F1 2014: Csapatok értékelése

A tegnapi bejegyzéshez hasonlóan, most a csapatokról alkotnék néhány szóban szubjektív véleményt. Nehéz csapatokról beszélni, hiszen a Mercedesen és a Red Bullon kívül nem volt versenyistálló, amely győzött volna, ez a fajta dominancia pedig, 1988 óta példátlannak számít. (Még a viszolygással felidézett 2002-es, idényben is három csapat pilótája mondhatta magát győztesnek, nem is beszélve a még nyomasztóbb 2004-es esztendőről, amikor a Renault, a Mclaren, és a Williams is futamot tudott nyerni a Ferrari árnyékában.)



1. Mercedes: A Rosberg-Hamilton páros idén 16 győzelmet aratott, amellyel felülmúlták a Mclaren és a Ferrari közösen tartott rekordját. Fölényükre jól jellemző, hogyha egy hétvégét gikszermentesen teljesítettek, akkor 20-30 másodpercet vertek a riválisokra, egy futam alatt. Ha nem is domináltak annyira, mint az a szakértők várták (Mondván, akár körelőnnyel is nyerhetnek valamikor.), hamar hazavágták ezt az évet. Hiába akadtak botrányok a csapat pilótái között, ezeket a csetepatékat házon belül sikerült lerendezni. A Moszkvában megszerzett konstruktőri cím után pedig hagyták versenyezni a pilótákat egymás között. A pártatlan rajongóknak nem sok jót jelent, hogy a teszteredmények alapján a stuttgarti alakulat dominanciája megmaradhat 2015-re is.
10/10

2. Red Bull: Az osztrák csapat elvesztette azt a fölényét, amelyet még a 2009-es év második felében szerzett meg, és amely 4 világbajnoki címet eredményezett számukra. Mindezek ellenére nem mondhatnám, hogy kifejezetten rossz, vagy középszerű szezont zártak. Ausztráliában mindkét pilótájuk a technika áldozata lett, ám Vettel sepangi dobogója már mutatta a fényt az alagút végén, és az idény végére az egyik legmegbízhatóbb autónak számított az RB10-es jelzésű versenygép. Ricciardo három győzelmet aratott, a teszteken még lesajnált autóval, és a Hungaroringen tapasztalt káoszhoz a bikák tudtak a legjobban alkalmazkodni, hiszen Vettelnek is megvolt az esélye, a Ricciardo által begyűjtött győzelem megszerzésére. Versenytempóban abszolút a másodikak voltak az évet tekintve, ha pilótáikat megbüntették, azok gyakran 8-10 helyet is előre tudtak lépni.
10/7,5

3. Williams: A mezőny egyik legpatinásabb csapata 2004 óta nem szerepelt ilyen jól, más kérdés, hogy a győzelem ezúttal is elmaradt a grove-i istálló pilótáinak részéről. Massa és Bottas dinamikus egységet alkotott, és a mezőny második felére egyértelműen dobogóra esélyes pilótának számítottak, akik a Mercedes esetleges meghibásodásait kihasználva simán felléphetnek a pódiumra. A tavalyi botrányosan rossz év után az előrelépés megkérdőjelezhetetlen, ha ezt a tendenciát követik, átvehetik a Red Bull helyét, és újra a győzelemért csatázhatnak.
10/7

4. Ferrari: 1993 óta először nem nyertek futamot a maranellóiak, és 1992 óta nem szerepeltek ilyen pocsékul, ami a dobogós helyezéseket illeti, Hihetetlennek tartom, hogy az autósport legnagyobb márkája 2008 óta ne nyerje meg a csapatbajnokságot, és évről évre rosszabb autót adjon, jobb sorsra érdemes pilótáinak. Egyetlen személy van, akinek a negyedik helyet köszönhetik, ő pedig Fernando Alonso, hiszen a spanyol világbajnok legalább 20-25 százalékkal többet hozott ki az autóból, mint amennyi a realitás. (Hazánkban kis híján győzedelmeskedett.) Az egész év nem szólt másról, mint az ígérgetésről, hogy aztán belássák, jobb lesz 2015-re felkészülni. A gyötrelmes konstrukcióval való problémákat pedig csak tetézte, hogy az olaszok előbb csapatfőnököt, majd elnököt váltottak. Vettel érkezése kulcsfontosságú lesz, sokan hasonlítják ezt az 1996-os helyzethez, ám ne feledjük: Schumacher és az érkező szakemberek) akkor egy dobogóképes, az edzéseken villogó alakulatból varázsoltak egy ütőképes gárdát, egy év alatt. Most rosszabb a helyzet.
10/4,5

5.Mclaren: Wookingban a helyzet szinte változatlan. Ahhoz képest, hogy tavaly még a dobogó sem jött össze számukra, idén Ausztráliában mindkét versenyzőjük a pódiumon zárt. (Button előrelépett egy kizárás miatt.) A szezonnyitó után a Mclaren vezette a bajnokságot, ám már a következő futamok során is látszott, hogy ez nagyon messze van a realitástól, és párosuknak az erős pontszerző helyekért kell majd vívnia, már ha nem szürkültek bele a mezőnybe. Button 2013-hoz hasonlóan ismét soka hozott ki a konstrukcióból, ifjú csapattársa a Perezt váltó Magnussen pedig néha méltó ellenfele volt 2009 bajnokának. Jelenleg kijelenthetjük, hogy ez az 5. hely jelenti a realitást a csapatnak, ám a jövő bizakodásra adhat okot: 2007 után visszatér Fernando Alonso, és a Mercedes motort Hondára cserélik, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy visszaszerezzék helyüket az elitben. (A motorszállító illetve a csapat szétválásával, egy 1995 óta tartó „házasság” szakad meg.)
10/5

6. Force India: Ismét a 6. helyen zárt az ázsiai csapat, ám tavalyhoz képes ők fejlődtek a legtöbbet. Hülkenberg és Perez személyében két ambiciózus és fiatal pilótára tettek szert, akik végig harcban álltak az 5.-6.-7. helyek valamelyikért, Pereznek pedig még a dobogó is összejött. Néhány versenyen már láthattuk, hogy képesek jóval nagyobb költségvetésű csapatok pilótáit legyőzni, ám ez a tendencia hosszútávon nem volt fenntartható. Bár az eredmények egyre jobbak, kérdés, hogy van-e, még feljebb számukra, pláne, hogy anyagi problémáik jelentősek.
10/7

7.Torro Rosso A Red Bull fiókcsapatánál, immáron biztosan kijelenthetjük, hogy legendás monzai győzelmük a megismételhetetlen kategóriába tartozik. A rutinos Vergne és az ifjú titán Kvjat jó csapatot alkotott, ám az autó nem volt éppen az élmezőnybe való, így az évet a tavalyi szenvedésekkel teli esztendőhöz lehet hasonlítani. A pilóták leginkább az edzésen villogtak,a versenyeken általában Vergne mutatott jó formát, ám a csapat hibájából adódóan többször büntették meg, mint bárki mást. Jelenleg ők a senki földje, ha előrébb akarnak kerülni, egy jóval összeszedettebb csatmunkára, valamint egy versenyképesebb autóra lesz szükségük.
10/5

8. Lotus. Szinte hietetlen az a mélyrepülés, amelyet egy év alatt elszenvedett az enstoni gárda. 2013-ban még a győzelmekért csatáztak, idén pedig Grosjean két, illetve Maldonado egy pontszerzése is csodaszámba ment. Az idény elején egyértelműen ők rendelkeztek a legmegbízhatatlanabb autóval, amelynél már az is meglepetés volt, ha kibírta a verseny teljes távját. Az idényjellemző pillanata volt, hogy Monacóban Bianchi legyőzte volna Grosjeant, ha nem büntetik meg a verseny utolsó körében. A szezon második felére úgy tűnt javulhat a helyzet, ám ez nem következett be. Jövőre Mercedes motorral felszerelt autóval indulnak, amely könnyen eredményezheti a tavalyi helyükre való visszatérést.
10/4

9. Marussia: Jól mutatja a jelenlegi helyzetet, hogy az orosz tulajdonban lévő sportautókat gyártó cég, nem tudta befejezni sem az évet, sőt az óta már a csapat is megszűnt. A tavalyi évhez hasonlóan általában legyőzték a Caterhameket, Bianchi pedig nem egyszer próbálta megelőzni, valamelyik középcsapat autóját. A francia pilóta révén Monacóban összejött számukra, a hőn áhított pontszerzés, ám még az sem tudta megmenteni őket a csődtől, hogy a pontok miatt ingyen szállították az autókat a tengeren túli versenyek helyszínére. A belga verseny idején még nem tudtuk, miért akarják lecserélni Alex Rossira Max Chiltont, most már világos, hogy az amerikai pilóta által több pénzt reméltek. A japán nagydíjon Bianchi súlyos balesetet szenvedett, egy héttel később pedig Chilton kiesésével lezárult a csapat F1-ben töltött időszaka.
10/6

10. Sauber: Szomorú látni, hogy az F1 egyik patinás kiscsapata történelmi mélypontot élt meg. A Sauber 1993 óta a mezőny tagja (2006 és 2009 között a BMW birtokolta a csapatot), és még soha sem szerepeltek ennyire pocsékul. Tény, hogy az autó nem volt éppen a legerősebb a csapat történelmében, de a pilótapárost is maximum középszerűnek lehetne nevezni. A Marussia és a Caterham pilóták mellett a svájci istálló pilótái estek ki legtöbbször a Q1-ben, és ők produkálták „páros kiesés”t is a futamok sorén. (Összesen négyszer hagyhatták el a helyszínt a csapat tagjai, a leintés előtt.) Kérdéses a jövő. az Ericsson-Nasr páros pedig elsőre nem tűnik annyira ütőképesnek, hogy kihuzza a csávából a szenvedő alakulatot.
10/4

11. Caterham: Idén többször sikerült elkapniuk a Marussiások grabancát, ám ez még mindig édes kevés volt. Ha az orosz istálló pilótáit nem tudták befogni, akkor általában az utolsó két helyen végeztek, csakúgy, mint az elmúlt évben. A maláj tulajdonú csapat leginkább azzal váltott ki visszhangot, hogy négy pilóta is megfordult a soraiban, valamint, hogy kihagyták az amerikai és a brazil hétvégét is. Abu Dhabiban rajongóik felajánlásainak hála el tudtak indúlni, ám lehet, hogy a hercegségben láttuk őket utoljára.
10/4


http://tiborvilaga.blog.hu/2013/11/30/f1_2013_szezonzaro_1_resz_csapatok_ertekelese

Címkék: SPORT