F1 statisztikák: Az idei pontverseny különböző pontszámítási rendszerek szerint
Az idei szezont imádták a statisztikusok, mivel rengeteg rekord megdőlt. Vettel például minden idők legnagyobb különbségével utasította maga mögé a 2.-at, beállította a legtöbb győzelem rekordját, és minden idők legmagasabb pontszámát is magáénak mondhatta az idei szezonban. Ezek az adatok rengeteg fanyalgásra adhattak okot, mondván régen nem ez a pontrendszer volt, vagy kevesebb futam volt. Ez igaz, de megpróbálkozom azzal, hogy megnézem az idei eredményével mire ment volna más hasonlóan domináns időszakokban. Ennek a "kísérletnek" az első fejezete a pontrendszer vizsgálata.
Az idei szabályok szerint:a pontrendszer 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
1. Vettel 397
2.Alonso 242
3. Webber 199
4. Hamilton 189
5. Raikkönen 183
6. Rosberg 171
7. Grosjean 132
8. Massa 112
9. Button 73
10. Hülkenberg 51
11. Perez 49
12. diResta 48
13. Sutil 29
14. Ricciardo 20
15. Vergne 13
16. Gutierez 6
17. Bottas 4
18. Maldonado 1
A jelenlegi rendszerben eddig is Vettel tartotta a rekordot 2011-es 392 pontos teljesítményével.. Valamint megdőlt a legnagyobb különbség is első és 2. helyezett közötti legnagyobb különbség rekordja is, mivel akkor "csak" 122 pontot vert Buttonra, most 153 ponttal bizonyult jobbnak Alonsonal.
Az ezt megelőző pontrendszerben, melyet 2003 és 2009 között használtak: 10-8-6-5-4-3-2-1 volt a pontok eloszlási sorrendje:
1. Vettel 162
2.Alonso 100
3. Webber 83
4. Raikkönen 76
5. Hamilton 74
6. Rosberg 66
7. Grosjean 52
8. Massa 41
9. Button 23
10. Hülkenberg 17
11. Perez 15
12. diResta 15
13. Sutil 8
14. Ricciardo 4
15. Vergne 4
16. Gutierez 2
17. Bottas 1
18. Maldonado 0
A legtöbb pontot ilyen formában Michael Schumacher szerezte 2004-ben szám szerint 148-at a legnagyobb különbség rekordja is megdőlne, hiszen Schumi 34 ponttal bizonyult jobbnak Barrichellionál. Azonban van egy kis probléma: míg idén 19 futamot rendeztek, [a legendának 18 megmérettetésen sikerült agyonvernie a mezőnyt. így csaláshoz kell folyamodnom, mely szerint csak a 18 legjobb eredményt veszem figyelembe, de mivel Vettel egyszer 0-zott, így a helyzet változatlan. Feltűnik, hogy Maldonado nem szerezett volna pontot ilyen szabályok mellett, illetve, hogy Hamilton csak a plusz "két helyezés behozásával" tudta megelőzni Raikkönen idén.
Az 1991 és 2002 között használt pontrendszer volt az első amelyben a győzelemért 10 pontot adtak, így festett: 10-6-4-3-2-1
1. Vettel 156
2.Alonso 68
3. Webber 54
4. Raikkönen 50
5. Hamilton 46
6. Rosberg 45
7. Grosjean 28
8. Massa 16
9. Button 8
10. Hülkenberg 7
11.. diResta 4
12. Perez 4
13. Sutil 2
14. Vergne 1
15. Ricciardo 0
16. Gutierez 0
17. Bottas 0
18. Maldonado 0
A pontrekorder itt is Michael Schumacher volt aki 144 pontot gyűjtött, és 67 ponttal verte el Barrichellot. Vettel egy ilyen rendszerben 88 pontos előnnyel ünnepelhetett volna. De mivel Schuminak 17 lehetősége volt, így itt is a 17 legjobb eredmény alapján kell ítéletet mondani. Ha Vettel két legrosszabb eredményét elvesszük, mely az angliai kiesés és a spanyolországi 4. hely akkor is 153 ponttal ő lenne a rekorder. A különbség ez esetben 85 egység lenne. 16 futam esetén Nigel Mansell szerezte a legtöbb pontot 1992-ben 108-at, de vele nem kell összehasonlítani egyik németet sem, mert még a "minuszolások" ellenére is nagyobb volt a fölényük. A táblázatból látszik, hogy Kimi itt is jobbnak bizonyulna Hamiltonnál, valamint, hogy a két Toro Rossos közül Vergne bizonyult volna jobbnak.
1981 és 1984 között volt az első olyan rendszer, melybe minden futam eredménye beleszámított: 9-6-4-3-2-1
Mivel csak a győzelemért járó pontszámok változtak, így csak az idei futamgyőztesek eredményein kell változtatni az előző felsoroláshoz képest:
1. Vettel 143
2. Alonso 66
3. Webber 54
4. raikkönen 49
5. Hamilton 45
6. Rosberg 43
Átnézhetnénk ugyan a többi pontozási rendszert is, de nem lenen túl sok értelme, hiszen Vettel mindegyiket a bajnokságba beleszámító pontok 100 százalékával nyerné.