F1 2014.: Belga nagydíj: Néhány gondolat

Bő három hónappal ezelőtt még azon aggódhattunk, hogy az idei Forma1-es Vb totális érdektelenségbe fullad, és a Mercedes duója olyan fölénnyel zárhatja az évet, mint mondjuk a Mclaren az 1988-as, a Ferrari a 2002-es vagy a Red Bull a tavalyi esztendőt. Bár még mindig 90-95 százalék annak az esélye, hogy a stuttgarti csapat valamely pilótája nyeri a vb-t, mégis valamilyen szinten megfordult a világ. Először Kanadában lehettünk szemtanúi, milyen az, hogyha a mindkét ezüstnyíl rakoncátlankodik, majd a Hungaroringen bebizonyosodott, hogy a Mercedes nem minden estben tud alkalmazkodni a gyorsan változó körülményekhez. Ma pedig láthattuk, milyen is az, amikor nincs egyetértés a két listavezető pilóta között, és hogyan ihatja meg ennek a csapat a levét.


A tegnapi időmérőn mutatott fölény után a szakértők, és a magamfajta kibicek is tuti biztosra vették, hogy a Mercedes valamely pilótáját inti majd le elsőként a kockás zászló, és nem zárhattuk ki a kettős győzelem lehetőségét. A második körre aztán minden megváltozott.
Hamilton és Rosberg ütközése egy teljesen szimpla versenybaleset volt, olyan amiből évente 10-15 darabot is látunk.  Az már aggasztó tény, hogy mindez csapattársak között történt, de ha mondjuk ezt a Marussia, a Mclaren vagy a Ferrari duója követi el, két-három nap után  nem jelentett volna beszédtémát a sajtónak, és maximum a fanatikusok beszéltek volna róla 3-4 hónapig. Így azonban, hogy a VB két abszolút aspiránsa ütközött, ez legalább akkora szenzáció, mint Vettel és Webber 2010-es "találkozása" Törökországban.
Hamilton és Rosberg barátsága körülbelül a monacói futam után romlott meg, és azóta mindketten teljes erőbedobással a másik legyőzésére teszik fel az életüket. Már a magyar futamon is látszott, hogy nincs nagy egyetértés köztük, és egyikük sem hajlandó saját pontjait/ pozícióját feláldozni a csapat oltárán, ám most a játék eldurvult. Jenson Button mondta korábban azt, hogy a versenyt nem a második körben kell megnyerni, ám nem sokan tudnak olyan hideg fejjel gondolkodni, mint ő. Pláne, ha a Vb cím lebeg a szemük előtt. Ha nem a második körben próbálnak  kakaskodni, hanem mondjuk a 30-40. körben akarják eldönteni a versenyt, valószínűleg már a megszerzendő 18 vagy 25 ponton is elgondolkodtak volna egy pillanatig, így viszont mindketten megitták a levét az esetnek. Rosberg egy győzelmet, Hamilton pedig legalább 18 egységet veszített.  Jó, ha egy csapatnál két VB aspiráns pilóta is van, amíg nem fordul komolyra a dolog, és a Mercedesnek szép lassan kezdenie kell valamit a kihagyott helyzettel.  Nem azt mondom, hogy el kell dönteni, hogy Rosberg az első számú pilóta, de például paktumot kellene kötni a pilótákkal, hogy aki az első körben első helyen áll, az nyeri a futamot, vagy valami hasonló egyességnek meg kellene születnie. (És aki felrúgja a megállapodást, azt meg kell büntetni házon belül.) Nem a csapat Vb cím, de még csak nem is az egyéni Vb cím megy el azon, ha ezt nem teszik meg, de értékes győzelmeket, pénzt, nimbuszt, és dicsőséget  bőven lehet veszíteni ilyen afférokon.
A futam egyébként ismét kiváló szórakozást nyújtott a sportág szerelmeseinek, bár a magyar nagydíj szintjét nem érte el.   A győztes kiléte ezúttal Rosberg orrkúpcseréjéig volt kérdéses, Daniel Ricciardo ismét fantasztikus sikert aratva a VB titkos favoritjává lépett elő.  Ha azt az öt százalékot kellene megnevezni, amely gátolhatja a Mercedes pilóták diadalmenetét, az ő. Ha valami gikszer történik a német csapatnál, akkor ő vigyorogva kihasználja a helyzetet.  Rosberg egy unalmas futamot futott, autója fölénye miatt nem igazán forgott veszélyben a második helye, bár ha úgy vesszük eldobott hét pontot, egy butaság miatt.  Bottas remekül használta ki a lehetőségeit, és így ismét dobogóra állhatott, megelőzve Raikkönent. Amióta Kimi visszatért a Ferrarihoz, most először mutatta meg, mit is tud igazán, és bár remekül vezetett, autója és a taktika nem engedte, hogy kedvenc pályáján dobogóra álljon. A futam legszebb pillanatait Vettel, Button, Magnussen és Alonso harca szolgáltatta. A címvédő Vettel sokáig dobogós helyen is állt, aztán úgy tűnt beleszürkül a mezőnybe, majd végül úrrá tudott lenni a csetepatén.  Button a rá jellemző okos versenyzéssel használta ki  a többiek hibáit. Alonso versenyét az első körökben kapott büntetése, majd a Magnussennel való ütközése húzta keresztül, ám a spanyol ismét tudása legjavát nyújtotta, és az elmúlt évekhez hasonlóan ismét a körülmények áldozatává vált.  Maqgnussen sok rajongót szerzett magának agresszív versenyzésével, kár, hogy a szabályokat is áthágta, amiért a verseny után 20 másodperces büntetéssel sújtották. A 8. helyet így Perez örökölte meg, őt Kvjat, és a pontszerzők közé ismét visszaérő Hülkenberg követte.  Felipe Massa pocsék hétvégét zárt, teljesen eltűnt a mezőny hátsó taktusában, egy dobogóra is alkalmas autóval végül csak 13. lett. Nála csalódottabb csak Hamilton lehetett, akit ezúttal nem segítettek a körülmények, így esélye sem volt előrelépni a pontszerzők közé, így aztán ki is állt a versenyből.  A Sauber ismét pont nélkül zárt, a kicsik csatáját ezúttal is a Marussia nyerte, ezúttal Chilton révén.  
Szót kell még ejteni Andre Lotterer bemutatkozásáról, ám a világ egyik legjobb Endurance pilótája mindössze egy kört tehetett meg a versenyben, miután kimúlt alóla a Renault erőforrás.
Rosberg előnye immár 29 egység Hamiltonnal szemben, Ricciardo hátránya 64 pontra olvadt. Tehát egyre inkább úgy tűnik, hogy az ausztrál pilóta szezonnyitón történt kizárásának súlya lehet, ha nem is a bajnoki cím, de az év végi dobogó viszonylatában.  A csapat Vb cím már rég eldőlt, a Mercedes immár több, mint 150 pont előnnyel vezet itt maximum a harmadik helyért  
lehet harc a Williams és a Ferrari között.
Folytatás két hét múlva Olaszországban.

Címkék: SPORT