F1: A pénteki versenyzők. akik soha sem szerepeltek futamokon 3. rész

Miután a 2006-os év végén eltörölték azt a szabályt, hogy a kisebb csapatok három versenyautóval indulhatnak a pénteki napon, a tesztpilóták szerepe jelentősen lekorlátozódott.  Ugyan 2007-ben,  és 2009-ben is lehetőséget kapott egy-egy tesztpilóta, de csupán egy szabadedzés erejéig, de meg kell jegyezni, hogy valamennyi ekkor tesztelő pilóta előbb-vagy utóbb átesett a futamon való debütáláson. A csapatok e tesztek 2010-es végleges eltörlését követően gondoltak először arra, hogy lehetőséget adjanak tartalékjaiknak, egy-egy edzés erejéig.

Fairuz Fauzy  2010 Lotus (5 pénteki edzés)
fairuz-fauzy.jpgJelentősebb eredményekkel nem, ám nagy anyagi támasszal igenis rendelkezett a maláj pilóta, így 2007-ben a Spyker csapat tesztpilótája lett. Két rendkívül rossz GP2-es évet, valamint egy néhány feledhető futamból álló A1 GP-s kirándulást leszámítva nem rendelkezett túl nagy tapasztalattal. Mivel a pénteki harmadik autó lehetőségét eltörölték, így az F1-es bevetése ekkor még elmaradt. Ebben az évben azonban végre megmutatkozott, hogy egy jó képességű pilótáról van szó, hiszen a WSR-ben való debütálása során több alkalommal is felalhatott a dobogóra. A 2008-as WSR szezonja kevésbé sikeredett jó, hiszen csak utólag kapcsolódott be a bajnokság vérkeringésébe, és egy dobogón illetve egy pontszerzésen kívül nem is jött össze neki semmi.  Tegyük azért hozzá, hogy azt a dobogót Monacóban szerezte. A 2008-as év végi, és 2009-es év eleji eredményei már előrevetítették, hogy jó formában van. Előbb egy győzelmet eléve lett 4. a gP2 Ázsia bajnokságban, majd remekelt az A1 GP aktuális szezonjainak első futamain. (A hollandiai szezonnyitó hétvégén konkrétan előbb győzött, majd második lett.) 2009-ben azonban mindenkit meglepett a WSR-ben nyújtott teljesítményével, hiszen stabilan hozta a helyezéseket, a dobogókat, sőt a Hungaroringen még futamot is nyert. A bajnoki címre nem volt túl sok esélye, de az ezüstérmet végül nagy csatában megkaparintotta. Ekkor kezdtek szárnyra kapni azok a hírek, hogy Yoong után újra leehet maláj pilóta az F1-ben. Az akkor újonc Lotus csapat biztosított is egy helyet számára, ám csak mint tartalékpilóta. Első pénteki megmérettetése szülőhazája nagydíján történt.  Mivel autója gyenge volt mint a harmat, így a másik újonc pilótákon kívül senkire sem jelentett potenciális veszélyt.  Az Abu Dhabi versenyhétvége pénteki napjának végével befejeződött F1-ben való versenyhétvégés szereplése, hiszen 2011-ben már nem kapott lehetőséget.   Ezután visszatért a Wsr-be, ám egy dobogón kívül nem ért el sikereket, majd 2012-től a japán gT bajnokságban próbálkozik.

Innentől következnek azok a pilóták, akiknek potenciális esélye lehet egyszer élesben is bizonyítani.

Davide Valsecchi 2011 Team Lotus (1 pénteki edzés)

valsechi.jpg

Ha valakivel, akkor vele alaposan kibabráltak. 2006-ban indult először a WSR 3,5-ös bajnokságában, és bemutatkozó idénye hektikusra sikeredett. néhányszor dobogóra állt, máskor pedig még a kvalifikáción sem jutott túl. Bár másodévesként kevesebb pontot gyűjtött, mégis a 2007-es volt az emlékezetes szezonja, hiszen ekkor győzni tudott a Nürburgringen. Ezután a GP2-be vezetett az útja,  Az első hétvégén rögtön pontot szerzett, majd Törökországban fékhiba miatt óriási balesetet szenvedett, így négy versenyt kénytelen volt kihagyni. Visszatérése után nem remekelt, viszont sikerült győznie a monzai sprintversenyen. Ezután három váltakozó sikerű szezon következett, amelyek során két további győzelmet aratott. A 2009-2010-es GP2 Ázsia sorozartban viszont nem talált legyőzőre. Bajnoki címét tulajdonképpen az első 5 futamon elért három első, és két második helyének köszönhette. 2011-ben a maláj nagydíj pénteki edzésén Kovalainent helyettesítve vezette az egyik Team Lotus autót, végül megelőzte a két HRT-t és Petrovot.  2012-ben a DAMS csapathoz szerződött, és ezzel a bajnokság egyik esélyesévé lépett elő. Rögtön a szezonnyitó maláj futamon második lett, majd a négy bahreini versenyből hármat si megnyert. Egy gyengébb periódust követően, stabilizált pozícióját a tabella élén, és Szingapúrban ő lett a sorozat bajnoka. Olyan riválisokat előzött meg, mint Gutierez, Chilton vagy Ericsson, ám mégis ellenfelei jutottak el az F1-be, nem pedig ő. 2012 novemberében immár a Lotus tesztversenyzőjeként megnyerte az újonc pilóták tesztjét. A 2013-as év előtt esélyesnek tartották, hogy váltsa Grosjean-t, ám végül csak harmadik számú pilótaként vághatott neki az évnek. Amikor Kimi megsérült, evidens lett volna, hogy az olaszt kérik fel az utolsó két futamra, ám a csapat "érdekeit" szem előtt tartva végül Kovalainent választották. 2014-re esélyes volt a második ülésre, de végül Maldonado és aa dollárok győztek vele szemben. Egyenlőre nem tudni hol folytatja pályafutását.

Luis Razia 2011 Team Lotus (2 pénteki edzés)

Luiz-Razia.jpg

Ha időben sikerült volna összegyűjtenie a szponzorpénzeket, akkor most nem lenne róla szó. De ne rohanjunk ennyire előre. 2006-ban ő lett a Dél Amerikai F3-as sorozat bajnoka. Útja egyből Európába vezetett, ahol az F3000-es Eurószériában gyűjtött tapasztalatot, valamint dobogós helyezéseket. A 2009-es évet már GP2-es pilótaként kezdte, az ázsiai bajnokság utolsó futamán győzelmet aratott. Az f1 előszobájában való bemutatkozása felemásra sikerült, hiszen a szezonzáró hétvége előtt még a pontszerzés sem jött össze számára. Monzában, viszont előbb 8. lett, majd a sprintversenyen őt intették le elsőként. A következő két évében főként a középmezőnyben végzett, bár néhányszor azért így is a pódiumon végzett. 2011-ben ő is a sereghajtók legjobbjánál bizonyíthatott, hiszen a kínai, majd a brazil hétvége egyik szabadedzésén is lehetőséget kapott a Team Lotusnál. 2012-es éve remekül sikerült a GP2-ben. Rögtön győzelemmel indította a szezont. amelyet még háromszor megismételt, és úgy tűnt nagy csatára késztetheti Valsecchit a bajnoki címet illetően. Három nullázása azonban végül elütötte a címtől, és 2. lett összetettben. A Marussiának ez is elég volt, hogy bejelentsék, hogy a a 2013-as idényben Razia vezeti egyik autójukat. Vesztükre, hiszen kiderült, hogy a brazil mögött közel sem áll akkora anyagi támasz, mint azt várták, így végül Bianchi lett az ororszok pilótája. Lucas jobb híján az      International GT Open sorozatba szerződött, ahol egy győzelemmel zárta a 2013-as évet. Nem adta még fel F1-es álmát, de kérdés, hogy egy olyan hercehurca után mint a tavalyi, valaha egyáltalán még a száguldó cirkusz közelébe kerülhet-e. 

Jan Charouz 2011 HRT (1 pénteki edzés)

charouz.jpg

Nem akarok pénz tenni a következő kijelentésre, de Fauzy mellett a cseh versenyző élesben való F1-es debütálását tartom a legvalószínűtlenebbnek . Nem tehetségtelen, csupán nincs olyan kategóriában amelyből oly könnyen be lehetne kerülni az F1-be, valamint eredményei sem olyan eget rengetőek, hogy a csapatok sorba állnának az asztalánál. 2006-ban remek versenyzéssel bajnok lett F3000 International Masters sorozatában. Viszont ezután hiába próbálkozott az A1 gP-ben és a WSR-ben, néhány pontszerzésen kívül nem sok minden fűződik a nevéhez. Mivel édesapja egy hosszútávú versenyeken induló csapatot üzemeltetett, így nem volt kérdés, hogy Jan is az autósport ezen ága felé orientálódik. 2007-től indult a Le Mansi 24 órás versenyeken, legjobb eredménye egy negyedik hely 2009-ből Enge és Mücke oldalán. Honfitársával és a német pilótával ugyanebben az évben megnyerték a Le Mans Series aktuális kiírását.  2011-ben a HRT csapat tesztversenyzőjeként vezethette a csapat autóját a brazil nagydíj egyik szabadedzésén.  Jelenleg a Lotus sportkocsicsapatának tagja.

 

Robert Wickens 2011 Virgin (1 pénteki edzés)

wickens.jpg

Ha valakiben, akkor ebben a 25 éves kanadai srácban megvan a potenciál, hogy előbb-utóbb az F1-ben kössön ki. Egyszerűen bármely sorozatban indult idáig, mindenhol bizonyított. 2005-ben kezdte versenyzői pályáját az amerikai Forma BMW-ben, ahol rögtön 3. lett az év végén, majd egy év múlva már ő lett a sorozat legjobbja. 2007-ben a Toyota Atlantic versenyszériában nyomta a gáz, és naygszerű stabil teljesítményének, valamint Portlandban aratott győzelmének köszönhetően bronzérmes lett az év végén, valamint besöpörte a legjobb újoncnak járó díjat is. Ahelyett azonban, hogy odaát maradt volna, átjött Európába, hogy a WSR-ben mutassa meg mit is tud. Előtte azért még az A1 GPé-be is belekóstolt, ahol egy győzelmet aratott. Lassan lendült bele a sorozatba, de angliai győzelme végül ráterelte a jó ösvényre, és az év végén már zsinórban szállította a dobogókat. 2009-ben történelmet írt azzal, hogy a 26 év után visszatérő Forma2 első versenyhétvégéjén mindkét futamot megnyerte. Több győzelmet ugyan nem szerzett, és sokszor fejezte be idő előtt a versenyt, de néhány dobogós helyezésének köszönhetően végül 2. lett összetettben. 2010-ben továbbállt az akkro megalakult gP3-as sorozatba. Az évet végig kiegyensúlyozottan versenyezte végig, és az utolsó futamokon tanusított remeklésének köszönhetően itt is második lett az év végén. 2011.ben visszatért a WSR-be. Ő és Vegne kiemelkedtek a mezőnyből, végig kiegyenlített csatát vívtak. Wickens az év során 5 győzelmet aratott, és végül kilenc pontos előnnyel megszerezte a bajnoki címet. Ebben az évben Abu Dhabiban ő vezette a Virgint a pénteki első szabadedzésen. Bár ő lett a bajnok, mégis Vergne lett az aki az F1-be került, Vickensnek nem jutott ülsé. jobb híján a DTM-be szerződött, a Mercedes Junior csapatához. Első éve inkább a tanulásról szólt, meg kellett szoknia a bajnokságot, az év végére viszont elkezdte gyűjteni a pontokat. 2013-ra azonban igazán elkapta a fonalat, több dobogós helyezést is begyűjtött, a Nürburgrignen pedig ő győzött. Ha úgy vesszük ez volt az első győzelme, de már a Norisringen is neki kellett volna kapnia a 25 pontot, Ekström kizárása után. Sokáig úgy tűnt meglehet számára az összetett bronzérem, ám az utolsó futamokat nagyon elrontotta, így 5. lett.
Még róla sem tudjuk, hogy hol folytatja pályafutását.

 

Címkék: SPORT