominált korszakának is. Engem ez az idénye leginkább a tavalyira emlékeztetett, mikor az edzéseken nem egyszer elkapta a spanyol grabancát, ám a versenyen át kellett adnia a helyét. Spanyolországi dobogója így is szép eredmény tőle, és alig várom, mit mutat majd a Wiliamsnél. 10/5

9.Jenson Button. Története egyik legrosszabb szezonját produkálta a Mclaren, de ez nem a britek világbajnokán múlt. Egy középszerű autóval is rendre ott tudott versenyezni az élmezőny mögött és szép eredményeket is sikerült elérnie, bár a pódiumra semmi esélye sem volt. 10/8

10. Nico Hülkenberg: Az egyik olyan pilóta akiről nem értem, hogy még miért nem szerződtette le  egy topcsapat. Gyengécske autójával rendre érte el a remek eredményeket, a szezon végére pedig állandó szereplőjévé vállt a Q3-nak. Hogy hol folytatja, talán még ő sem tudja, egy biztos, ha nem kap ülést 2014-re az egy hatalmas érvágás lesz a sportágnak. 10/8

11. Sergio Perez. Már két bejegyzésben is foglalkoztam Sergioval, de még mindig érthetetlenül állok a menesztése előtt. Nem volt annyival rosszabb Buttonnál, hogy repülnie kellett volna. Az idény végére edzéseken rendre megverte Buttont, és a futamokon is jól teljesített. Biztos  vagyok benne, hogy talál helyet magának valamelyik középcsapatnál, de egy ilyen fiatal srácban mély nyomokat hagyhat egy ekkora csalódás, mint amit Wookingban átélt. 10/6

12. Paul di Resta: Egyértelműen a Force India vezére volt 2013-ban. Két kiugró teljesítménye a bahreini futam, ahol sokáig a 3. helyen haladt, illetve a belgiumi időmérő volt ahol kis híján megszerezte első rajtelsőségét. Nem biztos, hogy jövőre is itt látjuk, valószínű, hogy unokatestvére Dario Franchitti helyét fogja átvenni az IndyCarban. ha oda szerződik, szerintem igaza van, hiszen tehetségesebb versenyző ő annál, minthogy egy középcsapatban tengesse el legjobb éveit. 10/6

13. Adrian Sutil: Az idény egyik csalódása. Sutilra mindig úgy tekintettem, mint egy jó képességű versenyzőre aki nem kapta meg a nagy lehetőséget, de ez az év megváltoztatta a véleményem. Skót csapattársára alig jelentett veszélyt, és szép lassan beleszürkült a mezőnybe. 10/4,5

14. Daniel Ricciardo: A szezon fő híre volt, hogy csapata nagy testvérénél ő váltja Webbert. Ugyanazt a kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtotta, mint tavaly. Gyenge autója ellenére, amikor tudott harcolt a pontokért. 10/6

15. Jean Eric Vergne: Jobban kezdte a szezont, mint csapattársa, montreali 6. helye a kisbikák idei legjobb versenypozíciója is egyben. Ám amikor megtörtént a nagy bejelentés, szinte .  látni lehetett, ahogy elveszíti motivációját. Az idény végére alaposan visszaesett, és a Q1 rendszeres kiesőjét is üdvözölhettük személyében. Környezetváltásra lenne szüksége. 10/4

16. Esteban Gutierez: A kis mexikói lett a szezon legjobb újonca, és ez nálam sincsen másként. Már az első versenyhétvégéken is látszott, hogy céltudatos tanuló, csak egy kicsit forrófejű. A versenyidény végére elkapta a fonalat, és felnőtt Hülkenberg mellé, erre suzukai 7. helye is ékes bizonyíték. 10/6

17. Valterri Bottas: A jól táplált napközisnek kinéző ex GP3-as bajnok tavaly már bizonyíthatott péntekenként, de az éles bevetésre csak most került sor. Nagy kár, hogy az autója egy forintot nem ért, mert jó eredményekre lett volna képes. Montreali 3. rajtkockája már-már földöntúli bravúrnak számított, ám mindenki tudta nem ez a realitás. A szezon végére Maldonado grabancát is elkapta, és végül az összesítésben is megelőzte a venezuelait. 10/5,5

18. Pastor Maldonado: A tavalyi év meglepetése idén is az egyik negatív hős lett. Bár tavalyi agymenéseit idén leküzdötte, tragacs autójával esélye sem volt semmire. Mire pedig jobb eredményekre lett volna képes, újra elkezdett hibázgatni. A szezon negatív csúcspontja volt, mikor elkeseredésében minden fórumon bírálni kezdte a csapatát. Ha marad is az F1-ben, akkor azt pénzének, mintsem idei évének köszönheti. 10/4

19. Jules Bianchi.: A francia újonc szinte berobbant az F1 egére. Az első néhány hétvégén még a Torro Rossokra is fenyegetést jelentett, és sokan egy szerencsés pontszerzést is el tudtak képzelni vele kapcsolatban, ám a szezon végére a Marussia visszaesett a sereghajtó pozíciójába. Csapattársát, szinte rendre maga mögé tudta utasítani. Tehetsége a napnál is világosabban látszik,  ezért is érthetetlen számomra, hogy miért csak az oroszoknál talált helyet magának 2014-re. 10/6

20. Charles Pic: Azok után, hogy tavaly Timo Glockot is versenyre tudta késztetni világos volt, hogy talál magának helyet, de azt is tudta mindenki, hogy a Caterhamnél sem lesz több esélye a pontszerzésre. Megbízhatóan teljesített, de beleszürkült a mezőny hátsó traktusába. Meglepne ha jövőre is látnánk az F1-ben. 10/4,5

21. Heiki Kovaleinen: Az idény egyetlen beugró versenyzőjéről nehéz véleményt mondani 2 futam alapján. mindenkit ledöbbentett, hogy nem kapott szerződést az idei évre, az még inkább, hogy elment a Caterhemhez tesztpilótának. A szezon utolsó két hétvégéjén Kimit helyettesítette a Lotusnál. Amerikában remekelt az edzéseken, ám a futamon egy szerencsétlen véletlen miatt visszaesett, Brazíliában pedig teljesen észre vehetetlen volt. A Lotus a konstruktőri ezüstért ültette autójába Valsecchi helyett, ennyi erővel az olasz is versenyezhetett volna. 10/4,5

22. Giedo van der Garde: az első néhány verseny után csoda volt, hogy nem zavarták el, ám végül kitartottak mellette. Nem annyira rossz pilóta, mint mondják erre bizonyíték volt, hogy felvette a kesztyűt Piccel szemben, valamint az, hogy Spaban bejutott a Q2-be. 10/4,5

23. Max Chilton: Nehéz a brit pilóta teljesítményét értékelni. Nehéz, mert Bianchira a legritkább esetekben jelentett veszélyt, viszont minden futamon célba ért, ami nem kis bravúr. Kiemelni versenyt tőle a legnehezebb, talán a monacoi baleset lehet emlékezetese, mely miatt megállították a futamot, és amelyet ő okozott.  Megbízhatóságának, és bőséges anyagi forrásainak hála nagy valószínűséggel  marad az F1-ben. 10/5

Holnap folytatom szezonértékelőmet a csapatok kivesézésével.

Címkék: SPORT