F1: A pénteki versenyzők. akik soha sem szerepeltek futamokon 1. rész
A vészesen közeledő F1-es idény miatt, újra elkezdtem statisztikázni. Ezen posztok egyik előfutára a harmadik számú versenyzőkkel kapcsolatos. amikor 2003-ban megreformálták az Forma1-et a csapatoknak lehetőségük nyílt arra, hogy egy harmadik pilótának is lehetőséget biztosítsanak a versenyhétvégék első napján. Ezek általában az ifjoncok tapasztalatszerzésére, valamint a fejlesztőpilóták bevetésére szolgáltak. Ma ott tartunk, hogy a kisebb csapatok a tesztversenyző hazai nagydíján akarnak a kedvezni a közönségnek, a helyi hős bevetésével. A következőkben ismertetném azok névsorát, akik bár lehetőséget kaptak péntekenként, ám vagy tehetségük, vagy a hiányzó anyagi támasz miatt soha nem kaptak lehetőséget, hogy tudományukat élesben is megmutathassák.
Björn Wirdheim 2003 Jordan és 2004 Jaguar (20 pénteki edzés)
Számomra a svéd versenyző sorsa jelképezi azt, hogy mennyire a pénzről, és nem a tehetségről szól az F1 elmúlt 10-15 éve. 2003-ban szinte tanári módon nyerte az F3000-t és Firman balesete miatt a Jordan lehetőséget is biztosított neki az olasz, illetve az amerikai pénteki teszten. 2004-ben esélyes volt a Jaguar versenyzői ülésére, ám végül Klien kapta meg az indulás jogát, a Red Bull hathatós segítségével. A svéd pilótának jobb híján maradtak a pénteki edzések. Amikor aztán úgy tűnt, végre bemutatkozhat az F1-ben megszűnt a Jaguar, és Wirdheim parkolópályára került. 2005-re a Champ Carba szerződött, ahol nem tudott egy teljes évet végig versenyezni. 2006 óta a japán GT sorozat tagja, ahol egyre nagyobb sikereket ér el. Hiába verte meg nagyon sokkal Kiésát, Pantanot, hogy Baumgartnert ne is említsük, gyengébb riválisaival szemben soha sem bizonyíthatott.
Satoshi Motoyama 2003 Jordan (1 pénteki edzés)
Bevallom őszintén a japán pilótára már nem is igazán emlékszem, holott ő vezette a Jordan csapat egyik autóját a 2003-as japán nagydíj pénteki 2 órás tesztje során. Biztos vagyok abban ,hogy az akkor már 32 éves versenyző nem dédelgetett F1-es álmokat, csupán a Honda nyomására került be azon a pénteken, valamint korábbi eredményei elismeréseképpen. Utánaolvasva a dolgoknak nem akárkiről beszélünk, hiszen a Formula Nippon bajnokságot négyszer, a Japán GT bajnokságot háromszor nyerte meg. A 2013-as idényben utóbbi sorozatban versenyzett.
Matteo Bobbi Minardi (1pénteki edzés)
Az olasz versenyző is inkább származása miatt kapott lehetőséget a 2003-as imolai pénteken, mintsem azért, mert 2002-ben 2. lett a spanyol Formula Nissan bajnokságban. Hogy nem egy nyeretlen sofőrről beszélünk, azt azért jelzi, hogy 2003-ban Tom Biaggival az oldalán GT világbajnok lett. Mivel az F1-be esélye sem volt bekerülni, így a sportautózás felé orientálódott, megmérette magát Le Mansban és a Grand Am szériában is. Jelenleg a Rolex Sportautó-bajnokságban szerepel.
Ryan Briscoe 2004 Toyota (18 pénteki edzés)
Briscoeval kapcsolatban annyi magyar vonatkozást érdemes megjegyezni, hogy 2002-ben Baumgartner Zsolt csapattársa volt a Coloni csapatnál. Amíg ki nem rúgták. Ő viszont nem kesergett, 2003-ban nagy fölénnyel nyerte az F3-as Eurószériát. A 2004-es évre ő lett a Toyota harmadik számú pilótája, ám amikor a csapat pilótát, illetve pilótákat cserélt az évben, akkor sem az ausztrál esett át a tűzkeresztségen. legemlékezetesebb F1-es mutatványa kétségkívül a Spában történt bukása volt, amelyben néhány évvel korábban biztos otthagyta volna a fogát. 2005-től az IndyCarban versenyez, ahol nem kevesebb, mint 8 győzelmet aratott, valamint 2009-ben az utolsó futamig harcolt a bajnoki címért, ám vágül meg kellett elégednie az év végi 3. hellyel.
Bas Leinders 2004 Minardi ˙(17 pénteki edzés)
Az egykori német F3-as bajnok 2004-ben kapott lehetőséget a sereghajtó kicsapatnál. Ám, mivel a Minardi sok mindenre volt alkalmas, csak az utolsó pozíciók elkerülésére nem ,így nem igazán tudott bizonyítani. Az F1-es szereplése után a GT világbajnokság aktív szereplője lett, ám számottevő sikereket nem tudott elérni. 2010-től egymást követő három évben részt vett a Le Mansi 24 óráson, legjobb eredménye a 2011-ben társaival megszerzett abszolút 7. helyezés. 2014-től a Nascar európai szériájában indul.
Chanoch Nissany 2005 Minardi (1 pénteki edzés)
A Magyarországon élő izraeli üzletembert tartják, minden idők legrosszabb sofőrjének, aki valaha F1-es autóba ült. 2002-ben kezdett versenyezni a magyar formaautós bajnokságban, ahol több futamgyőzelmet is aratott. 2004-ben pénzének hála tesztelte a Jordan autóját, és az év utolsó három futamán részt vehetett az F3000-ben. 40 évesen aztán megkapta élete lehetőségét, és a Minardi leszerződtette harmadik versenyzőnek. Nyilvánosan csak egyszer vezetett F1-es autót, de az az eset maga volt a burleszk. Hihetetlen hibákat vétett, amíg ki nem csúszott. Néhány éve szögre akasztotta a bukósisakot, jelenleg fia F3-as karrierjét intézi.
Enrico Tocacello 2005 Minardi (3 pénteki edzés)
A talján versenyző testközelből tapasztalhatta, milyen a legendás kiscsapat megszűnése, hiszen ő váltotta Nissany-t a volánnál péntekenként. 2004-ben második lett az utolsó F3000-es szezonban, de túl sok esélye nem volt az F1-t illetően. A következő évben történelmi tettet hajtott végre, hiszen megnyerte a World Series By Renault 3,5-ös sorozatának első futamát. Ezután dobta a jó ülést, azért, hogy 3 tesztlehetőséget kapjon a Faenzaiaknál. 2006-os visszatérése a Wsr-be tragikusan rossz volt, majd három évig az A1 GP-ben nyomta a gázt, de egy győzelemnél itt sem szerzett többet. Egy rossz Super League Formulás idényét követően az International GT Open-be szerződött. Ott evrsenyez most is, inkább kevesebb, mint több sikerrel.