F1.: Crashgate és mellékhatásai

A Forma1 hat évtizedes történelme tele van gyomorforgatóbbnál-gyomorforgatóbb botrányokkal, amelyek évek, sőt évtizedek viszonylatában is a sortörténelem fekete lapjaira kívánkoznak.  Elég csak végignézni az elmúlt 15 évet, amikor világbajnoki aspiráns csapatok kémkedtek egymás után,  egyes csapatok előre eldöntötték, hogy melyik pilótájuk is fogja megnyerni az adott futamot, vagy az esélyes pilóták a csalástól sem riadtak vissza az első rajtkocka megszerzése miatt. Ám,ezek az esetek messze eltörpülnek az úgynevezett "Crashgate" botrány mellett.


Szingapúr bármeddig is lesz tagja a száguldó cirkusznak, és bármilyen kiváló versenyeket is fognak futni a pilóták a 23 kanyarral rendelkező aszfaltcsíkon, a helyszín mégis egy életre úgy égett bele a rajongók agyába, mint a pálya, ahol a legaljasabb csalás történt valaha.
2008-at írtuk, amikor először ide látogatott a mezőny. A rajongók számára nemcsak az új helyszín. hanem  a pompás körítés, valamint a verseny villanófényben való lebonyolítása is különlegesnek számított.  Ez volt az az év, amikor Hamilton és Massa kiemelkedve a mezőnyből az elmúlt évek egyik legnagyobb csatáját vívta a világbajnoki címért, amely drámai körülmények között az év utolsó méterein dőlt el. Elméletileg. Utólag könnyű okoskodni, ám Hamilton nem a 6 győzelmével, de még csak nem is az interlagosi előzésével tette meg a legnagyobb lépést a VB cím felé, hanem a Szingapúrban megszerzett harmadik helyével.
2005 és 2006 bajnoka Fernando Alonso a számára katasztrofálisan, egyébként pedig mindenki szerint jól sikerül Mclarennél töltött év után visszaszerződött a Renault-hoz, amellyel viszont korábbi sikereinek a közelébe sem tudott érni. Csapattársa az újonc Nelson Piquet Jr csapnivalóan kezdte az idényt, hogy aztán Németországban némi szerencsével szerezzen egy második helyet, és bebiztosítsa magát az év végéig.
A szingapúri időmérőn Alonso 10 helyes rajtbüntetése miatt csak a 14. rajtkockából várhatta a futamot, amely a pálya karakterisztikájából adódóan nem kecsegtetett túl sok jóval a spanyol bajnok számára. A Renault azonban remek taktikát dolgozott ki, és Alonso volt az első aki kijött a bokszba tankolni. 33 kör telt el a versenyből, amikor Piquet összetörte az autóját egy teljesen ártalmatlan szituációban, és mivel a biztonsági autó is pályára gurult, valamint Massának is gondjai támadtak a bokszutcában Alonso az élte ugrott, és megnyerte a futamot. Kissé furcsa volt, hogy a Renault kiesésének köszönhetően nyert a francia márka másik pilótája, ám legyintettünk, mondván nem hiszünk az összeesküvés elméletekben. Alonso Japánban is győzött, és az év végére egyre több ponttal gazdagította a  csapatot, Piquet pedig szintén magára talált.
A 2009-es évben Piquet ismét gyenge formát mutatott, és Flavio Briattore a csapat vezetője a belga futam előtt kirúgta a brazil pilótát. Másnap Piquet kiteregette a szennyest, és szavai legalább akkora hatással voltak a sportágra, mint a Watergate ügy az amerikai politikára.
Édesapja tanácsára ugyanis az ifjú Jr, bevallotta, hogy Szingapúrban nem szimpla versenybalesetet szenvedett, hanem bizony utasították autója összetörésére.
Ha élt is valamifajta naiv eszmény az emberekben a versenyek tisztaságát illetően, akkor az 2009 augusztusában lebomlott. Ez volt az amit soha nem feltételezett senki, hogy a csapatutasítás immár nem a csapattárs elengedését, hanem bizony az autó összetörését is. Miután a vizsgálatok bebizonyították a brazil versenyző igazát, elszabadult a pokol, ez volt az az ügy amelynek szinte csak vesztesei voltak.
Ott voltunk mi rajongók, akik kedvenc sportágunk egyik mélypontját figyelhettük, és ott volt Alonso aki soha az életben nem fogja lemosni magáról, hogy hogyan is győzött azon az ominózus futamon. De hol van a mi és Alonso "vesztesége" az ügy főbűnöseinek büntetésétől?
Nelsinho Piqute Jr csak parancsot teljesített, ám ez cseppet sem menti fel őt az ügyben.  Ezzel ugyanis nemcsak egy futam végeredményét befolyásolta, hanem saját magát is kompromittálta. Az ügy kezdeti stádiumában a Renault F1-es csapatának a megszüntetése is felmerült, és önös érdekből kis híján sikerült elérnie, hogy közel 300 ember egyik napról a másikra elveszítse a munkáját. Ez tipikusan az a mentalitás volt, hogy "Dögöljön meg a szomszéd lova is, ha az enyém kimúlt."  Ám végül ő rajta csattant talán a legjobban az a bizonyos ostor. "Őszintesége" akkor jó ötletnek tűnt, ám később rá kellett jönnie, hogy ezzel egy életre betett az ajtót a mögött, hogy ülést kapjon egy jelentős sorozatban.
Briattore akinek neve már ekkor sem volt tiszta, ám a Benetton 94-es csalásaival csak a jó hírnevét vesztette el, itt már az állásáról is lemondhatott. Az FIA életreszóló eltiltással bűntette, amelyet később csökkentettek, ám neve örökre besározódott.  Eltiltása után fel-fel röppennek pletykák a visszatérésről, ám melyik csapat kockáztatná meg a jó hírét egy ilyen ember szerződtetésével, az pedig, hogy az Eclestone utóda legyen szinte fizikai képtelenséggé vállt.  Briattore helyettese Pat Symonds úszta meg a legjobban a dolgot, őt 5 évre meszelték, el, majd a csökkentett eltiltási penzum után teljesen simán visszatérhetett a Száguldó Cirkusz világába.
A legnagyobb vesztes azonban, még ha csak közvetve is Felipe Massa volt. Úgy tűnt a brazil tükörsimán hozza a nagydíjat, és növelni tudja előnyét az összetettben, amikor jött a baleset. A sportban nincs ha, és nem lehet az egészet konkrétan Nelson Piquet Jr és a Renault nyakába varrni, ám mégis döntően befolyásolta a fallal való találkozásuk a VB végeredményét. Massa kijött a boksza, és elrántotta a tankolócsövet, amelyet csak jó 1 perc után tudtak leszedni autójáról. A malőr  egyértelműen a szokatlan helyzetre rosszul reagáló szerelők hibája volt, akik teljesen amatőr módjára viselkedtek. Ez volt az a futam, ahol a Ferrari azzal kísérletezett, hogy a "nyalókás" ember helyett egy lámpa jelére indul tovább a pilóta, és az affér 10 pontjukba került. Massa ugyanis visszaesett, és pontszerzés reménye is elúszott számára. Ez volt az amikor a sors, a brazil ellen dolgozott, és minden a lehető legrosszabbul állt össze a számára. Tegyük fel, hogy a Renault pilóta mindenképpen összetörte volna az autóját, de ha az affér mondjuk 1-2 körrel később történik, ma egy teljesen más 2008-as idényre emlékeznénk, Felipe Massa pedig nem csak az az ember lenne, aki 42 másodpercig mondhatta magát világbajnoknak.

Címkék: SPORT